نظر کارشناسان درباره ساخت خانه های ۲۵ متری

نظر کارشناسان درباره ساخت خانه های 25 متری

خانه های ۲۵ متری دوباره توانسته اند خودشان را به سرخط خبرهای صنعت ساختمان بکشاند. اما سوال این جاست که آیا ساخت چنین خانه های موثر است یا مشکل را دوچندان می کند؟

به گزارش پرشین سازه ، بسیاری از کارشناسان مسکن با ساخت چنین خانه هایی مخالف هستند و به نظرشان چنین چیزی، صرفاً پاک کردن صورت مسئله است.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان می گویند که با توجه به گرانی بیش از حد مسکن، ساخت خانه های ۲۵ متری می تواند قدرت خرید مردم را بالا ببرد و سیستم عرضه و تقاضا را متعادل تر می سازد.

در طی چند ماه گذشته، بازار مسکن به طور کامل دچار افت شده است. چرا که قیمت مسکن به قدری بالا رفت که دیگر خریداری در بازار پیدا نمی شد.

به همین دلیل است که برخی از کارشناسان ساخت چنین خانه هایی را تایید می کنند. چرا که باعث رشد بازار معاملات مسکن خواهد شد. از سوی دیگر، متقاضیان مسکن هم می توانند زودتر از انتظار خود، صاحبخانه شوند.

رئیس بخش مسکن مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است که ۲۵ متر؛ می تواند حداقل های زندگی را تامین کنند. منظور از حداقل های زندگی، مساحتی برای خوردن، خوابیدن، آشپزی و…است.

البته بعد از مدتی، وزارتخانه چنین حرف هایی را تکذیب کرد. اما به هرحال نمی توان انکار کرد که ساخت واحدهای نقلی و کوچک متراژ، دوباره سر زبان ها افتاده است.

از طرف دیگر، برخی از مخالفان ساخت این واحدها، استدلال های دیگری دارند. آن ها می گویند که ساخت واحدهای کوچک، جمعیت شهرهای بزرگ را بیشتر می کند. حتی ممکن است هزینه های ساخت چنین واحدهایی، صرفه ی اقتصادی نداشته باشد.

یکی از اعضای هیئت رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس به صراحت در مورد ساخت چنین واحدهایی مخالفت کرده است و اعلام کرد که خانه های ۲۵ متری، جمعیت کلانشهرها را افزایش می دهند.

وی از سازندگان دعوت کرد که برای رفع کمبود مسکن، روی نوسازی بافت فرسوده تمرکز داشته باشند.

وی همچنین به قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد که در آن، به صراحت در خصوص هویت ایرانی اسلامی معماری ساختمان ها اشاره شده و ضوابطی برای ساخت و ساز تعیین شده است.

آیا هزینه ساخت واحد ۲۵ متری کمتر است؟!

یکی از کارشناسان مسکن نیز ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که ساخت خانه های ۲۵ متری، مزیت ها و معایب خاص خودش را دارد.

محمد علیزاده، اصلی ترین مزیت خانه های کوچک این است که برای کسانی که به تنهایی زندگی می کنند، صرفه ی اقتصادی بیشتری دارد.

وی تاکید کرد که باید نحوه ی ساخت چنین واحدهایی دقیق باشد و افزود: باید مشخص شود که برای دفع پسماند و انشعابات این واحدهای کوچک چه برنامه ای وجود دارد. اگر دولت یا سازندگان می خواهند چنین واحدهایی بسازند، باید برنامه ریزی دقیقی پشت آن باشد.

قانون سیاسی و فرهنگ ایرانی اسلامی در مورد خانه های ۲۵ متری چه می گوید؟!

بارها از سوی مسئولین مختلف گفته شد که ساخت چنین واحدهایی با فرهنگ ایرانی اسلامی در تضاد است.

یکی از کارشناسان حوزه ی مسکن نیز خاطرنشان ساخت که چنین واحدهایی، صرفا صورت مسئله را پاک می کنند. وگرنه ساخت خانه های نقلی ۲۵ متری خلاف سیاست های قانون اساسی و فرهنگ ایرانی اسلامی است.

علیرضا بابایی، به این نکته اشاره کرد که پیش از این، گفته می شد که خانه های ۴۵ متری برای زندگی کفایت می کند. حالا می بینیم که این عدد به ۲۵ متر رسیده است.

وی تاکید کرد که بر اساس قانون اساسی، وظیفه ی دولت و حاکمیت این است که منزل مناسب برای شهروندان تهیه کند. بررسی ها هم نشان می دهد که مسکن ۲۵ متری، خانه ای مناسب نخواهد بود.

بابایی همچنین به اظهارات رهبر انقلاب نیز اشاره کرد. ساخت مسکن باید با ارزش های فرهنگی همراه باشد. به این معنا که حرمت خانواده حفظ شود. این در حالیست که خانه های ۲۵ متری چنین پتانسیلی ندارند.

این کارشناس مسکن همچنین از سیاست های افزایش جمعیت کشور نام برد که ساخت واحدهای ۲۵ متری، با ذات این سیاست ها مخالف است. چند سال است که زنگ خطر جمعیت به صدا درآمده است و اگر سیاست های افزایش جمعیت جدی تر گرفته نشود، به زودی با مشکلات بزرگ تری مواجه خواهیم بود.

به همین دلیل است که باید ساخت مسکن مناسب را در اولویت قرار داد تا خانواده ها برای فرزندآوری تشویق شوند.

دیدگاه ها غیرفعال است