کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن مرداد ۱۴۰۲

کاهش 15 درصدی قیمت مسکن مرداد 1402

دولت مدت هاست که از اجرای مصوبه ساماندهی بازار مسکن و اجاره صحبت می کند. اقداماتی مثل پلمپ کردن بنگاه های معاملاتی متخلف، مالیات بر خانه های خالی و لوکس و…بخشی از کارهایی است که به زعم دولت، منجر به کاهش قیمت مسکن شده اند. از سوی دیگر، بانک مرکزی نیز این ثبات را به نام خود می زند و آن را ناشی از ثبات بازار ارز می داند.

به گزارش پرشین سازه ، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده که در بیشتر مناطق تهران، شاهد کاهش قیمت مسکن به اندازه ی ۱۲ الی ۱۵ درصد بوده ایم. اما آیا واقعا چنین اتفاقی رخ داده و قیمت ها کمتر شده اند.

مهرداد بذرپاش در جلسه ی آخر هیات دولت اعلام کرد که بر اساس آمارهای بانک مرکزی، قیمت مسکن در اکثر نقاط تهران کاهش یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد که این کاهش قیمت ها ادامه دارد باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ی سخنان خود به موضوع مسکن مهر و واحدهای نیمه کاره ی آن اشاره کرد و تصریح کرد که تا پایان هفته ی دولت، قرار است که ۱۰ هزار واحد مسکونی از این طرح افتتاح شوند. از این میان؛ ۲۸۰۰ واحد در شهر پرند واقع شده اند.

یکی دیگر از طرح های دولت برای ساماندهی به وضعیت مسکن خانه اولی ها، قانون جوانی جمعیت بوده است. در این راستا، ۱۶ هزار قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط واگذار شده است.

مهرداد بذرپاش گفت: هدف ما در سال جاری این بوده که ۴۰۰ هزار قطعه زمین برای اجرای این قانون واگذار کنیم. تا به این لحظه، حدود ۲۵۰ هزار قطعه واگذار شده است.

وی در ادامه تاکید کرد که پیگیری های لازم در خصوص احتکار زمین و مقابله با بنگاه داران متخلف و همچنین دریافت مالیات بر خانه های خالی را ادامه خواهد داد. چرا که همین اقدامات به کاهش قیمت در تهران منجر شده است.

سوداگران، دلیل اصلی گرانی مسکن بوده اند؟!

وزیر راه و شهرسازی و بسیاری از مسئولین کشور اعتقاد دارند که سوداگران و دلالان، تنها دلیل گرانی مسکن در سال های اخیر بوده اند.

وی اعلام کرد که رسیدگی به دفاتر مشاوره املاک متخلف، گرچه وظیفه ی وزارت راه و شهرسازی نبود اما به دلیل اینکه این بازار کاملا به حال خود رها شده بود، وزارتخانه عزم جدی برای ورود به آن پیدا کرد و با تلاش های پیگیرانه، موفق شد که ۲ هزار واحد متخلف را پلمپ کند.

گرچه نظر این وزیر دولت سیزدهم این است که اقدامات دولت منجر به کاهش قیمت ها شده است، رئیس بانک مرکزی نظر دیگری دارد و ثبات موجود در بازار ارز و مدیریت انتظارات تورمی را اصلی ترین عامل کاهش قیمت مسکن می داند.

محمدرضا فرزین، در هفته ی گذشته اعلام کرده بود که قیمت مسکن در تیرماه سال جاری نسبت به خرداد ماه، کاهش چشمگیری داشته است. به نحوی که قیمت مسکن در ۱۵ منطقه ی تهران، کاهشی شده است. بنابراین انتظار می رود که این کاهش قیمت ها را در بازار مسکن دیگر شهرهای کشور نیز شاهد باشیم.

بانک مرکزی، وضعیت کنونی بازار مسکن را دستاورد ثبات در بازار ارز می داند. انتظارات تورمی کنترل شده است و بازارهای موازی دیگر مثل طلا، مسکن و خودرو نیز با کاهش تورم رو به رو شده اند. در نتیجه، سفته بازی در این بازارهای مالی کمتر شده و رونق در بخش واقعی بازار و از سوی مصرف کننده رخ داده است.

در سال ۱۴۰۱، شاهد بودیم که قیمت مسکن همزمان با افزایش انتظارات تورمی، بسیار بالا رفت و رشدی معادل ۷۱ درصد داشت. به نحوی که قیمت هر متر مربع مسکن تهران با افزایش ۲۵ میلیون تومانی مواجه شد. پیش از این، چنین رشدی در طی چند سال رخ می داد اما بازار مسکن در مهر ماه سال ۱۴۰۱، یک شبه ره صد ساله پیمود.

اردیبهشت ماه سال جاری، وضعیت ثبات بر بازار حاکم شد و قیمت مسکن، همان متری ۶۰ میلیون تومان باقی ماند.

اصلی ترین دلیل چنین اتفاقی، گشایش های سیاسی بود که در اردیبهشت سال ۱۴۰۲، حاصل شد. برخی از دلارهای نفتی کشور آزاد شدند و انتظارات تورمی نیز کاهش پیدا کرد. در نتیجه، قیمت مسکن دچار عقبگرد شد.

البته تمام این صحبت ها و تحلیل هایی که صورت می گیرد، در غیاب آمارهای رسمی است. مدت هاست که بانک مرکزی، آمارهای مربوط به وضعیت بازار مسکن را ارائه نمی کند. در نتیجه نمی توان تحلیل های درستی از رفتار بازار داشت.

حالا که وضعیت ثبات نسبی بر بازار حاکم شده، کمترین انتظار این است که در ماه های آتی، آمارها منتشر شود تا تصمیم گیری برای مردم نیز راحت تر گردد.

دیدگاه ها غیرفعال است