وام نهضت ملی مسکن، ۷۰۰ میلیون می شود؟!

وام نهضت ملی مسکن، 700 میلیون می شود؟!

افزایش تسهیلات مسکن در ایران: راهکاری برای پرداختن به کمبود منابع مالی


در شرایطی که طرح نهضت ملی مسکن با کمبود شدید منابع مالی مواجه شده و همین موضوع سبب تاخیر در اجرای آن شد، مدیرعامل صندوق ملی مسکن پیشنهاد داده که تسهیلات مربوط به این طرح از ۵۵۰ میلیون تومان به ۷۰۰ میلیون افزایش یابد. این در حالیست که بسیاری از بانک های عامل، تا همین حد هم همکاری نداشته اند و بخش زیادی از تاخیرهای به وجود آمده، به دلیل عدم تمایل بانک ها به شرکت در این طرح بوده است.

به گزارش پرشین سازه ، مدیرعامل صندوق ملی مسکن اعلام کرد که نزدیک به ۴۰۰ همت برای نهضت ملی مسکن تامین مالی صورت گرفته است. بخش زیادی از این منابع مالی توسط خود متقاضیان تامین شده است.

محمدرضا مهدیار اسماعیلی می گوید که نزدیک به ۲۳۴ همت را مردم واریز کرده اند و ۱۳۷ هزار میلیارد تومان نیز از منابع بانکی و تسهیلات مسکن تامین شده است. الباقی منابع مالی نیز از محل صندوق ملی مسکن و دیگر بخش های وزارت راه و شهرسازی به دست آمده است.
بر اساس آمارهای موجود بخش زیادی از بانک های عامل در طرح نهضت ملی مسکن، همکاری خوبی نداشته اند و سهم بیشتر پرداختی ها به بانک مسکن تعلق داشته است. حالا در این شرایط، صحبت از پرداخت وام ۷۰۰ میلیونی می شود. فارغ از همکاری یا عدم همکاری بانک ها، سوال اینجاست که آیا متقاضیان مسکن قادر به دریافت این وام و پرداخت اقساط سنگین و نرخ سود بالای آن هستند؟

اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد که نزدیک به ۲ میلیون و ۱۸۳ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی به بانک ها معرفی شده اند تا پرونده تسهیلاتی خود را تشکیل دهند. بانک ها نیز با ۷۸۴ هزار نفر قرارداد امضاء کرده است. البته این عدد نسبت به متقاضیان خیلی کم است و باید سرعت عقد قرارداد تسهیلات بالاتر برود.
در این میان، ۹۵۹ هزار نفر دیگر نیز در صف عقد قرارداد با بانک هستند. همچنین ۴۴۰ هزار نفر دیگر نیز نقص پرونده دارند که احتمالاً به ضامنین بانکی و…مربوط باشد. در این میان، بخش زیادی از واحدهای ساخته شده به متقاضیان طرح جوانی جمعیت اختصاص یافته است. نزدیک به ۷۴ هزار و ۶۵۸ واحد به مشمولان این طرح تخصیص یافته است.

یکی دیگر از اقداماتی که مدیرعامل صندوق ملی مسکن به آن اشاره کرد، تخصیص وام قرض الحسنه ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیونی به دهک های ۱ تا ۴ است. البته قرار است در سال جاری، با توجه به تورم سالانه، مبلغی به این وام اضافه شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

امروز بخش اول از مبالغی که با کسب اجازه از مقام معظم رهبری قرار بود به طرح های مسکن اختصاص یابد، دریافت شد که مبلغ کلی آن، ۱۰ هزار و ۱۹۵ میلیارد ریال است. حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مبلغ کل مربوط به تهاتر است که نحوه ی پرداخت آن به صندوق ملی مسکن به بانک مرکزی بستگی دارد.

یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم به کمک مجلس انجام داد، تعیین جریمه مالیاتی برای بانک هایی بود که با طرح های مسکن سازی، همکاری نمی کنند. بر اساس طرح مزبور، تمام جرائم مالیاتی به دست آمده از محل تخلف بانک ها به منابع صندوق ملی مسکن اضافه می شود و در طرح های مسکن سازی به کار می رود.

اسماعیلی در خصوص این مورد نیز به ارائه پاره ای از توضیحات پرداخت و خاطرنشان ساخت که در سال گذشته، باید از محل وصول مالیات ها ۱۷ همت به صندوق واریز می شد. بر اساس آخرین گزارشی که سازمان امور مالیاتی منتشر کرده، نزدیک به ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده و سهم صندوق نیز از این محل، هشت هزار میلیارد تومان بوده است.
دومین محل تامین منابع مالی صندوق از جریمه استنکاف بانک ها از پرداخت وام مسکن است که تا به امروز، نزدیک به ۲۵۰ همت برآورد شده است. اما با وجود صدور برگه های تشخیص مالیاتی، هنوز هم منابعی از این محل دریافت نشده است و بانک ها حاضر به پرداخت جرائم تخلف خود نیستند.
وی در انتهای سخنان خود اعلام کرد که باید وام نهضت ملی مسکن ۷۰۰ میلیون تومان شود. البته همه چیز به نظر شورای عالی مسکن بستگی دارد و در صورت تصویب این شورا، می توان به عملی کردن آن فکر کرد.
با توجه به شرایط موجود، گفته می شود که نزدیک به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از طرح نهضت ملی مسکن آغاز به ساخت کرده اند. با توجه به شرایط مالی تامین کنندگان این طرح، بعید است که روند پیشرفت این واحدها عالی باشد و بتوانند به موقع، کار ساخت و ساز خود را تکمیل کنند.

News summary in English

The National Housing Movement loan will be 700 million?!

The CEO of the National Housing Fund has announced an increase in the maximum loan amount for the National Housing Movement from 550 million tomans to 700 million tomans. However, many banks have been reluctant to disburse loans to applicants under this scheme even at this level.

Construction has begun on 2.6 million units under the National Housing Movement.

Given the financial constraints of both applicants and banks, it is unlikely that these units will be completed on time.

دیدگاه ها غیرفعال است