کاهش شدید سرمایه گذاری در بازار مسکن

کاهش شدید سرمایه گذاری در بازار مسکن

اخبار مختلفی در خصوص کاهش قیمت مسکن در سراسر مناطق تهران به گوش می رسد. کاهش انتظارات تورمی و ارائه ی تخفیف های بالا از سوی فروشندگان، باعث شده که قیمت ملک پایین بیاید. اما سوال اصلی این جاست که دلالان و سفته بازانی که تا همین چند وقت پیش، بازار را مختل کرده بودند، حالا کجا هستند و چرا اقدامی نمی کنند؟

به گزارش پرشین سازه ، حالا که تورم مسکن تا حدی پایین تر آمده و چشم اندازی هم برای افزایش قیمت ها در آینده ی نزدیک وجود ندارد، خیلی از سفته بازان متوقف شده اند و دیگر دست به خرید و فروش ملک نمی زنند. به عبارت دیگر، در حال حاضر بازار مسکن خالی از سفته بازان و دلالان شده است.

این دلیل برای خریداران بازار مسکن هم به همین اندازه موجه است. به عبارت دیگر، خریداران نیز منتظر هستند که قیمت ها تثبیت شده و سپس دست به خرید بزنند.

البته خریدارانی که به قصد سرمایه گذاری وارد بازار ملک می شوند، خود دو دسته هستند. اولین دسته مربوط به سرمایه گذاران میان مدت است. در حال حاضر، ورود به بازار مسکن برای این دسته از سرمایه گذاران با ریسک های فراوانی همراه است چرا که ممکن است هر لحظه قیمت ها باز هم پایین تر بیاید.

دومین گروه از سرمایه گذاران، کسانی هستند که به قصد سرمایه گذاری طولانی مدت وارد بازار مسکن می شوند. این دسته از افراد، ابایی از کاهش قیمت ها ندارند چرا که مطمئن هستند که قیمت مسکن دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر، جستجوی کوتاهی در بازار مسکن نشان می دهد که بیشترین خریداران امروز بازار، همین سرمایه گذاران طولانی مدت هستند.

اما چرا این افراد، چنین روزهایی را برای ورود به بازار ملک انتخاب کرده اند؟ به نظر می آید که بیشتر این افراد از ترس افزایش تورم وارد بازار مسکن شده اند. در واقع، می خواهند ارزش پول خود را حفظ کرده و از تورم روزافزون، جا نمانند.

بیشتر این سرمایه گذاران، سرمایه ی خود را بیش از ۲ سال در این بازار نگه می دارند. اما واقعیت این جاست که با تمام این صحبت ها، میزان سرمایه گذاران طولانی مدت در قیاس با سال ۱۴۰۰ کمتر بوده است.

در سال ۱۴۰۰ و با افزایش تورم عمومی، خیلی از افراد، سرمایه های خود را به بازار مسکن وارد کردند چرا که این حوزه را امن ترین جا برای انباشت سرمایه های خود می دانستند.

اما حالا دو ماه است که بازار مسکن و بازارهای موازی به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده اما باز هم میزان سرمایه گذاری در آن کمتر از تیرماه ۲ سال پیش است. دلیل اصلی این رویداد چیست؟!

بررسی ها نشان می دهد که دلیل این امر، گرانی بیش از حد مسکن است. حالا قیمت مسکن به جایی رسیده که دیگر کمتر کسی توان خرید دارد. در نتیجه، طبیعی است که سرمایه ها به سمتی سرازیر شود که قدرت خرید وجود داشته باشد.

در سال ۱۴۰۰، هنوز هم امکان خرید مسکن برای قشر زیادی از مردم وجود داشت. اما حالا که هر متر مربع مسکونی در تهران به قیمت بیش از ۵۵ میلیون تومان رسیده است، دیگر قدرت خریدی باقی نمانده!

اولین نتیجه ی چنین اتفاقی، کاهش میزان سرمایه گذاری و سفته بازی در این بازار است. بازار مسکن هرگز تا به این حد سرمایه گذاران خود را از دست نداده بود.

به عبارت دیگر، قدرت خرید مسکن توسط مردم، به پایین ترین سطح خود رسیده است و انتظار چندانی هم برای بهبود اوضاع قیمت ها نمی رود.

گرچه در حال حاضر صحبت از کاهش قیمت ۱۶ درصدی در برخی از نقاط تهران می شود، اما هنوز هم با سطح توان مردم، فاصله ای طولانی دارد.

در حال حاضر برای خرید یک منزل نقلی در مناطق متوسط و جنوبی تهران، سرمایه ای بالغ بر ۳ الی ۴ میلیارد تومان باید در اختیار داشته باشید. از آن جایی که سطح درآمدها به گونه ای است که به زحمت، کفاف هزینه های زندگی را می دهد، پس انداز کردن برای خرید خانه، نوعی خوش بینی است.

در نتیجه، طبیعی ترین اتفاقی که رخ می دهد، کاهش شدید خریداران و سرمایه گذاران مسکن است. این روزها بازار مسکن خالی از معاملات جدید است. بسیاری از بنگاه ها و دفاتر مشاوره املاک می گویند که در تیرماه سال جاری، حتی یک معامله ی مسکن هم نداشته اند. چنین اتفاقی برای بسیاری از این بنگاه داران بی سابقه است و نشان از قدرت خرید پایین مردم می دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است