معضلات ساخت خانه های ۲۵ متری

ساخت خانه های 25 متری خوب است یا بد؟!

ساخت خانه های ۲۵ متری در تهران و دیگر کلانشهرهای ایران، مدت هاست که بر سر زبان افتاده و موافقان و مخالفان خود را دارد. این شیوه از ساخت مسکن از کشورهای شرق آسیا الگو گرفته شده است. اما سوال این جاست که چنین ساخت و سازهایی با فرهنگ ایرانی تطابق دارد؟

به گزارش پرشین سازه ، حدود ۴ سال است که بحث ساخت خانه های ۲۵ متری حسابی داغ است. حتی برخی از سازندگان نیز اعلام آمادگی کرده اند که ساخت چنین واحدهایی را به دست بگیرند. حتی وزارت راه و شهرسازی نیز به این موضوع واکنش نشان داد.

موافقان این طرح از جمله استاندار تهران، می گویند که ساخت خانه های کوچک باعث می شود که تشکیل خانواده و شروع زندگی، سریع تر صورت بگیرد.

از آن جایی که قیمت مسکن به شدت افزایش پیدا کرده و خیلی از افراد دیگر نمی توانند خانه ای خریداری کنند، ساخت خانه های ۲۵ متری می تواند تا حدودی قدرت خرید را به افراد برگرداند. قرار است واحدهایی با متراژ ۲۵ الی ۴۰ متر ساخته شود. این طرح از سال ۹۸ روی میز است و گرچه هنوز اجرایی نشده اما بسیاری از مسئولان؛ از جمله شهرداری تهران اعلام کرده بودند که ساخت این واحدها، ضرورت دارد و باید هرچه سریع تر اقدام شود.

البته که مخالفان نیز استدلال خاص خود را داشتند و اعلام می کردند چنین خانه هایی با الگوی موجود خانه سازی در تضاد است. همچنین طرح تفصیلی تهران، به صراحت اعلام کرده که حداقل متراژ واحد مسکونی در پایتخت ۳۵ متر است. بنابراین در صورتی که ساخت خانه های ۲۵ متری جدی تر شود، حداقل متراژ طرح تفصیلی نیز باید کاهش پیدا کند.

طرح ساخت خانه های نقلی ۲۵ متری که به نام خانه های کپسولی نیز شناخته می شوند، به مدت ۲ سال کنار گذاشته شد. اما حالا بعد از گذشت این مدت، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران نیز ساخت چنین واحدهایی را دوباره مطرح کرده است.

طرح ساخت این خانه ها که حالا مسکن اقتصادی نام گرفته، دوباره مطرح شده و قرار است که در ساخت این واحدها از تکنولوژی های مدرن و نوین استفاده شود.

خشایار باقرپور، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران اعلام کرده است که با نقدینگی ۱ میلیارد تومان، زوج های جوان می توانند خانه ای با متراژ ۲۵ الی ۳۵ متر تهیه کنند. علاوه بر این، واحدهای مزبور مبله هستند. بنابراین کافیست که زوجین با چمدان لوازم شخصی خود به خانه های اقتصادی پا بگذارند.

البته وزارت راه و شهرسازی نیز نسبت به این خبر بدون واکنش نماند و انتساب ساخت مسکن ۲۵ متری به وزارت راه و شهرسازی را تکذیب کرد. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه هیچ دخالتی در ساخت این واحدها ندارد.

از سوی دیگر، ساخت واحدهای مسکونی ۲۵ متری از دیدگاه استاندار تهران، یک ضرورت است و می تواند به شروع زندگی زوج های جوان کمک کند. جوانان می توانند چنین خانه هایی را خریداری کرده و در فازهای بعدی و بعد از ازدواج، خانه های نقلی و ۲۵ متری خود را به احسن تبدیل کند.

استاندار تهران خاطرنشان کرد که ساخت مسکن کوچک متراژ، اهدافی که در حوزه ی تشکیل خانواده و جوانی جمعیت وجود دارد را محقق می سازد.

با تمام تردیدهایی که در خصوص ساخت مسکن کوچک متراژ وجود دارد، به نظر می آید که استدلال موافقان این طرح منطقی تر باشد. برخی از انبوه سازان و سازندگان می گویند که ساخت مسکن اقتصادی می تواند نیاز اقشار کم درآمد جامعه به مسکن را برطرف کند.

در همین راستا، سازندگان در حال رایزنی با مجلس و دولت هستند تا بتوانند طرح واحدهای ۲۵ متری را محقق ساخته و برای اجرای آن، دست به کار شوند.

البته هنوز مشخص نیست که برای معضلاتی که ساخت واحدهای ۲۵ متری چه راهکاری در نظر گرفته شده است. فضای کوچک ۲۵ متری قطعا برای زندگی زوجین مناسب نیست و معضلات خانوادگی و اجتماعی را افزایش می دهد.

به گفته ی سازندگان، این خانه ها بیشتر به درد زوج هایی می خورد که از صبح تا شب سر کار هستند و فقط به هنگام خواب، به خانه مراجعت می کنند.

ساخت چنین واحدهایی گرچه مزیت های بزرگ خود را دارد اما نمی توان به سادگی از کنار معضلات اجتماعی آن عبور کرد. به طور کلی بهترین راهکار برای تقویت قدرت خرید مسکن، باید تورم را از بین برد و ارزش پول ملی را احیاء کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است