مجلس: قانون ساماندهی مسکن، بازار را کنترل کرد!

مجلس: قانون ساماندهی مسکن، بازار را کنترل کرد!

مالیات بر عایدی سرمایه؛ کلید حل معضل مسکن؟


در حالی که هنوز حرف و حدیث های زیادی در خصوص نحوه اجرای قانون ساماندهی بازار مسکن و اثرگذاری آن وجود دارد، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده که تصویب قانون در این بخش، منجر به کنترل بازار و قیمت های مسکن شده است و مجلس شورای اسلامی، در این حوزه بسیار موفق و کارآمد عمل کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، کارشناسان زیادی بر سر اثرگذاری این قانون با هم اختلاف دارند. برخی می گویند که بازار مسکن را نمی توان به زنجیر کشید و این بازار نیز مثل همه، مسیر خود را بر اساس عرضه و تقاضا پیش می برد. از سوی دیگر، برخی می گویند که باید دولت به شکل مستقیم وارد عمل شده و نظارتی بر وضعیت بازار داشته باشد تا جلوی احتکار زمین و مسکن گرفته شده و قیمت ها متعادل شوند.

در طی سال های گذشته، متاسفانه شاهد بوده ایم که برخی از سودجویان به احتکار زمین و مسکن پرداخته اند و همین موضوع، قیمت این کالا را برای متقاضیان واقعی افزایش داده است. بعد از فشارهای فراوانی که روی قشر آسیب پذیر وارد شد، مجلس یازدهم وارد عمل شده و با تصویب چند قانون مختلف از جمله ساماندهی بازار، جهش تولید مسکن، مالیات بر واحدهای خالی و…تلاش کرد که نظم و نظارتی بر این بازار حاکم کند.
از سوی دیگر، دولت نیز بر اساس تکالیف قانونی خود موظف شد که اقدام به ساخت انبوه مسکن نماید تا ضعف و کمبودی که در این حوزه وجود دارد را برطرف نماید. از سوی دیگر، این اقدام دولت جلوی رشد بی قاعده قیمت ها را می گرفت و احتکار مسکن را برای محتکران، هزینه بردار می کرد.

طبیعتاً این قوانین و دستوراتی که از سوی دولت و مجلس پیگیری می شود، صرفاً در شرایطی موثر واقع می شود که به درستی اجرا شود. در غیر این صورت، اصلاً عملی نخواهند بود و اثرگذاری لازم را نیز نخواهند داشت.
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با توجه به تمام نکات و مسائلی که در خصوص قانون مزبور وجود دارد، اعلام کرد که مجلس یازدهم با تصویب این قانون به کنترل نوسانات بازار و رشد قیمت ها کمک کرده است.
اقبال شاکری در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرده است که قانون نوشته شده توسط نمایندگان مجلس، بر جنبه های مختلف بازار مسکن اثر دارد و می تواند بازارهای خرید، فروش و اجاره را تنظیم کند.

نماینده مردم ری، شمیرانات، تهران، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد که با ورود وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی اجرای آیین نامه های این قانون، می توان امیدوار بود که در چند سال آینده، قیمت مسکن تغییر کرده و رو به بهبود برود.
یکی از بخش های مهم قانون مزبور، مالیات بر عایدی سرمایه است. اقبال شاکری معتقد است که در صورت اجرای صحیح این قانون، می توان بازار مسکن را کنترل کرد. وی تاکید کرد که ۴۰ الی ۵۰ سال است که در کشورهای توسعه یافته، قانون مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی می شود که نتایج بسیار مثبتی روی زندگی مردم داشته است. بنابراین اگر در کشور خود نیز چنین قوانینی را اجرایی کنیم، احتمالاً اثرات خیلی خوبی روی بازار و نهایتاً کیفیت زندگی مردم خواهد شد.
یکی از مهمترین اثرات این قانون روی ثبات قیمت ها دیده خواهد شد. نوسانات قیمت از بین می رود و فرصت برای خانه دار شدن بخش زیادی از افراد جامعه پدید می آید.
شاکری در انتهای سخنان خود به تجارب دیگر کشورها و قوانینی که آزمون خود را پس داده اند، اشاره کرد و تاکید داشت که برای بهبود وضعیت بازار باید به سراغ اجرای چنین قوانینی رفت. این قوانین مدرن کمک می کنند تا قیمت مسکن و اجاره ی آن کنترل شود.
یکی دیگر از اثرات بسیار مثبت اجرای این قوانین، بهبود وضعیت دیگر شاخص های اقتصادی است. بازار مسکن نیز مثل هر بازار دیگری ممکن است دچار بازی محتکران شود. مثلا وقتی که یک محتکر، مقادیر زیادی برنج می خرد و آن را نمی فروشد، طبیعتاً قیمت برنج بالا می رود. در خصوص زمین نیز همین موضوع را شاهد هستیم. بسیاری از نهادها و دستگاه های دولتی و خصوصی اقدام به خرید زمین کرده اند و در آن ساخت و سازی نمی کنند. به این ترتیب، علاوه بر گرانی بیش از حدّ زمین، کمبود مسکن نیز رخ خواهد داد.
بنابراین یکی از اصلی ترین اقدامات دولت باید این باشد که دست محتکران را بسته و احتکار را برای آنان، هزینه ساز کند. تنها در چنین شرایطی است که می توان بازار مسکن را بهبود بخشید و فرصت را برای خانه دار شدن متقاضیان فراهم آورد. در غیر این صورت، باید منتظر افزایش بیشتر قیمت ها در این بازار باشیم.

دیدگاه ها غیرفعال است