کلنگ زنی نوسازی بافت فرسوده

کلنگ زنی نوسازی بافت فرسوده

راه اندازی قرارگاه جهادی مسکن برای ساخت 1.5 میلیون واحد مسکونی در پایتخت!


دولت سیزدهم از همان ابتدای کار خود، تاکید ویژه ای روی نوسازی بافت فرسوده داشت. حالا گفته می شود که کلنگ زنی نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران زده شده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اعلام این خبر، تاکید کرد که این ۲۰۰ هزار واحد تحت نظر قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران نوسازی می شوند. عملیات نوسازی و مقاوم سازی این واحدها در طی روزهای آتی شروع خواهد شد. رویکرد اصلی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران برای کلنگ زنی این ۲۰۰ هزار واحد مسکونی، استفاده از اراضی ناکارآمد با تامین خدمات لازم و تحقق شعار سال جدید در راستای تولید مسکن با مشارکت مردم است.

سید مهدی هدایت اظهار کرد که علاوه بر تداوم روند نوسازی پایتخت، ۱۵ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در بافت فرسوده این شهر نیز ساخته می شود. این واحدها در پروژه محله الگوی ۶۰ هکتاری تهرانسر و بعد از اعمال مشوق های مختلف و صدور پروانه ساختمانی به بهره برداری خواهند رسید. با توجه به گفته های مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، برنامه های مختلفی برای تداوم روند نوسازی در نظر گرفته شده است.

در حال حاضر بخش زیادی از جمعیت کشور در بافت فرسوده ساکن هستند و امکانات خوبی از لحاظ سکونت ندارند. به همین دلیل دولت با تمام توان در تلاش است تا ساخت و ساز در بافت فرسوده را سرعت ببخشد. بافت فرسوده دارای پتانسیل های زیادی برای مسکن سازی است و تولید مسکن در این بافت، ارزان تر از شهرهای جدید خواهد بود چرا که سرانه خدمات و زیرساخت های شهری به اندازه کافی در این بافت وجود دارد.

رکود تولید مسکن، مشکل ساز شده است!

سید مهدی هدایت در بخش دیگری از صحبت های خود به رکود فراگیری که این روزها بازار تولید مسکن را در بر گرفته اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بافت فرسوده و ناکارآمد، می تواند پتانسیل خوبی برای مسکن سازی داشته باشد.

این مقام مسئول به نیاز شهروندان به مسکن در کلانشهرهایی مثل تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که برای جبران کمبودهای موجود، باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید در تهران ساخته شود.
در طی ۱۰ سال گذشته، رکود عجیبی بر ساخت مسکن حاکم بوده و همین موضوع سبب شده که در طی این دهه، سالانه فقط ۶۵ هزار واحد مسکونی، پروانه ساختمانی بگیرند. ده سال رکود، عواقب و پیامدهای خاص خود را نیز داشت و منجر به افزایش سهم هزینه های مسکن از سبد خانوار شد. مدت هاست که خانواده های ایرانی بخش زیادی از درآمد خود را به مسکن اختصاص می دهند و عملاً بودجه ای برای دیگر مخارج زندگی آن ها باقی نمی ماند.
بر اساس گفته های سیدمهدی هدایت، در حال حاضر سهم مسکن از سبد خانوار تهرانی ۷۰ درصد شده و همین موضوع، منجر به افزایش حاشیه نشینی شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که باید مسکن سازی در تهران با جدیت بیشتری پیگیری شود و افزود:

بر اساس تحلیل های موجود، ساخت ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در تهران، فقط نیازهای کنونی را پوشش می دهد و برای افزایش جمعیت، کافی نیست.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد که شهرداری تهران در راستای کمک به بخش مسکن و رفع دغدغه ی شهروندان پایتخت نشین، قرارگاه جهادی مسکن را راه اندازی کرده و در تلاش است که با شناسایی و فعال سازی ظرفیت های تولید مسکن، این مشکل را برطرف کند. طبیعتاً با ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در تهران، نمی توان این دغدغه را به طور کامل برطرف کرد اما شروع خوبی محسوب می شود.
سید مهدی هدایت در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر، نزدیک به ۲۶۱ هزار پلاک فرسوده و ناپایدار مسکونی در سطح شهر تهران موجود است که می توان در بستر همین بافت فرسوده، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نوساز ساخت. در صورتی که بند ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی اصلاح شود و به کل بافت های ناپایدار تسری پیدا کند، می توان تولید مسکن در شهر تهران را روی غلطک انداخت.
وی اعلام کرد که اگر نگاهی به روند نوسازی مسکن در دو سال گذشته بندازیم، متوجه می شویم که این موضوع با جدیت دنبال شده است. البته این موضوع بدان معنا نیست که از زمین های مستعد ساخت مسکن غافل شده باشند. بلکه در کنار نوسازی، نگاهی هم به عرصه های مناسب برای تولید مسکن داشته اند.
هدایت در انتهای سخنان خود گفت که بیشتر اراضی شناسایی شده، مشکلاتی از بابت سند توسعه شهری داشته اند و در طی سال های گذشته، امکان استفاده از آن ها برای ساخت و ساز مسکن وجود نداشت اما در حال حاضر، این روند در حال تغییر است و به زودی شاهد استفاده حداکثری از این زمین ها خواهیم بود.

News summary in English

The renovation of worn texture begins!

The 13th administration of Iran has placed a strong emphasis on the revitalization of dilapidated urban areas since its inception. In line with this commitment, the groundbreaking ceremony for the renovation of 200,000 housing units in Tehran has been held.

The CEO of the Tehran Urban Renewal Organization announced that these 200,000 units will be renovated under the supervision of the Tehran Housing Jihad Headquarters. Renovation and retrofitting operations for these units will commence in the coming days.

The primary approach of the Tehran Housing Jihad Headquarters for the groundbreaking of these 200,000 housing units is to utilize inefficient land, provide the necessary services, and fulfill the New Year’s slogan of “housing production with public participation.”

Seyyed Mehdi Hedaayat stated that in addition to the ongoing renovation process in the capital, another 15,000 housing units will be constructed in the city’s dilapidated areas. These units will be built in the 60-hectare Tehran Sar model neighborhood project after various incentives are implemented and building permits are issued.

According to the CEO of the Tehran Urban Renewal Organization, various plans have been devised to ensure the continuation of the renovation process.

دیدگاه ها غیرفعال است