استفاده از تجارب کره جنوبی در بازآفرینی شهری تهران

استفاده از تجارب کره جنوبی در بازآفرینی شهری تهران

مدل های مسکن باید تنوع پیدا کند!


نشستی تخصصی در تهران برگزار شد که در طی آن، تجارب کشور کره جنوبی در خصوص بازآفرینی شهری بررسی شد. در طی این نشست تخصصی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری اعلام کرد که در تلاش برای تهیه سندی جهت افزایش مدل های مسکن سازی هستند.

به گزارش پرشین سازه ، نشست مزبور در راستای همکاری مشترک با برنامه اسکان بشر ملل متحد یا هبیتات برگزار شد و قرار است که در این جلسات از تجارب بین المللی در جهت بازآفرینی شهری استفاده شود. مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست مزبور حضور داشتند اما علاوه بر ایشان، مقامات دیگری از جمله سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران، وزیر و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و البته جمعی از کارشناسان اهل کره جنوبی نیز حضور داشتند.

کی بوم پارک، یکی از کارشناسان کره ای در بخشی از این نشست، کتاب خود به نام ” پاسخ در محله نهفته است” را معرفی کرده و به جنبه های مختلف موضوع بازآفرینی پرداخت. وی خاطرنشان ساخت که در این کتاب به سیری که در کره جنوبی جهت تحولات بازآفرینی شهری طی شده، اشاره شده و سیاست های این کشور جهت استفاده از معماری برای حل مشکلات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
در ادامه، محمد آئینی به ارائه سخنان خود پرداخت و خاطرنشان ساخت که در کشور ما نیز، مسیر مشابهی در راستای نوسازی بافت فرسوده طی شده است.
وی در ادامه گفت:

در حال حاضر، سه مشکل ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری، سه مشکل بزرگ بافت های فرسوده هستند. برای اینکه مشکل نفوذناپذیری حل شود، باید دسترسی معابر و خیابان ها از لحاظ مهندسی، ساده گردد. برای رفع مشکل ریزدانگی نیز باید قطعات ریزدانه را تجمیع کرد و در قالب تنظیم مجدد زمین، طراحی های جدیدی انجام داد.

تراکم تشویقی، جواب داده است!

یکی از رویکردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران برای تشویق به نوسازی، ارائه تراکم اضافه بوده است. محمد آئینی در راستای این موضوع، اعلام کرد که در بافت های فرسوده، تراکم شهری باید معقول باشد. به این معنی که خبری از برج های بلند نیست و ویلایی سازی نیز امکان پذیر نخواهد بود. بهترین گزینه برای این بافت، ساختمان های نهایتا ۴ الی ۵ طبقه است.

در صورتی که این دو کار به شکل موازی پیش برود، می توان فضا را برای ارائه خدمات عمومی و امدادرسانی نیز باز کرد.
آقای آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که در دولت سیزدهم، اصلی ترین محور اقدامات دولت، محله محوری و احیای هویت محلات شهری بوده است. وی تاکید کرد که بر اساس تجارب بین المللی، نتیجه خوبی از دخالت مستقیم دولت در ساخت و ساز به دست نمی آید و به همین دلیل، باید شیوه های مردمی سازی را در پیش گرفت.
آئینی در ادامه تصریح کرد که با کلیدواژه های نوظهوری مثل مسکن استطاعتی، مسکن تدریجی و…می توان مردم را توانمند ساخته تا به این ترتیب، خود برای خویشتن خانه بسازند.

مدل های مسکن باید بیشتر شوند!

در راستای توانمندسازی مردم در مباحث خانه سازی، باید مدل های ساخت مسکن افزایش پیدا کند. در حال حاضر فقط دو نوع خانه آپارتمانی و ویلایی در کشور ما ساخته می شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که باید سندی تهیه شود که بر اساس آن، تنوع مسکن بالا برود. به این ترتیب دهک های مختلف درآمدی می توانند مسکن متناسب با نیاز و توان مالی خود خریداری نمایند.

در بخش دیگری از نشست مزبور، محمد آئینی به موضوع کیفیت پایین برخی از واحدهای نوسازی شده پرداخت و خاطرنشان ساخت که قوانین و مقررات ملی ساختمان بر نوسازی این واحدها نیز حاکم است. نکته اینجاست که باید سخت گیری بیشتری از سوی مهندسان ناظر اعمال شود.
این مقام مسئول، همچنین به حضور جدی و فعالانه شرکت های دانش بنیان در ساختمان سازی اشاره کرد و تاکید داشت که باید برای افزایش طول عمر ساختمان ها و استحکام آن ها، این شرکت ها را پای کار آورد.
بر اساس آمار هایی که ایشان اعلام کرد، در حال حاضر نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد ناپایدار در کشور وجود دارد که باید در روند نوسازی قرار بگیرند. نزدیک به ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر در کل دنیا، زاغه نشین هستند که آمار خطرناکی است. البته در کشور ما مفهوم زاغه متفاوت است. در کل دنیا، نزدیک به ۳۲۰ میلیون نفر بی خانمان هستند که آمار چنین افرادی در کشور ما، خیلی پایین است.

تجارب سئول در بازآفرینی شهری

در نشست استفاده از تجارب سئول در مباحث بازآفرینی شهری، بر این نکته تاکید شد که باید از تجارب کشورها، به خصوص کشورهای آسیایی در موضوعات مرتبط با شهر، استفاده کرد چرا که قرابت های فرهنگی بسیار زیادی میان این کشورها وجود دارد.
آرمان خورسند، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران در بخشی از سخنان خود اعلام کرد که تجربه سئول در توسعه کالبدی و اجتماعی شهر بالاست و ما می توانیم از این تجارب برای مقابله با چالش های مختلف توسعه ای استفاده کنیم.
وی در نهایت ابراز امیدواری کرد که همکاری با دفتر هبیتات افزایش پیدا کند.

دیدگاه ها غیرفعال است