آیا سقف افزایش اجاره ها کارساز خواهد بود؟

در حالی که بازار اجاره مسکن هر روز با یک بحران جدید رو به رو می شود و از آغاز سال جاری نیز با تورم بالا همراه شده، تنها اقدامی که دولت برای کنترل آن انجام داده، تعیین سقف اجاره بها بوده است. قانونی که اصلاً ضمانت اجرایی ندارد و بساط قراردادهای غیررسمی را مهیا می سازد.

به گزارش پرشین سازه ، درست است که بازار خرید و فروش مسکن به شدت راکد شده اما بازار اجاره نشینی به دلیل وجود متقاضی، همواره رونق داشته است. واقعیت اینجاست که شاید مردم بتوانند از قید خرید خانه بگذرند اما به هرحال به سرپناه نیاز دارند. به همین دلیل بازار اجاره همیشه متقاضی دارد و همین موضوع سبب شده که مالکان و مشاوران املاک، دست بالا را در معامله داشته باشند و بسته به میل و سلیقه خود، اجاره بها را تعیین کنند.

هر مستاجری که به موعد تمدید قرارداد خود نزدیک می شود، دچار نگرانی و استرس خواهد شد. امسال هم که بازار اجار با تورم بالایی کار خود را آغاز کرده، خیلی از مستاجران منتظر افزایش قیمت چند برابری اجاره ها هستند. تصویب قوانینی مثل سقف افزایش اجاره هم امیدواری چندانی در میان اقشار مستاجر ایجاد نکرده چرا که مطمئن هستند در نهایت، حرف مالک به کرسی خواهد نشست و هیچ نهادی از آن ها حمایت نمی کند.

از سوی دیگر، فصل جا به جایی شروع شده و سیاست های کنونی دولت هم قرار نیست که ترمز قیمت ها را بکشد و وضعیت را سامان دهد. این شرایط باعث شده که خیلی از مستاجران با این سوال مواجه شوند که آیا تا پایان شهریور، وضعیت به همین منوال خواهد بود یا قرار است تغییری اساسی در بازار اجاره بها ایجاد شود؟ آیا اقدامات دولت در باب تعیین سقف افزایش اجاره بها، قرار است به نقاط خوبی برسد یا صرفاً قانون دیگری است که خاصیت اجرایی ندارد؟
بررسی شرایط بازار نشان می دهد که تا پایان شهریور، امید چندانی به بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن نیست. حتی انتخابات قریب الوقوع ریاست جمهوری و تعیین رئیس بعدی جمهور نیز بعید است که بتواند به این سرعت، تغییری در بازار ایجاد کند.

یکی از کارشناسان بازار مسکن در خصوص این موضوع اعلام کرده که فصل اجاره بها منجر به افزایش قیمت اجاره مسکن شده است. بنابراین نباید توقع داشت که تعیین سقف افزایش اجاره بها که در همین روزهای گذشته اعلام شده، بتواند تغییر خاصی در بازار ایجاد کند. بحران اجاره بها تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و شاید فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان بتواند کمی ترمز قیمت ها را بکشد.
بیت الله ستاریان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که بر اساس تجارب قبلی، قیمت اجاره مسکن از فروردین و اردیبهشت هرسال بالا می رود و این روند افزایشی تا پایان شهریور ادامه پیدا می کند. فصل پاییز و زمستان نیز که رکود جا به جایی باعث می شود که قیمت ها کمی ثابت بمانند.
با برنامه های کوتاه مدت مسکن به جایی نمی رسیم!
این کارشناس بازار مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود به این موضوع اشاره کرد که با برنامه ریزی های مقطعی و کوتاه مدت، طبیعتاً نمی توان تلاطم بازار اجاره را آرام کرد. دولت با تصویب یک قانون، قادر به حل تمام مشکلات بازار مسکن نیست. باید نگاه بلندمدت و همه جانبه به حل این مشکلات داشت.

وی در ادامه عنوان کرد:

در شرایطی که کشور به تولید سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی احتیاج دارد، توان ساخت ما فقط سالانه ۳۰۰ هزار واحد است.

این کارشناس بازار خاطرنشان ساخت که فقط ساخت مسکن است که می تواند مشکلات را حل کند. الباقی راهکارهایی که در نظر گرفته می شود، به شکل همه جانبه کارگشا نیستند. تمرکز بیش از حد دولت به این راهکارهای فرعی باعث می شود که اصلا ماجرا هم نابود گردد. مثلا نباید برای رضایت مستاجران، فشار مضاعف به موجران وارد کرد. تنها نتیجه این اقدام، از بین رفتن صنعت اجاره داری در کشور خواهد بود.
در نهایت باید عنوان کرد که بدون یک برنامه تخصصی و تدوین شده، نمی توان بازار مسکن و اجاره بهای آن را نجات داد. در ضمن، این برنامه ها اثرگذاری تدریجی خواهند داشت و یک شبه نمی توان مشکل را حل کرد.
بر اساس گفته های بسیاری از کارشناسان مسکن، اقداماتی که در حال حاضر انجام می شود، یک سری مانورهای نمایشی است که دولت انجام می دهد تا مشکلات اصلی را بپوشاند. این مانورها، قرار نیست دردی از مردم را دوام کنند و عملاً برای نمایش و ظاهر کار اجرا می شوند. این در حالیست که بحران اجاره مسکن کاملا جدی و واقعی است و نیازمند توجه همه جانبه می باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است