آرامش قبل از طوفان در بازار آهن آلات!

آرامش قبل از طوفان در بازار آهن آلات!

بازار آهن آلات در آستانه طوفان؛ آزادسازی خرید شمش بلوم، قیمت‌ها را به کجا می‌کشاند؟


روز یکشنبه به دلیل تعطیلی داخلی و خارجی، بازار آهن آلات با تغییر زیادی مواجه نشد اما به نظر می آید که به هرحال، این آرامش قبل از طوفان است و قیمت ها خیلی زود بالا می رود.

به گزارش پرشین سازه ، قیمت دلار از مرز ۵۸.۵ گذشته است و به زودی احتمال دارد که وارد کانال ۵۹ هزار تومان شود. این گرانی دلار همواره برای تولیدکنندگان و فعالان ساختمانی با پیامدهایی همراه بوده است و خرید مواد اولیه را برای آنان با محدودیت رو به رو کرده است. به همین دلیل انتظار می رود که با گرانی دلار، قیمت محصولاتی مثل آهن نیز بالا رود.

البته قرار است از امروز، معاملات شمش بلوم در بورس کالا با دستورالعمل جدید دنبال شود. این ماجرا با آغاز دولت چهاردهم همزمان شده و مشکلاتی برای بازار ایجاد خواهد کرد. از آن جایی که دلار بی توجه به وقایع سیاسی مسیر صعودی خود را در پیش گرفته، به نظر می آید که کاهش قیمت آن در کوتاه مدت خیلی بعید باشد.

جستجویی کوتاه در بازار آهن و فولاد در اوایل هفته نیز نشان می دهد که برخی از فروشندگان مقاطع فولادی در ساعات پایانی اولین روز هفته، محصولات خود را ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان بیشتر کرده اند و حتی برخی از آنان، دست از فروش آهن آلات خود برداشته اند. این ماجرا در حالی رخ می دهد که اساساً تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد و کمتر کسی خریدار میلگرد می باشد.

حالا قیمت میلگرد با افزایش ۱۰۰ تومانی، حدود ۲۸.۲۰۰ تومان اعلام شده است. البته میلگرد واحدهای تولیدی مختلف قیمت متفاوتی داشتند. مثلا میلگرد نیشابور به قیمت ۲۷.۸۰۰ تومان رسید. این در حالیست که قیمت میلگرد اصفهان در سایزهای استاندارد، در محدوده ۲۸.۴۰۰ تومان معامله شد.

در میان تمام مقاطع فولادی، قیمت تیرآهن از همه عجیب تر بود. بعضی از کارخانه های تولیدی، افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومانی را در محصولات خود اعمال کردند. البته برخی از این واحدهای تولیدی نیز ترجیح دادند که فعلاً قیمت کالای خود را ثابت نگه دارند.

ورق سیاه St با قیمت ۳۷ هزار تومان بود اما فولاد مبارکه اصفهان برخی از ضخامت های خود را با قیمت متفاوتی ارائه کرد و گاهاً قیمت آن ها را ۱۰۰ تومان افزایش می داد. در این میان، قیمت ورق روغنی، ورق شیروانی و ورق گالوانیزه نیز در تمام کارخانه ها با افزایش قیمت ۵۰۰ تومانی همراه بود.

وضعیت بازار پروفیل های ساختمانی نیز تقریبا مشابه بود، با این تفاوت که بیشتر کارخانه ها وضعیت ثابتی داشتند. نبشی و ناودانی نیز با قیمت مشخص و ثابتی به بازار ارائه شد اما در این میان، کارخانه آریان فولاد محصول خود را با ۱۰۰ تومان افزایش قیمت ارائه کرد. قیمت انواع لوله ها نیز در بازار این هفته ثابت ماند و کارخانه های تولیدی، مبلغ کالای خود را بیشتر نکردند.

گرچه بخش عظیمی از بازار آهن آلات ثبات قیمت ها را تجربه کرد اما خیلی از کارشناسان می گویند که نوسانات این هفته، به دلیل دستورالعمل جدیدی است که خرید شمش را محدود ساخته و ورود واسطه ها به این بازار را با محدودیت های بیشتری همراه کرده است.

برخی می گویند که آرامش این روزهای بازار آهن آلات موقتی است و با اجرایی شدن این تصمیم، نوسانات قیمتی در بازار آهن رخ خواهد داد. بر اساس تجربه می توان گفت که آزادسازی خرید شمش بورسی در نهایت به ایجاد تقاضای کاذب و بی ثباتی در بازار منجر می گردد و در نهایت، گرانی بیشتری را به مصرف کننده نهایی تحمیل کند.

ماجرای آزادسازی خرید شمش بورسی

بر اساس دستورالعمل جدید بورس کالا، خرید شمش و آهن اسفنجی برای تمام کسانی که کد بورسی دارند، آزاد شده است. در نگاه اول، چنین به نظر می آید که این اقدام به نفع صنعت مزبور خواهد بود و بازار شمش را نجات می دهد اما از آن جایی که کمبود انرژی و محدودیت تولید در بازارهای این چنینی بیداد می کند، حتما باید در انتظار تبعات منفی این تصمیم باشیم.

علاوه بر این، آزادسازی شمش به معنای ایجاد یک رقابت تنگانگ و جدی خواهد بود که قطعاً تولیدکنندگان فولاد را به دردس خواهد انداخت. بهترین تصمیمی که در چنین شرایطی می توان گرفت، این است که آزادسازی خرید فقط در مورد آهن اسفنجی اعمال شود و خرید شمش، همچنان محدود بماند.

از سوی دیگر، این اقدام گرچه ممکن است به نفع تولیدکنندگان تمام شود اما قطعاً به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود؛ چرا که عرضه کم و تقاضا بالا می رود. به این ترتیب، مصرف کنندگان نمی توانند به فولاد خوش قیمت دسترسی داشته باشند و مدام ناچارند با نوسانات قیمتی کنار بیایند.

بر اساس آمارهای روز دوشنبه، نزدیک به ۱۴۳ هزار و ۶۷۵ تن محصول فولادی در بورس عرضه شد که از این میان، سهم شمش بلوم نزدیک به ۸۹ هزار و ۶۷۵ تن بود. قیمت هر کیلوگرم از این محصول نیز ۲۲ هزار و ۴۶۹ تومان تعیین شد.

دیدگاه ها غیرفعال است