وضعیت اجاره مسکن در کشورهای همسایه

وضعیت اجاره مسکن در کشورهای همسایه

بازار اجاره در کشور ما، شدیدا بحرانی است و صدای بسیاری از مستاجران را درآورده است. نگاهی به وضعیت اجاره بها در کشورهای همسایه، نشان می دهد که شرایط آن ها تا این حد بغرنج نیست و افراد، لازم نیست که بخش زیادی از درآمد خود را صرف اجاره بها کنند.

به گزارش پرشین سازه ، بررسی قوانین کشورهای همسایه در خصوص اجاره مسکن نشان می دهد که بیشتر این قوانین به نفع مستاجران است.

بازار اجاره مسکن در تاجیکستان

جالب ترین نکته در مورد بازار ملک تاجیکستان این است که اصلا مشاور املاک ندارد و آگهی های اجاره از طریق سایت ها به دست مستاجرین می رسد. مستاجران می توانند به دو شکل روزانه و ماهانه، خانه ای اجاره کنند.

پول رهن نیز در تاجیکستان دریافت نمی شود. در ضمن پول اجاره ی روزانه، به صورت یکجا و اول قرارداد دریافت می شود.

بازار ملک و مسکن در ارمنستان

اگر می خواهید خانه ای در ارمنستان اجاره کنید، باید به نکاتی مثل موقعیت مکانی، سن ساخت و…توجه کنید. همچنین دو نوع خانه در ایروان(پایتخت ارمنستان) موجود است. خانه های نوساز و خانه های کمونیستی قدیمی! میزان امنیت خانه های نوساز بیشتر است و طبیعتا امکانات بیشتری هم دارند. البته که قیمت اجاره ی این خانه ها نیز بیشتر است.

میانگین درآمد مردم در ارمنستان، ۲۹۰ هزار درام است و اجاره ی یک خانه ی مدرن و شیک در ایروان، ۱۷۰ هزار درام می باشد. در نتیجه می توان گفت که بخش زیادی از درآمد افراد صرف اجاره ی ملک می شود.

همچنین در ارمنستان، باید تمام مفاد قرارداد به صورت کتبی و کاملا قانونی نوشته شود.

اجاره مسکن در دبی

دبی یکی از شهرهای موردعلاقه ی تاجران ایرانی است. قوانین وضع شده برای اجاره ی خانه، کاملا در خدمت مستاجر است.

برخی از این قوانین شامل موارد زیر است:

  • اگر صاحبخانه بخواهد اجاره را افزایش بدهد، باید از ۳ ماه پیش تر به مستاجر خبر بدهد.
  • حد مشخصی برای افزایش اجاره در نظر گرفته شود و موجر نمی تواند بیش از آن، کرایه ی خود را بالا ببرد. مبلغ هر منطقه و محله ای ممکن است متفاوت باشد.
  • در صورتی که مبلغ اجاره ۲۱ الی ۳۰ درصد کمتر از میانگین منطقه باشد، صاحبخانه به هنگام تمدید قرارداد می تواند آن را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.
  • در صورت تاخیر در پرداخت اجاره، صاحبخانه حق ندارد آب یا برق را قطع کند.

البته لازم به ذکر است که تاخیر در پرداخت اجاره، می تواند منجر به تخلیه مستاجر شود و قانون در این مورد صراحت ویژه ای دارد.

اجاره مسکن در ترکیه

کشور ترکیه یکی از اصلی ترین مقاصد مهاجرت ایرانیان است. اجاره مسکن در این کشور، قوانین مختلفی دارد. از جمله:

ودیعه ای که موجر دریافت می کند، معمولا به اندازه ی اجاره ی ۲ ماه خانه است. مبلغ ودیعه در همان ابتدای قرارداد دریافت می شود.

پرداخت اجاره در ابتدای ماه باید صورت بگیرد و حتما باید رسید پرداخت دریافت کنید.

برای اجاره ی مسکن در کشور ترکیه، حتما باید اجازه ی اقامت در کشور داشته باشید. داشتن پاسپورت نیز کفایت می کند.

برای تمدید قرارداد، میزان تورم همان سال در نظر گرفته می شود و به اندازه ی ۱۰ درصد از تورم، به مبلغ اجاره افزوده می شود.

در صورتی که هر یک از طرفین تصمیم به تخلیه ی واحد را داشته باشند، باید از دو ماه قبل تر از اتمام قرارداد، موضوع را به فرد مورد نظر اطلاع دهند.

در صورتی که مستاجر بدون اطلاع به صاحبخانه، ملک را تخلیه کند، مبلغی که بابت ودیعه پرداخت کرده است، به وی برنمی گردد.

پرداخت قبض هایی مثل آب و برق و شارژ ساختمان بر عهده ی مستاجر است و مسئولیتی بر عهده ی موجر نیست.

لازم است که هر دو طرف قرارداد، بالاتر از سن قانونی(۱۸) باشند.

در صورتی که پیش از اجاره، بخشی از خانه خراب شده باشد، این وظیفه ی موجر است که آن را درست کند. در صورتی که این خرابی در زمان اقامت مستاجر به وجود آمده باشد، وظیفه ی مستاجر است که نسبت به ترمیم آن اقدام کند.

این وظیفه بر مستاجر نهاده شده که خانه ی اجاره شده را درست مثل روز اول، تحویل دهد.

در صورتی که موجر بخواهد خانه اش را تخلیه کند، باید برای این موضوع دلیل موجه و درستی داشته باشد. مثلا در صورتی که همسایه ها از مستاجر شکایت داشته باشند، موجر می تواند ملک خود را تخلیه کند.

بررسی قوانین مربوط به اجاره در کشورهای مختلف نشان می دهد که در ایران، هیچگونه حمایت ویژه ای از مستاجران نمی شود. این در حالیست که وضعیت اجاره بها در کشورمان، بسیار وخیم تر از کشورهای همسایه است.

دیدگاه ها غیرفعال است