وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسکن کارگری می سازد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسکن کارگری می سازد

یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن، امضای تفاهمنامه های مختلف با دستگاه های متفاوت است. حالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است که با وزارت راه و شهرسازی، تفاهمنامه ای جهت ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی برای کارگران، امضا کرده اند.

به گزارش پرشین سازه ، این تفاهمنامه قرار است در طی دولت سیزدهم اجرایی شود. این دولت، تمرکز خود را روی ساخت مسکن گذاشته است و در تلاشی جدی برای اجرایی کردن اصل ۳۱ قانون اساسی کشور است. بر اساس این اصل، دولت وظیفه دارد که بر اساس اولویت، شرایطی را مهیا کند تا تمام کسانی که به خانه احتیاج دارند، صاحب خانه شوند.

یکی از اصلی ترین افرادی که در اولویت مسکن سازی هستند و به صراحت در قانون نیز به آن ها اشاره شد است، طبقه ی کارگر است. از اصلی ترین وظایف دولت ها این است که مسکن کارگری ایجاد کند.

ماده ۱۴۹ قانون کار نیز تاکید می کند که دولت و کارفرمایان، باید برای دستیابی کارگران به این حق اساسی خود، تلاش کرده و همکاری داشته باشند. بر اساس این ماده، کارفرمایان وظیفه دارند که با استفاده از تعاونی های مسکن یا در صورت عدم وجود این تعاونی ها، از طریق ارتباط مستقیم با این کارگران، شرایط ساخت مسکن را فراهم کنند.

همچنین در صورتی که کارفرما، کارگاه های بزرگی داشته باشد، لازم است که در جوار این کارگاه ها، خانه های سازمانی بسازد.

البته تمام این نکات و مسائل، در قانون آمده است اما شکل اجرایی به خود نگرفته! در طی این سال ها، دولت اقدامات ناچیزی برای ساخت خانه های کارگری داشته است و بیشتر حرف هایی که زده شده، در حد وعده باقی مانده اند.

هیچ یک از طرح های مسکن سازی که نام کارگر را با خود یدک می کشد، به نتیجه نرسیده است. چندین تفاهمنامه ی مختلف برای ساخت مسکن منعقد شده است اما تا به امروز، هیچگونه جزئیاتی در خصوص این تفاهمنامه ها به گوش نرسیده است.

تمام این مسائل در شرایطی است که مسکن یکی از اصلی ترین نیازهای کارگران محسوب می شود و بیش از ۷۰ درصد درآمد آن ها را می بلعد. از سوی دیگر، به نظر می آید که مسئولین، این آمار و ارقام را نمی بینند و متوجه نیستند که طرح های آن ها برای خانه دار کردن کارگران، به درد نمی خورد. چرا که بیشترشان توان پرداخت اقساط ماهیانه یا پیش پرداخت های سنگین این طرح ها را ندارند.

در تمام دنیا، خانه دار کردن طبقه ی کارگر به نحوی پیش می رود که با شرایط معیشت و اقتصاد وی سازگاری داشته باشد.

در حال حاضر، طرح نهضت ملی مسکن در حال اجراست. دولت هم با خوشحالی فراوان اعلام می کند که مبلغ وام را به ۹۰۰ میلیون تومان رسانده است. اما اقساط همین وام، نزدیک به ۲۰ میلیون تومان می شود. کارگری که کل درآمدش نزدیک به ۸ میلیون تومان است، چگونه می تواند این مبالغ سنگین را به عنوان قسط ماهیانه پرداخت کند؟!

این مشکلات به طور جدی در خصوص مسکن کارگران وجود دارد. با این وجود باز هم می بینیم که وزیر کار و رفاه اجتماعی در خصوص مسکن کارگری صحبت می کند و از امضای تفاهمنامه خبر می دهد.

سید صولت مرتضوی، در طی بازدیدی که از مجموعه ورزشی کارگران شهرستان بروجن داشت، به این موضوع اشاره کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد که دولت سیزدهم به دنبال استفاده از پتانسیل هایی است که در سال های گذشته، مغفول مانده بودند و باید در جهت ساخت مسکن استفاده می شدند.

وی خاطرنشان ساخت که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشی از وظیفه ی مسکن سازی را به عهده دارد. به همین دلیل تفاهمنامه ای مبنی بر ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طی ۴ سال با وزارت راه و شهرسازی، امضا کرده است.

مرتضوی اعلام کرد که بخشی از این واحدها در دست اجرا هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حضور خیرین شهرستان بروجن برای ساخت مسکن کارگری تشکر کرد و اعلام نمود که با همکاری خیرینی که صاحب صنایع و کارخانه هستند، برای زوج های جوان و کارگران، خانه احداث شد. وی ابراز امیدواری کرد که چنین اقداماتی به الگویی برای دیگر بخش ها، تبدیل شود.

سید صولت مرتضوی سپس در همان محل بازدید با معاون خود تماس گرفته و دستوراتی جهت تسهیل اعطای وام و صدور ضمانت نامه جهت رفع مشکلات این مجتمع مسکونی صادر کرد.

این مجتمع مسکونی که در شهرستان بروجن واقع شده، دارای ۴۰ واحد مسکونی است که در زمینی به متراژ هزار و ۷۰۰ متر مربع ساخته شده است و حدود ۶ هزار و ۵۰۰ متر هم زیربنا دارد.

دیدگاه ها غیرفعال است