اقدامات بنیاد مسکن در سال ۱۴۰۲

اقدامات بنیاد مسکن در سال 1402 چگونه خواهد بود؟

یکی از بزرگ ترین معضلات شهرها و روستاها، بافت فرسوده است که خطرات زیادی را به همراه می آورد. مسئولین مختلف در دوره های متعدد تلاش کرده اند که این معضل را برطرف کنند. حال در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده که تا سال ۱۴۱۰، هیچ مسکن فرسوده یا غیرمقاومی در شهر و روستاها نخواهیم داشت.

به گزارش پرشین سازه ، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده است که با جدیت به دنبال نوسازی و مقاوم سازی واحدهای آسیب دیده در شهرهای مختلف و روستاها هستیم.

وی در ادامه اعلام کرد که ۲۴۵ هزار و ۷۶۳ واحد روستایی در کل کشور، در دست ساخت می باشند. اگر سرعت ساخت و ساز همین گونه پیش برود به زودی، بحث نوسازی در کشور به افق های تازه ای می رسد.

به طور کلی شهر تهران بیشترین بافت فرسوده را دارد که بنیاد مسکن نیز ضمن امضای تفاهم نامه ای با شهرداری تهران، تلاش کرده که اقدامات موثری در راستای بهبود وضعیت بافت فرسوده ی پایتخت انجام بدهد. در همین راستا، حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ واحد فرسوده در دست نوسازی است.

همچنین، بخشی از روند احیاء و بازسازی این بافت در قالب طرح نهضت ملی مسکن انجام می شود. تعداد واحدهایی که ذیل طرح نهضت ملی در دست بازسازی هستند، حدود ۱۰۴ هزار و ۲۲۰ واحد در شهرهای مختلف کشور است.

نیکزاد در ادامه به دیگر آمارهای ساخت و ساز در کشور اشاره کرد و اعلام نمود که حدود ۳۶۱ هزار و ۲۱۳ واحد در حال ساخت داریم که در روستاها و شهرهای کشور، پراکنده هستند. به طور کلی دوره ی ساخت در روستا یک ساله و در شهر، ۲ ساله است.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که حدود ۶۸ هزار روستا در کل کشور وجود دارد که ۴۰ هزار تای آن ها، بیش از ۲۰ خانوار دارند و تمامشان در طرح هادی مصوب هستند. به این معنی که تکلیف ساختمان هایشان روشن است.

نیکزاد تاکید کرد که به زودی قرار است طرح هادی ۴ هزار روستای دیگر را نیز بازنگری کنند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که سال گذشته، حدود ۳ هزار میلیارد تومان قیر در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته تا با آن، روند ساخت و ساز خود را سرعت ببخشد. نیکزاد گفت: به طور کلی ما ۴ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان اعتبار ملی داشتیم و ۱۸۴۴ میلیارد تومان هم اعتبار استانی در اختیار بنیاد قرار گرفت. به طور کلی، مجموع هزینه ای که برای اجرای طرح هادی صرف شد، مبلغ ۹ هزار و ۲۱۵ میلیارد تومان بود.

وی خاطرنشان ساخت که این مبالغ منجر به اجرای طرح هادی در ۸ هزار و ۹۵۶ روستا شد.

علی اکبر نیکزاد در ادامه به موضوع محرومیت زدایی از روستاها و شهرهای کشور اشاره کرد. حدودا ۴۰ منطقه هدف محرومیت زدایی قرار گرفته است و بنیاد مسکن توانسته در ۹ هزار روستا، طرح هادی را اجرا کند. همچنین اکبر نیکزاد اعلام کرد که بنیاد اقدامات موثری در ۶۸ هزار روستا انجام داده است.

این مقام مسئول در ادامه به خسارت هایی که سیل و زلزله در روستاها و شهرهای مختلف کشور وارد کرده اشاره کرد. وی با قاطعیت اعلام کرد که هیچ یک از اقداماتی که در این مناطق صورت گرفته، منوط به دریافت اعتبار از دولت نبوده است. مثلا در شهرستان خوی، آواربرداری در کمتر از ۲ ماه صورت گرفت و عملیات بازسازی آغاز شد. نیکزاد تاکید کرد که همه ی دستگاه ها در بهبود وضعیت خوی همکاری کردند.

بخش دیگری از اقدامات بنیاد مسکن به بازسازی بافت های فرسوده ی شهری مثل زاهدان، مسجد سلیمان و…برمی گردد. بر اساس بررسی هایی که توسط این بنیاد صورت گرفته باید برای محرومان و طبقات کم برخوردار کشور، حدود ۷۵ هزار مسکن ساخته شود.

در بخش دیگری از گزارش های نیکزاد، اعلام شد که حدود ۳۰۰ دستگاه وسایل سنگین برای ساخت و ساز خریداری شده است و قرار است تا خرداد ماه سال جاری تحویل داده شود.

وی به سند دار کردن مسکن روستایی نیز اشاره کرد و از اقداماتی سخن گفت که برای این معضل صورت گرفته است. حدود ۷۰ درصد این خانه های روستایی سند دار شده اند و قرار است به زودی، ۳۰ درصد دیگر نیز انجام شود.

اکبر نیکزاد در ادامه خاطرنشان ساخت که در ساخت خط ۴ متروی تهران نیز همکاری هایی با شهرداری داشته اند و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اند. قرار است که در قبال این مبلغ؛ شهرداری نیز زمین ارائه کرده یا خانه بسازد.

یکی از مهم ترین بخش های سخنان رئیس بنیاد مسکن به طرح نهضت ملی و روش های تامین مالی آن برمی گردد. این مقام مسئول می گوید که زمین های مورد نیاز برای ساخت و ساز پروژه های این طرح توسط وزارت راه و شهرسازی به صورت رایگان تامین شده است. همچنین دیگر ارگان ها مثل نظام مهندسی نیز، تخفیف های ۵۰ درصدی برای خدمات خود ارائه می کند.

شهرداری نیز عوارض دریافت نمی کند. نیکزاد می گوید که با اقدامات صورت گرفته، حدود ۱۰۴ هزار و ۲۲۰ واحد در جای جای کشور در حال ساخت است و هیچ یک از پروژه ها متوقف نشده اند.

نیکزاد گفت: هیچ یک از متقاضیان واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن، بلاتکلیف نیستند. در مورد هزینه های ساخت نیز باید بگوییم که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، به ازای هر متر مربع باید ۸ الی ۹ میلیون تومان هزینه شود. هزینه ی ساخت در بافت فرسوده ی تهران نیز به طور میانگین، ۱۰ میلیون تومان می باشد.

وی خاطرنشان ساخت که بیشتر بافت های فرسوده در مناطق جنوبی تهران مثل منطقه ۱۸، ۱۶ و ۲۰ هستند. مثلا در محله ی شوش تهران، حدود ۱۳۰۰ واحد در حال ساخت می باشند که پیشرفت های فیزیکی خوبی هم داشته اند.

رئیس بنیاد مسکن، اکبر نیکزاد در ادامه بیان کرد که مبلغ وام مسکن روستایی اضافه نمی شود و همان ۲۰۰ میلیون تومان باقی می ماند. در حال حاضر ۱۵۲ هزار متقاضی به بانک ها معرفی شده اند و با بیش از ۷۱ هزار نفر آن ها، قرارداد امضاء شده است. تا ماه آتی نیز ۴۸ هزار متقاضی دیگر معرفی می شوند.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود اعلام کرد که در شهر زلزله زده ی خوی هیچ یک از شهروندان، در چادر ساکن نیستند و کار ساخت و ساز مسکن آن ها، تا ۴ ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

دیدگاه ها غیرفعال است