گره کور آینده نهضت ملی به بازار سرمایه

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


حالا که منابع مالی موردنیاز برای تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن از طریق بانک ها تامین نمی شود، دولت به فکر استفاده از دیگر ظرفیت های موجود از جمله بازار سرمایه گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، تقریبا همه کارشناسان و فعالان بازار حدس می زدند که به دلیل عدم همراهی بانک ها و توان مالی پایین متقاضیان مسکن ملی، طرح مزبور متوقف خواهد شد و واقعیت اینجاست که وقتی دو سال طول کشید تا نظر کارشناسان درست از آب دربیاید.

حالا خیلی از پروژه های مسکن ملی متوقف شده اند؛ چرا که اساساً قادر به تامین منابع موردنیاز خود نیستند. نه می توان به بانک ها رجوع کرد و نه می توان، توقعی از متقاضیان و آورده های مالی آن ها داشت. به همین دلیل، دولت به دنبال این است که سرمایه گذاران دیگری مثل بازار بورس را وارد ماجرای نهضت ملی مسکن کند.

حالا گفته شده که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه های نهضت ملی مسکن، کار ساخت و ساز خود را شروع کرده اند. از این میان ۶۰۰ هزار واحد تحویل داده شده که ۱۳۰ هزار خانه، متعلق به طرح مسکن مهر بوده اند.

گفته می شود که میانگین رشد و پیشرفت طرح های نهضت ملی مسکن ۳۰ درصد است اما نباید فراموش کرد که به شکل مداوم، پروژه های جدید تعریف می شوند که طبیعتاً میانگین پیشرفت را پایین می آورند. بر اساس بررسی های انجام شده، طرح های مزبور برای اینکه به مرحله صدور پروانه ساخت برسند باید ۴۰ مرحله را طی کنند که این هم می تواند یکی دیگر از دلایل کُندی پیشرفت طرح مزبور باشد.

بر اساس اطلاعات موجود، بانک های عامل باید نزدیک به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان را در اختیار حوزه مسکن و طرح های آن قرار می داد اما تعهدات به عمل آمده توسط سیستم بانکی بسیار ناچیز بوده و فقط ۱۳ درصد کل وظایف و تعهدات را شامل می شود.

گفته می شود که شبکه بانکی کشور باید تا شهریور سال ۱۴۰۱، مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این بخش قرار دهد. در سال دوم نیز، این مبلغ باید ۴۸۵ همت می رسید. از شهریور ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ نیز باید مبلغ ۶۵۰ هزار میلیارد تومان در اختیار طرح های مسکن سازی قرار می گرفت.

بنابراین مجموعاً بانک ها موظف بودند که ۱۴۹۵ همت به پروژه های مسکن سازی تسهیلات بدهند که البته رقم نهایی آن ها خیلی کمتر از تعهداتشان بوده و تا پایان فروردین امسال فقط ۱۹۷ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده اند.

با توجه به آمارهای ذکر شده، به نظر می آید که دولت امید خود را نسبت به همکاری شبکه بانکی از دست داده و حالا دولت چهاردهم به دنبال استفاده از تمهیدات جدیدی برای تامین منابع موردنیاز طرح مزبور است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در نشست آسیب شناسی طرح نهضت ملی مسکن شرکت کرد. در این نشست که روزهای گذشته برگزار شد، جمعی از معاونان حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز حضور داشتند.

این مقام مسئول اعلام کرد که برای پیشبرد طرح مزبور به تغییر نگرش و سیاست نیاز است. مباحث مربوط به تامین مالی طرح مزبور نیز باید در شورای عالی مسکن پیگیری شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که در طی سال های گذشته، اقدامات خوبی برای تامین مالی پروژه های مسکن سازی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته و اگر بتوان سرمایه های خرد را در راستای تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن استفاده کرد، قطعاً اتفاق خوبی برای پروژه ها رخ می دهد.

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جدید نیز در بخشی از این نشست، به بحث تامین مالی پروژه های مزبور پرداخت و خاطرنشان ساخت که در کل کشور، ۱ میلیون متقاضی موثر مسکن ملی وجود دارد.

مسعود بیات منش که به تازگی جایگزین هادی عباسی در این سِمَت شده، خاطرنشان ساخت که اولویت بخش مسکن وزارتخانه، تکمیل و تحویل واحدهای نهضت ملی مسکن به این افراد است. در این مسیر، تلاش می شود که از ظرفیت بانک ها استفاده شود تا در سریع ترین زمان ممکن، پروژه ها به بهره وری برسند.

وی در ادامه تاکید کرد که راهبرد وزارتخانه این است که متقاضیان واقعی را در این طرح شناسایی کند تا در نهایت مسکن های ساخته شده به دست دهک های کمتر برخوردار و نیازمندان حقیقی مسکن برسند.

بر اساس گفته های بیات منش، باید در ستاد وزارت راه و شهرسازی، وظایفی مثل پشتیبانی و حل مشکل تامین مالی پروژه ها را پیش برد و این اصلی ترین وظیفه وزارتخانه باشد. مسائل اجرایی را هم باید به شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی باید سپرد که در ساخت مسکن، بسیار خبره تر از مسئولین دولتی هستند.

به این ترتیب، به نظر می آید که علاوه بر شناسایی ظرفیت های جدید برای تامین مالی پروژه ها، دولت به دنبال کشاندن پای سازندگان به ساخت پروژه های مزبور است.

دیدگاه ها غیرفعال است