چرا بانک ها وام مسکن پرداخت نمی کنند؟!

چرا بانک ها وام مسکن پرداخت نمی کنند؟!

مدت هاست که گفته می شود بانک های کشور به تعهدات خود نسبت به اجرای قانون جهش تولید مسکن عمل نمی کنند. حالا یکی از نمایندگان مجلس به جزئیات این عدم همکاری و اجرای تعهدات پرداخته و دلایل آن را تشریح کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که بیشتر بانک ها به جای اعطای وام مسکن ترجیح می دهند که به کارکنان و کارمندان خود، تسهیلات پرداخت نمایند.

بهروز محبی نجم آبادی در ادامه خاطرنشان ساخت که اصلی ترین دلیل عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن، تعدد تسهیلات تکلیفی است.

بنا بر گفته های این نماینده مجلس، بانک ها موظف هستند که ۲۰۰ هزار میلیارد در سال جاری، وام تکلیفی پرداخت کنند. بخشی از این مبلغ صرف وام ازدواج، فرزندآوری و مسکن می شود. به همین دلیل است که بانک ها می گویند دیگر توان پرداخت وام اضافه تری ندارند.

محبی نجم آبادی می گوید: بانک ها می گویند بخش زیادی از این وام ها قرض الحسنه است و کار را برایشان سخت تر کرده است. اما وقتی که آمار و ارقام مربوط به وام هایی که بانک ها به کارمندان و کارکنان خودشان پرداخت کرده اند، بررسی کنیم، متوجه می شویم که دلایل این بانک ها، چندان هم اعتبار ندارد و توانمندی شان بیش از آن چیزی است که وانمود می کنند.

وی در ادامه به موضوع دو برابر شدن وام مسکن اشاره کرد و تاکید نمود که با رایزنی های صورت گرفته، قرار شده که بانک های عامل، در سال جاری به وظایف خود در این حوزه بیشتر عمل کنند و اعتبار بیشتری را به حوزه ی اجرای قانون جهش تولید مسکن اختصاص دهند.

این نماینده مجلس، ابراز امیدواری کرد که به زودی، بتوانند با همکاری بانک ها، روند ساخت و ساز مسکن را افزایش داده و این معضل بزرگ را برطرف کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ی مجلس شورای اسلامی به قیمت زمین و مصالح ساختمانی اشاره کرد که در حال حاضر، بزرگ ترین موانع سر راه ساخت مسکن هستند. وی تاکید کرد که دولت باید به حل این مشکلات بپردازد و در حوزه ی خرید مصالح ساختمانی برای انبوه سازان، تخفیف هایی قائل شود.

اصلی ترین وظیفه ی دولت این است که زیرساخت لازم برای ساخت مسکن را فراهم کند. مجلس نیز ابزارهای لازم را در اختیار دولت قرار داده تا مشکلی از بابت قانون نداشته باشد.

اما در میان پازل ساخت مسکن، بانک ها مهم ترین نقش را به عهده دارند چرا که سرمایه ی اولیه برای ساخت و ساز را فراهم می کنند. بهروز محبی نجم آبادی خاطرنشان ساخت که بانک ها باید ورود قوی تری به حوزه ی مسکن داشته باشند و سرمایه ی لازم را مهیا سازند.

دولت نیز باید خود را از ساخت مسکن کنار بکشد و به جای خانه سازی، شرایط تولید را فراهم کند. دولت از طریق اعطای زمین، تسهیلات و ارزان کردن هزینه های دریافت مجوز ساخت، می تواند به رونق تولید مسکن کمک کند.

این نماینده ی مجلس در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع بنگاه داری بانک ها اشاره کرد. در حال حاضر، بسیاری از بانک های کشور به دلالان و بنگاه داران مسکن تبدیل شده اند و همین موضوع باعث شده که تمایلی نسبت به اعطای تسهیلات مسکن نداشته باشند.

وی تاکید کرد که این موضوع در مورد بانک های خصوصی بیشتر صدق می کند و باید هر چه سریع تر، تکلیف آن ها روشن شود.

محبی نجم آبادی در نهایت اعلام کرد که در حال حاضر بسیاری از بانک های کشور مشکل ناترازی دارند که موضوعی کاملا جدی است.

در این میان، مجلس آئین نامه ای برای بانک مرکزی تدوین و ارسال کرده که در آن به صراحت قید شده است که بانک های مزبور باید هر چه سریع تر از مسیر بنگاه داری خارج شوند.

مشکلی که در حال حاضر در خصوص بنگاه داری بانک ها وجود دارد این است که به رقیب اصلی بخش خصوصی در حوزه ی مسکن تبدیل شده اند. این در حالیست که وظیفه ی آن ها، تقویت بخش خصوصی و مشارکت در سود و زیان آن هاست.

این دلایل باعث شده که بانک های کشور هیچ تمایلی به مشارکت در حوزه ی مسکن نداشته باشند و ترجیح بدهند که با دلالی و بنگاه داری، دارایی های خود را ارزشمندتر کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است