آیا چینی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت می‌کنند؟

آیا چینی‌ها در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت می‌کنند؟

تأخیر در حضور چینی‌ها در پروژه نهضت ملی مسکن؛ مشکل تأمین مالی همچنان پابرجاست


بارها اعلام شده بود که چینی ها قرار است بخشی از پروژه های مسکن سازی داخلی را به عهده بگیرند اما هر بار این موضوع به تعویق می افتاد و هنوز هم قطعی نشده است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می گوید که مذاکرات مزبور با شرکت های چینی همچنان ادامه دارد.

به گزارش پرشین سازه ، سید مهدی هدایت در توضیح این ماجرا اعلام کرد که مشکل اصلی، بحث تامین منابع موردنظر است که باید از طریق فاینانس تامین شود. به همین دلیل است که تا به امروز، قرارداد خاصی با شرکت های چینی منعقد نشده و هنوز هم، در انتظار روشن شدن وضعیت آن هستیم.

از همان زمان که پروژه نهضت ملی مسکن با هدف ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی آغاز شد، زمزمه حضور شرکت های چینی نیز قوت گرفت. واقعیت اینجاست که خیلی از افراد معتقد هستند که توان ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در طی چهار سال، وجود ندارد و باید به شکل صنعتی سازی پیش برویم. به همین جهت است که حضور شرکت های چینی در طرح مزبور مطرح شد.

در حال حاضر، با شرکت های چینی و بلژیکی، توافقات و تفاهماتی صورت گرفته که احتمالاً به زودی نتیجه بخش خواهند بود. معاون مالی اداری شهر تهران در بهمن ماه گذشته اعلام کرده بود که حضور چینی ها در تهران برای خانه سازی، به این دلیل است که خود ما، تکنولوژی ساخت مسکن به شکل صنعتی را نداریم.

لطف الله فروزنده خاطرنشان ساخته بود که شرکت های چینی قرار است ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را با روش های جدید در عرض یک الی دو سال در پایتخت بسازند. جانمایی بیشتر این واحدها در مناطق جنوبی تهران بود. در این میان شهرداری نیز موظف بود که بخشی از زمین های موردنیاز شرکت های چینی را تامین کند اما حالا که بیش از یک سال از آغاز این موضوع می گذرد و قرار بود کار چینی ها آغاز شود، هنوز هم خبری از ساخت واحدهای مسکونی نیست.

در حال حاضر، شرکت های داخلی، طرح ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران را به دست گرفته اند و شهرداری تهران نیز به آن ها کمک می کند. البته هنوز هم بسیاری از مسئولین مربوطه می گویند که به زودی پای چینی ها به طرح های مسکن سازی داخلی باز خواهد شد. سوال اینجاست که بلاخره چه موقع، تفاهمنامه های مزبور به قرارداد ختم خواهند شد و بلاخره، کلنگ حضور شرکت های خارجی در بازار مسکن ایران زده خواهد شد؟!

سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می گوید که برای حضور شرکت های چینی در ایران، شروطی گذاشته ایم و در وهله اول باید اطمینان حاصل شود که تکنولوژی مورد استفاده آن ها در ایران وجود نداشته باشد. اصلی ترین رویکرد سازمان این بوده که شرکت های چینی بتوانند زمان ساخت مسکن را کم کنند.

وی در ادامه گفت: موضوع بعدی که باعث تاخیر حضور چینی ها شده، بحث تامین مالی پروژه هاست که باید توسط شرکت های چینی صورت بگیرد.

این مقام مسئول بار دیگر تاکید کرد که هیچ مذاکره ای لغو نشده و همچنان در حال صحبت با شرکت های چینی هستند. تاکید طرف ایرانی بر آن است که تامین منابع طرح ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید از طریق منابع فاینانس انجام شود. به همین دلیل تا به امروز، امکان رسیدن به یک قرارداد مشخص با شرکت های چینی وجود نداشته است.

یکی دیگر از سوالاتی که در این میان مطرح می شود، این است که تکلیف نیروهای کار این پروژه چه خواهد شد؟ آیا طرف چینی موظف می شود که از نیروهای کار ایرانی برای ساخت این ۲۰۰ هزار واحد استفاده کند؟ مدیرعامل سازمان نوسازی می گوید که همواره بر این موضوع تاکید شده و صرف نظر از ورود تکنولوژی های نوین ساخت، این مهمترین مسئله طرف ایرانی بوده است.

همچنین این سوال مطرح می شود که آیا صرف نظر از شرکت های چینی، با کشورهای دیگر نیز برای ساخت و ساز این طرح مذاکره شده است؟! سید مهدی هدایت می گوید که حساسیتی نسبت به این موضوع نداشته اند و هر کشوری که بتواند تکنولوژی جدید را وارد کرده و تامین مالی پروژه را به عهده بگیرد، برای ما خوب است و از آن استقبال می کنیم و از ظرفیت های آن شرکت ها برای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن استفاده خواهیم کرد.

طرح نهضت ملی مسکن از همان ابتدا با کمبود منابع مالی و سرعت پایین ساخت رو به رو بود. به همین جهت است که مسئولین مربوطه تلاش کردند تا شرکت های خارجی را به این طرح بکشانند و از منابع آن ها برای تکمیل طرح مزبور استفاده کنند اما فعلاً به نظر می آید که توفیقی در این ماجرا حاصل نشده و هنوز هم حضور شرکت های خارجی قطعی نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است