کاهش قدرت خرید، افزایش معاملات تهاتری در بازار مسکن

افزایش معاملات تهاتری در بازار مسکن

تهاتر ملک و خودرو؛ راهکاری برای خریداران مسکن در شرایط رکود


در شرایطی که قدرت خرید مردم پایین است و اساساً نمی توانند ملکی را خریداری کنند، طبیعی است که معاملات تهاتری افزایش پیدا کند.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از تحلیلگران بازار مسکن اعلام کرده که در شرایط رکود و تورم، متقاضیان مسکن به سمت تهاتر ملک یا خودروی خود با املاک دیگر رفته اند. گزارشی که اخیراً بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن مرداد ماه منتشر کرده، نشان می دهد که با وجود رشد نسبی معاملات نسبت به تیرماه، همچنان رکود بر بازار حاکم است.

تعداد معاملات مسکن مرداد ماه تهران، ۳ هزار و ۶۶۵ فقره بوده که در قیاس ماه قبل، فقط ۱۰۶ معامله بیشتر بوده است. در شش سال اخیر، این حجم از کاهش معاملات مسکن تهران بی سابقه بوده و نشان می دهد که چه رکود عمیقی بر این بازار سایه افکنده است.

در مرداد ماه سال ۹۷، معاملات تهران ۱۲ هزار فقره بوده که حالا تقریبا یک سوم شده است. از سوی دیگر، به نظر می آید که رکود بازار اثری روی روند قیمت ها نگذاشته و همچنان با شیبی ملایم، در حال صعود هستند. در حال حاضر، قیمت مسکن تهران از متری ۸۱ میلیون و ۶۰۰ هزار در فروردین ماه امسال به ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. یه این معنی که در کمتر از پنج ماه، قیمت مسکن تهران ۸.۴ درصد رشد داشته!

گرچه دیگر خبری از جهش های مداوم قیمت نیست اما به هرحال، نمی توان روند بازار را مثبت در نظر گرفت. از سوی دیگر، بررسی معاملات مسکن تهران نشان می دهد که بخش زیادی از آن ها به شکل تهاتری بوده اند. به این معنی که طرف معامله، ملک، خودرو یا زمین خود را با ملکی دیگر تعاتر کرده است.

به نظر می آید که در شرایط رکود تورمی، تمایل معامله گران به معاملات تهاتری بیشتر شده است. البته کمبود نقدینگی نیز در محبوبیت این شکل معامله بی تاثیر نبوده! در حال حاضر اگر خریداری به شکل نقدی مسکن بخرد، قطعاً توقع تخفیف های جالب توجهی دارد. به همین دلیل، معامله گران به سمت تهاتر رفته اند.

برای درک بهتر رکودی که در بازار مسکن وجود دارد، باید نگاهی به بازارهای موازی نیز انداخت. در کنار بازار مسکن، بازار خودرو، بورس و ارز ایران نیز دچار رکود شده اند و کمتر اتفاقی در آن ها رخ می دهد.

دولت نرخ بهره بین بانکی را افزایش داده است. به عبارت دیگر، پول گران تر شده که در نتیجه، تقاضا برای وام در جامعه کمتر می شود و پول ها در سپرده های بانکی قفل می شوند. به همین دلیل، رکود و کمبود نقدینگی رخ می دهد.

اگر به دنبال تاییدی بر این موضوع هستید، کافیست میزان ورود پول به صندوق های درآمد ثابت در بازار سرمایه را بررسی کنید.

از زمانی که رکود مسکن رخ داده، بیشتر مردم به سمت خرید ملک های کوچک، ارزان و قدیمی ساخت تمایل پیدا کرده اند؛ چرا که اساساً قدرت خرید مردم به بیش از این نمی رسد.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، بیشتر مشتریان مسکن تهران در مرداد ماه به خانه های ۵۰ الی ۶۰ متری توجه کرده اند و در طی یک ماه گذشته، این علاقه به اندازه ۰.۵ درصد رشد داشته است. جالب توجه اینجاست که فقط ۲.۲ درصد از کل معاملات انجام شده در مرداد ماه، مربوط به ملک های ۱۷۰ الی ۲۰۰ متری بوده است.

در هیچ برهه ای از ادوار گذشته بازار مسکن، نوسازها و بزرگ متراژها تا این حد از محبوبیت نیفتاده بودند. این موضوع نشان می دهد که مسئله کاهش قدرت خرید کاملاً جدیست و به زودی، تغییر زیادی در الگوی مسکن سازی ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر، خانه های بزرگ متراژ، قدرت نقد شوندگی کمی دارند و با خرید آن ها، بعید است که خیلی زود، خریدار دیگری برایشان پیدا شود. به همین جهت حتی سرمایه گذارانی که پول کافی برای خرید ملک بزرگ دارند نیز، ترجیح می دهند چند واحد کوچک متراژ ۵۰ الی ۶۰ متری بخرند که قدرت نقدشوندگی آن ها زیادتر است.

اگر به دنبال دلیل دیگری برای اثبات رکود تورمی در بازار مسکن هستید، کافیست نگاهی به اعداد و ارقام بازار اجاره مسکن بندازید. در فاصله تیر تا مرداد، اجاره بها ۵.۳ درصد رشد داشته است. همچنین رشد نقطه به نقطه این بازار در مرداد ماه امسال، ۴۵.۵ درصد بوده که نشان می دهد هیچ یک از موجران، ممنوعیت افزایش اجاره بیش از ۲۵ درصد را جدی نگرفته اند.

رونق کنونی بازار اجاره مسکن به دلیل نیاز مردم به این کالاست. هیچکس نمی تواند بدون خانه باقی بماند، به همین دلیل است که مستاجران به خواسته های غیرمعقول موجران تن می دهند و روز به روز از خرید مسکن دورتر می شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است