نوسازی سالانه ۲۰ درصد از بافت فرسوده در برنامه هفتم توسعه

نوسازی سالانه ۲۰ درصد از بافت فرسوده در برنامه هفتم توسعه

تسریع در نوسازی بافت فرسوده؛ هدفگذاری برای کاهش 20 درصدی سالانه


بخش مهمی از برنامه هفتم توسعه و پیشرفت کشور به نوسازی بافت فرسوده و کاهش بافت ناکارآمد شهری مربوط است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران می گوید که بر اساس این برنامه باید سالانه ۲۰ درصد از سطح بافت ناکارآمد شهری کاهش پیدا کند.

به گزارش پرشین سازه ، هجدمین جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری برگزار شد و در طی این جلسه، بار دیگر بر اهمیت و نقش قوانین ساماندهی و حمایت از تولید، عرضه، احیاء بافت فرسوده و کاهش فضای ناکارآمد شهری تاکید شد. علاوه بر این، قرار شد که از بافت های فرهنگی و تاریخی نیز حمایت ویژه ای صورت بگیرد تا بخشی از برنامه هفتم توسعه و پیشرفت محقق شود.

احیاء و نوسازی بافت فرسوده از سیاست های کلی نظام در حوزه مسکن و شهرسازی نیز هست و به همین دلیل، تاکید ویژه ای بر آن در برنامه هفتم توسعه شده است. در این برنامه تاکید شده که حتما از شیوه های کارآمد در احیاء این بافت استفاده شود.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری می گوید که منظور از روش کارآمد، این است که امورات مربوط به نوسازی با هزینه و زمان کمتری انجام شود و علاوه بر این، کیفیت بالا نیز مدنظر قرار بگیرد.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح جزئیات این طرح پرداخت و خاطرنشان ساخت که در حوزه شهرسازی، ۲ بند صراحتاً از گسترش حاشیه نشینی در شهرها و ساماندهی بافت های حاشیه ای و ناکارآمد شهری سخن می گوید. همچنین علاوه بر نوسازی و احیاء، تاکید ویژه ای به حفظ هویت تاریخی شهر و روستاها دارد.

بر اساس گفته های ایشان، در حال حاضر سه قانون در رابطه با بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری وجود دارد: اولین قانون مصوب سال ۱۳۸۷ است و به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مربوط می شود. دومین قانون که در سال ۱۳۸۹ تصویب شد، مربوط به حمایت از احیاء، بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است.

سومین قانون مصوب سال ۱۳۹۸ نیز، قانون حمایت از بافت های فرهنگی و تاریخی می باشد. این سه قانون در کنار هم می توانند تغییر خوبی در بافت ناکارآمد شهری ایجاد کنند و منجر به تحقق برنامه هفتم توسعه شوند. در این قوانین، اهداف بازآفرینی شهری به طور کامل تشریح شده و چارچوب های آن مشخص شده است. بنابراین مشکلی از بابت قانون وجود ندارد.

در طی چند سال گذشته نیز، تمرکز بیشتری روی نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته و همین موضوع سبب شده تا شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه باشیم. دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز ضمن تایید این موضوع، تاکید کرد که شتاب بیشتری در روند نوسازی ایجاد شده که البته کافی نیست و باید چند برابر شود.

آئینی در ادامه صحبت های خود به این نکته اشاره کرد که بر اساس قانون، باید ۲۰ درصد از سطح بافت های ناکارآمد شهری کاهش یابد و این موضوع باید به شکل سالانه پیگیری شود.

وی خاطرنشان ساخت: اگر این روند به درستی پیش برود، باید سالانه شاهد خروج برخی محلات از بافت فرسوده باشیم.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در ادامه به تشریح این خروج پرداخت و اعلام کرد که خروج از بافت فرسوده می تواند در قالب شهرستانی، محله ای و بلوکی باشد. ایشان تصریح کرد که اگر همه چیز به خوبی پیش برود، انتظار می رود که در روزهای ۱۶ آذر و پنجم دی، مصادف با سالروز زلزله بم و دهه فجر، جشن بازآفرینی محلات را برگزار کنیم.

این مقام مسئول در انتهای سخنان خود از اداره های کل راه و شهرسازی درخواست کرد که از سرمایه های راکد موجود در حوزه بازآفرینی در راستای تحقق این اهداف استفاده کنند. مدیران شهری اختیار تام برای استفاده از این سرمایه ها دارند و با هماهنگی قبلی، می توانند اقدام به زنده کردن این سرمایه ها نمایند و در راستای اهداف شرکت به کار گیرند.

در صورتی که این روند به خوبی پیش برود و واقعا سالانه ۲۰ درصد از مساحت بافت ناکارآمد شهری کمتر شود، به زودی شاهد تحولی عظیم در این حوزه خواهیم بود. در راستای این موضوع، مشوق هایی نیز برای سازندگان و مالکان در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آنها، بسته ۱۹ بندی مشوق نوسازی است که باعث شد صدور مجوز ساختمانی در این بافت افزایش پیدا کند.

در حال حاضر گفته می شود که بیشترین سهم بافت فرسوده متعلق به استان تهران و خراسان رضوی است. به همین دلیل عمده برنامه های نوسازی در این استان متمرکز شده اند اما الباقی استان ها نیز به این برنامه ملحق شده اند و با توجه به ظرفیت ها و نیازهای خود، مشوق هایی نیز ارائه می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است