وضعیت بازار میلگرد و سیمان در سال ۱۴۰۲

وضعیت بازار میلگرد و سیمان در سال 1402

یکی از اصلی ترین نگرانی های فعالین بازار ساختمان، افزایش قیمت مصالح ساختمانی در سال جدید بود. اما حالا که تقریبا یک ماه اول سال گذشته است، خبری از گرانی ها نیست. در واقع قیمت میلگرد که در واقع یکی از اصلی ترین مصالح ساختمانی است، ثابت مانده و تغییر چندانی نکرده است.

به گزارش پرشین سازه ، نگاهی کوتاه به لیست قیمت مصالح ساختمانی نشان می دهد که این محصولات با قیمت اواخر اسفند معامله می شوند. سیمان نیز مانند میلگرد تغییر قیمت نداده و حتی به نظر می آید که به زودی شاهد کاهش قیمت آن باشیم.

در روزهای پایانی سال شاهد بودیم که قیمت میلگرد کاهشی شد. در واقع بعد از اینکه قیمت دلار از ۶۰ هزار تومان به ۴۳ هزار تومان رسید، قیمت این محصول ساختمانی نیز کمتر شد. البته پیش بینی ها اینگونه است که در سال جدید شاهد افزایش قیمت میلگرد خواهیم بود چرا که به شدت تحت تاثیر قیمت دلار است. از آن جایی که نرخ دلار افزایش پیدا کرده، باید در انتظار افزایش قیمت میلگرد هم باشیم.

در کنار مسائل و حواشی مربوط به دلار و اثرگذاری آن روی قیمت میلگرد، یکی دیگر از راه هایی که ممکن است به تغییر قیمت میلگرد بیانجامد، افزایش تقاضای خارجی است. به این ترتیب می توان میلگرد را صادر کرده و قیمت آن نیز بالاتر می رود. اصلی ترین دلیلی که امیدواری برای افزایش تقاضای خارجی برای میلگرد را زیاد کرده، کاهش عرضه ی ترکیه است.

در واقع بعد از زلزله ی مهیب ترکیه، این کشور برای ساخت و ساز نیازمند تمام میلگردهای تولیدی خود است. در واقع، حالا دیگر ترکیه به عنوان اصلی ترین عرضه کننده ی میلگرد در خاورمیانه شناخته نمی شود.

به این ترتیب، تقاضا برای خرید میلگرد ایران و چین افزایش پیدا خواهد کرد. پس چندان عجیب و بعید نیست که شاهد افزایش قیمت میلگرد در این کشورها باشیم.

نکته ی مهم دیگری که پیش بینی گران تر شدن قیمت ها را ملموس تر می کند، این است که در شش ماه اول سال، ساخت و ساز رونق بیشتری دارد و تقاضا برای خرید مصالح ساختمانی بیشتر می شود. البته نباید فراموش کرد که در کشور ما، تولید مازاد محصولات فولادی نیز صورت می گیرد که در نتیجه، تقاضای زیاد نمی تواند اثر چندانی روی قیمت داشته باشد.

نکته ی جالب توجه این است که قیمت میلگرد هنوز هم با قیمت سال گذشته فروخته می شود. در اسفند سال ۱۴۰۱، قیمت میلگرد عاجدار حدودا ۲۶ هزار تومان و میلگرد ساده، ۲۸ هزار تومان بود. حالا که وارد سال جدید شده ایم، قیمت ها تغییر خاصی نداشته اند.

بررسی ها نشان می دهد که این موضوع در خصوص تمام میلگردهای موجود در بازار صدق می کند. میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان در سایز ۱۲، ۲۸ هزار تومان قیمت دارد. سایزهای دیگر آن نیز بین ۲۴ الی ۲۵ هزار تومان به ازای هر شاخه، قیمت گذاری شده اند.

وضعیت دیگر کارخانه های تولید کننده ی میلگرد نیز مشابه است. حتی برخی از این محصولات تا ۲۲ هزار تومان به ازای هر شاخه نیز قیمت گذاری شده اند.

آیا قیمت سیمان در سال ۱۴۰۲، کاهشی می شود؟!

سیمان نیز یکی دیگر از مهم ترین محصولات ساختمانی است که تغییر قیمت آن، اثر زیادی روی قیمت مسکن و تولید آن می گذارد. به همین دلیل است که رصد قیمتی آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

پیش بینی ها بر این است که احتمالا قیمت سیمان در سال جدید کمتر خواهد شد. اگرچه قیمت این محصول در هفته های پایانی سال گذشته، افزایش داشت. البته این موضوع به دلیل افزایش تقاضا برای سیمان بود. هر ساله در انتهای سال، این اتفاق رخ می دهد و تقاضا برای سیمان زیاد می شود.

از سوی دیگر، سال گذشته شاهد بودیم که برق کارخانه های تولید سیمان در روزهای سرد سال قطع می شد و همین مسئله، تولید سیمان را کاهش می داد. به خصوص در ماه های دی و بهمن که بیشترین میزان قطعی برق را شاهد بودیم.

زمانی که تولید کاهش پیدا می کند، طبیعتا سیستم عرضه و تقاضا نیز به هم می خورد. در نتیجه، قیمت سیمان تیپ ۲ در روزهای پایانی سال به هر پاکت ۵۳ هزار تومان رسید. فروش فله ای آن نیز به قیمت هر تُن، یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

اما تابستان فصل رونق کارخانه های تولید کننده ی سیمان است. معمولا هوا که گرم می شود، نیاز به سوخت و انرژی نیز کمتر خواهد شد و احتمالا دارد که روند تولید سیمان افزایشی شود.

از سوی دیگر، بررسی بازار مصالح ساختمانی نشان می دهد که قیمت سیمان در قیاس با روزهای پایانی سال گذشته، تغییر چندانی نکرده است و به قیمت هر پاکت ۵۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در برخی موارد، قیمت این محصول به کمتر از ۵۰ هزار تومان نیز رسیده است. همین موضوع، گمانه زنی ها در خصوص کاهش قیمت سیمان را افزایش داده است. علاوه بر این، قیمت سیمان فله ای نیز کمتر شده است و امیدواری ها برای کاهش این محصول را افزایش داده!

در نیمه ی دوم اسفند ماه سال گذشته، قیمت سیمان فله بسیار بالا رفته بود. به نحوی که هر تن سیمان فله به رقمی بیش از ۱ میلیون تومان رسید. اما آغاز سال جدید با کاهش قیمت ها همراه بود. به نحوی که این محصول را به زیر ۱ میلیون تومان به ازای هر تن برگرداند.

در حال حاضر، قیمت سیمان فله ای تیپ ۲ تهران به ازای هر تُن، حدودا ۹۷۰ هزار تومان معامله می شود. برندهایی که شهرت زیادی ندارند به ۶۰۰ هزار تومان نیز رسیده اند.

همین موضوع نشان می دهد که احتمالا در سال جاری شاهد کاهش قیمت سیمان باشیم. کاهش قیمت سیمان همواره با رونق تولید مسکن همراه بوده است. بنابراین این موضوع می تواند نشانه ی خوبی برای بهبود وضعیت مسکن باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است