الزامی شدن تاییدیه ایمنی نما برای ساختمان‌ها در تهران

الزامی شدن تاییدیه ایمنی نما برای ساختمان‌ها در تهران

سازندگان ساختمانی ملزم به دریافت تاییدیه ایمنی نما؛ نظارت دقیق بر متریال‌های ساختمانی در تهران


بلاخره بعد از ماجراهای مختلف، تمام سازندگان ساختمانی مکلف شدند که برای ساخت نمای ساختمان خود، تاییدیه ایمنی نما دریافت کنند.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران ضمن تاکید بر این موضوع، خاطرنشان ساخت که در کمیته ای که مجوز مزبور را صادر می کند، یک نماینده فنی از سازمان آتش نشانی حضور دارد.

بعد از بررسی دقیق متریال ساختمانی به کار رفته در نمای ساختمان، این فرد مشخص می کند که آیا این مصالح استاندارد هستند یا خیر! در نهایت، تایید یا رد درخواست مجوز را صادر می کند.

مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران اعلام کرد که تا به امروز اقدام خاصی برای نمای ناهمگون تهران انجام نشده اما این روند در حال بهبود است. در سال ۹۳، کمیته ای برای رهایی از آشفتگی وضعیت کنونی و سامان دهی به نمای شهری با تاکید رهبری تشکیل شد و از آن زمان، با تدابیر و اصولی که بر منطق شهرسازی واقع شده اند، تلاش شده تا نماهای ساختمانی بر اساس ساز و کار مناسب طراحی و اجرا شوند و نظارت دقیقی بر روند ساخت و ساز آن ها صورت بگیرد.

بر اساس گفته های این عضو شورای شهر، کمیته نمای شاخص ساختمانی که از سال ۹۳ آغاز به کار کرده، وظیفه ارزیابی و بررسی دقیق نماهای شاخص ساختمانی از لحاظ استانداردها و ضوابط مشخص شهرسازی را به عهده دارد. در این کمیته، نمای ساختمانی توسط کارشناسان و اعضای کمیته بررسی خواهد شد و بعد از آن مجوز ایمنی نما صادر می شود.

یکی از اصلی ترین وظایف کمیته مزبور، این است که آیا نمای ساختمان پیشنهادی از لحاظ رعایت ایمنی مقابله با حریق، استاندارد است یا خیر؟!

عباسی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که اعضای این کمیته شامل معاون هر منطقه شهری، دو نفر از اساتید شهرسازی، دبیر کمیته، نماینده فنی سازمان آتش نشانی و نماینده ای از شورای شهر تهران است.

ایشان در ادامه به توضیح روند کار این کمیته پرداخت و گفت:

وظیفه این افراد، آن است که نمای پیشنهادی مالک و سازنده را مورد بررسی قرار داده و بعد از ارزیابی های سلبی و ایجابی، در صورت تایید و تصویب، مجوز اجرای آن را صادر کنند.

البته لازم به ذکر است که این تاییدیه ایمنی نمای ساختمان برای تمام سازه ها ضروری نیست. در واقع زمانیکه متراژ نمای ساختمان از عدد مشخص شده فراتر برود، در لیست نماهای شاخص قرار می گیرد و باید مجوزهای لازم را از کمیته نماهای شاخص دریافت کند.

یکی دیگر از حائز اهمیت این است که سازندگان و مالکان می توانند استانداردهای لازم برای کسب این مجوز را در سایت مشاهده کنند؛ چرا که نماهای ساختمانی الگو که توسط شهرداری و کمیته نمای ساختمان به تایید رسیده اند را ببینند و الگو بگیرند.

مهدی عباسی در ادامه نمره خوبی به روند بهبود نمای شهری تهران داد. وی تاکید کرد که به عنوان رئیس کمسیون شهرسازی شورای شهر تهران، معتقد است که نمای فعلی پایتخت خالی از ایراد و اشکال نیست اما رو به پیشرفت می باشد و نسبت به تداوم این روند، امیدوار است.

یکی از معضلات بزرگ نماهای ساختمانی شهر تهران، سازه هایی هستند که از نماهای شیشه ای و آینه ای استفاده می کنند. عباسی تاکید کرد که استفاده از چنین نماهایی باید با رعایت استانداردهای مشخص و ملاحظات ویژه همراه باشد. بنابراین هر سازنده و هر ساختمانی نمی تواند چنین نمایی را به کار ببرد.

همچنین به موضوع ساخت نماهای هرمی شکل نیز اشاره شد که این مقام مسئول، تاکید کرد که در رابطه با نمای ساختمان، معیارهای متعددی در نظر گرفته می شود. بنابراین نمی توان به طور مشخص اعلام کرد که چنین نماهایی مجوز دریافت می کنند یا خیر!

نکته ای که مهدی عباسی به آن اشاره کرد، بررسی یکپارچه نماهای ساختمانی است. مثلاً ممکن است یک المان ساختمانی در یک سازه، خوب و مثبت باشد اما در طرح دیگری، نامناسب ارزیابی گردد. اهالی فن باید در این خصوص تصمیم گیری کنند و به شکل مصداقی با این موضوع برخورد نخواهد شد.

در حال حاضر، نمای شهر تهران به هیچ وجه همگون نیست و هویتی برای خیابان ها و محله های پایتخت تعریف نشده است. حتی رنگ ساختمان ها نیز به یک شکل نیست و همین موضوع، ظاهر شهر را زشت کرده! این در حالیست که بسیاری از کشورهای دنیا، قانون مشخصی برای رنگ و طرح ساختمان ها وجود دارد.

مهدی عباسی به کشور ترکیه اشاره کرد که در آن، بیشتر خانه ها یک طبقه و به رنگ قرمز هستند. یکی از مشکلات کنونی نمای ساختمان ها در ایران، این است که ضوابط مشخصی برای آن وجود ندارد و اساساً آنچه که تعیین شده نیز الزام اجرایی ندارد. بنابراین طبیعی است که در حال حاضر، وضعیت نمای ساختمان ها اینگونه شده!

به نظر می آید که در سال های گذشته، این مصالح فروشان و بازاریان بوده اند که مصالح رایج و شیوه های اجرایی نماسازی ساختمان را به معماران و کارفرمایان، دیکته کرده اند. بنابراین نباید به دنبال اصالت یا هویتی در این شیوه از معماری ساختمان ها بود.

به نظر می آید آنچه امروز مشاهده می کنیم، نوعی بی توجهی به کارکرد و عملکرد نماست و گویی نمای ساختمان، یک عنصر اضافه و الحاقی است که می توان با هر مصالحی، آن را اجرا کرد. این در حالیست که اهمیت نمای ساختمانی کمتر از ساختار آن نیست و باید با طراحی اصولی و هماهنگ با هویت کلی سازه، پیش برود. علاوه بر این، باید هماهنگی و سنخیتی هم با ساختمان های همجوار داشته باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است