بازار مسکن مهمترین چالش دولت آینده

حالا که کشور در آستانه انتخاب چهاردهمین دولت خود است، معضل مسکن بیش از همیشه به چشم می آید و بر اساس گفته های خیلی از فعالان این بازار، در صورتی که دولت بعدی درایت کافی در موضوع مسکن نداشته باشد، قطعاً این حوزه به پاشنه آشیل آن تبدیل خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران، پیش بینی های جالب توجهی از بازار مسکن نداشت و اوضاع کنونی را بحرانی دانست و تاکید کرد که باید هرچه سریع تر، تمهیداتی برای حل بحران های این بازار اندیشیده شود.

خشایار باقرپور در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که رشد قیمت مسکن گرچه در طی یک سال گذشته، کمتر از تورم عمومی بوده اما به هرحال، رشد ۳۰ درصدی سالانه هم کم نیست و باید مشکلات مربوط به این بازار حل شود تا بتوان این تورم را کاهش داد.
در کنار تورم بازار مسکن، نهاده های ساختمانی را هم نباید فراموش کنیم که در طی این یک سال، با رشد ۶۰ الی ۸۰ درصدی مواجه بوده اند. از سوی دیگر، بازار معاملات مسکن در سال گذشته بسیار کاهشی بوده و عملاً هزینه تولید مسکن از فروش آن بیشتر شده است. تمام این جوانب، بازار مسکن را تحت فشار می گذارند و فرصت جهش قیمتی را فراهم می آورند.

خشایار باقرپور در ادامه خاطرنشان ساخت:

دقیقا یک سال و نیم پیش، چنین پیش بینی کرده بودیم که در این مقطع، قیمت مسکن بالا می رود. مسیر بازار در طی ۱۵ سال گذشته، یکسان بوده است. در ابتدا یک شیب ملایم قیمتی و سپس، جهش قیمت ها رخ داده و این روند، چندین بار تکرار شده است. احتمالاً این وضعیت در ماه های آینده نیز تکرار شود.

بازار اجاره، رشد کرده است!

در وضعیتی که بخشی از متقاضیان خرید از بازار معاملات مسکن رانده شده اند، طبیعتاً این تقاضای اضافه به بازار اجاره تحمیل می شود و منجر به رشد قیمت ها خواهد شد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران اعلام کرد که با وجود رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن، اجاره بها تا ۵۰ درصد هم رشد کرده است. این در حالی است که بازار اجاره، همواره از قیمت مسکن تاثیر گرفته است. حالا می بینیم که هزینه اجاره نشینی از تملک کمتر شده است.

اگر وضعیت بازار را به درستی بسنجیم، می بینیم که احتمالاً بازار خرید و فروش نیز به سطح قیمت اجاره ها برسد و رشد بیشتری پیدا کند.
باقرپور در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که وضعیت اجاره ها به قدری وخیم شده که یک زیرپله هشت متری در مناطق متوسط تهران که فاقد سرویس بهداشتی و آشپزخانه است، با قیمت ۱۰۰ میلیون تومان رهن کامل آگهی می شود. اجاره یک واحد نوساز ۱۱۰ متری در منطقه ۵ تهران، ۵۰۰ میلیون هزینه ی رهن و ماهانه ۵۰ میلیون اجاره دارد. در چنین شرایطی، سرپرست خانوار چاره ای جز اختصاص دادن تمام درآمد خود به اجاره ندارد. اصلا این سوال مطرح است که آیا یک خانوار پنج نفره می توانند در یک آپارتمان ۱۱۰ متری زندگی کنند؟ چند نفر از اعضای خانواده باید مشغول کار باشند که بتوان اجاره چنین واحدی را پرداخت کرد؟

این مقام مسئول در اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران به تغییر رفتار خریداران بازار اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بر اساس گزارش های رسمی بانک مرکزی، در حال حاضر خریداران مسکن بیشتر به دنبال واحدهای کوچک متراژ می روند. حتی خرید واحدهای قدیمی ساخت نیز رونق خوبی پیدا کرده چرا که با بودجه متقاضیان، سنخیت بیشتری دارد.
از سوی دیگر، روند ساخت واحدهای نوساز به سمتی می رود که بیشتر، واحدهای بزرگ متراژ ساخته می شود که طبیعتاً از دسترس متقاضیان واقعی بازار دور است. ساخت مسکن کوچک متراژ به دلایل مختلفی از جمله الزامات تامین پارکینگ و…، توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل، عرضه آن همیشه کمتر از تقاضا بوده است.
خشایار باقرپور در ادامه به انتقاداتی که در خصوص ساخت مسکن کوچک متراژ وجود دارد، اشاره کرده و عنوان کرد که زندگی در این واحدها، مغایرتی با تشکیل خانواده و فرزندآوری ندارد. در حال حاضر، به دلیل کاهش عرضه، قیمت واحدهای کوچک متراژ بالا رفته است. این در حالیست که تقاضا برای این واحدها بیشتر است و باید سیاست ها به گونه ای اتخاذ شود که منجر به تعادل بازار گردد.
اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در سال گذشته، پیشنهاد ساخت مسکن اقتصادی را ارائه کرد که متاسفانه با واکنش های متعصبانه برخی از مسئولین رو به رو شد و این طرح را کاملاً مردود دانستند. این در حالی بود که حتی رئیس جمهور فقید کشور نیز از لزوم ساخت واحدهای کوچک متراژ سخن گفته بود.
این مقام مسئول در انتهای سخنان خود، از دولت آینده درخواست کرد که توجه ویژه ای به بحث مسکن داشته باشد و با نگاه واقع گرایانه به بازار مسکن، مشکلات آن را حل کرده و فرصت صاحبخانه شدن را برای متقاضیان فراهم آورد.

News summary in English

The housing market is the most important challenge of the future government

With the country on the brink of its fourteenth government election, the housing crisis has become more apparent than ever. Experts warn that without sufficient attention from the next government, the housing sector is poised to face significant challenges. Recent statements from housing officials highlight the urgent need for measures to address the crisis. They emphasize that failure to take decisive action could lead to a housing market meltdown. Consequently, housing fund managers and related institutions consistently urge governments to take necessary steps to tackle the housing crisis.

دیدگاه ها غیرفعال است