کنترل بازار ارز، روی قیمت مسکن هم اثر داشته است

کنترل بازار ارز، روی قیمت مسکن هم اثر داشته است

خبرگزاری های مختلف، اطلاع می دهند که قیمت مسکن در نقاط مختلف تهران کاهش پیدا کرده است. به نظر می آید که با ثبات بازارهای موازی مثل ارز، قیمت مسکن تهران نیز حدود ۱۰ الی ۱۶ درصد کمتر شده است.

به گزارش پرشین سازه ، در کشورهای مختلف، قیمت ارز اثر بالایی روی قیمت مسکن دارد. در واقع معاملات مسکن تحت تاثیر نرخ ارز صورت می گیرد. هر بار که وضعیت این بازار تلاطم داشته باشد، حجم معاملات مسکن و …نیز تغییر می کند.

به طور کلی، بانک مرکزی در ماه های اخیر، اقدامات هماهنگ زیادی را انجام داده تا بازار ارز را کنترل کند و به ثبات برساند. به نظر می آید که گرچه کاهش قیمت ارز رخ نداد اما بانک مرکزی موفق شد که ثبات را به این بازار برگرداند و حداقل از افزایش آن جلوگیری کند.

از ابتدای سال جاری، وضعیت کمی بهبود یافت و نرخ ارز حدود ۱۲ درصد کمتر شد و حباب قیمت آن در حال ترکیدن است. طبیعتا چنین اتفاقی در بازار ارز، می تواند به نفع دیگر بازارها مثل بازار مسکن نیز باشد.

همان طور که شاهد بوده ایم، در ماه های اخیر، نرخ رشد قیمت مسکن شیب نزولی داشته و تا به امروز، قیمت این شاخص پایین تر آمده است.

به نظر می آید که علاوه بر اقدامات کنترل کننده در بازار ارز، بانک مرکزی توانسته اقدامات مثبت دیگری هم در راستای کنترل نقدینگی داشته باشد. نقدینگی اصلی ترین عامل رشد تورم است و به همین دلیل، اقداماتی که بانک مرکزی در راستای کنترل رشد مقداری ترازنامه ی بانک ها انجام داده است، توانست موثر واقع شود.

در آخرین گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، مشخصا شاهد کاهش رشد نقدینگی بوده ایم. این عدد در مهر ماه سال ۱۴۰۰، حدود ۴۲.۸ درصد بود. اما با اقدامات کنترلی بانک مرکزی، در خرداد سال جاری به ۲۹ درصد رسیده است. به این ترتیب می توان گفت که ۱۳.۸ درصد کاهش رشد نقدینگی را داشته ایم.

همچنین به نظر می آید که تورم تیرماه در طی ۱۶ ماه گذشته، کمترین عدد بوده است. تورم تیر ماه سال جاری به ۱.۹۵ درصد رسیده است.

تمام این آمارها نشان می دهد که چرا قیمت مسکن در این روزها پایین آمده است.

در روزهای اخیر، کمتر کسی اقدام به خرید مسکن کرده است چرا که انتظارات، کاهشی شده است. به این معنی که مردم در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها هستند. به همین دلیل، برخی از مالکان که برای فروش املاک خود عجله دارند، ناچار شده اند که قیمت ملک هاشان را با تخفیف ارائه کنند.

در وضعیت کنونی نمی توان ثبات بازار ارز را بی تاثیر دانست. به همین دلیل حجم معاملاتی که از ابتدای سال در بازار مسکن رخ داده است، در قیاس با سال گذشته بسیار کمتر شده!

این موضوع حتی در مورد فایل های اجاره مسکن نیز صدق می کند. در حال حاضر بیشتر طرفین قرارداد، ترجیح می دهند که تمدید کنند و دردسرهای قرارداد جدید را به جان نخرند. به این ترتیب، این روزها، کم رونق ترین روزهای بازار ملک در سال های گذشته است.

گرچه آمارهای دقیق و رسمی از سوی بانک مرکزی منتشر نشده است اما بررسی های میدانی، مشخص می کند که قیمت مسکن تهران حدود ۱۰ الی ۱۶ درصد در مناطقی مثل ۴، ۵، ۶، ۹، ۱۰ و ۱۸ در قیاس با تیر ماه سال گذشته، کمتر شده است.

همچنین آمارهای میدانی نشان می دهد که بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به مناطق ۹ و ۱۰ است که معمولا پر رونق ترین مناطق جنوب غرب تهران به حساب می آیند. کمترین میزان کاهش هم مربوط به مناطقی مثل ۴ و ۵ است.

در غیاب آمارهای بانک مرکزی، تنها مرجع موجود مربوط به مرکز آمار است. بنا بر گزارش هایی منتشر شده از این ارگان رسمی، تورم ماهانه ی مسکن در خرداد ماه ۲.۶ درصد بوده است که در تیر ماه با کاهش ۰.۲ درصدی به ۲.۴ درصد رسیده است.

تورم نقطه به نقطه ی تیرماه نیز ۳۸ درصد بوده است که نسبت به تورم نقطه ای خرداد ماه با کاهش ۱.۱ درصدی مواجه بوده است.

حالا که قیمت مسکن در طی چند ماه اخیر کمتر شده است، این امیدواری پیش می آید که شاید تا پایان سال، باز هم شاهد کاهش بیشتر قیمت ها باشیم. البته فعالان بازار مسکن می گویند که چنین اتفاقی منوط به وجود ثبات در بازار ارز و افزایش ساخت و ساز است. همچنین باید عرضه ی زمین و مسکن از طرف دولت نیز بیشتر شود تا باز هم شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است