قرارگاه مسکن کارگری تشکیل می شود

قرارگاه مسکن کارگری تشکیل می شود

در جلسه ی روز گذشته شورای عالی کار، یکی از اصلی ترین مباحثی که به آن پرداخته شد، مسکن کارگری بود و قرار شد که این موضوع در دستور کار جلسات این شورا قرار بگیرد. همچنین قرارگاه مسکن کارگری نیز به زودی تشکیل خواهد شد.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار اعلام کرد که هدف از تشکیل این قرارگاه مسکن کارگری، این است که در طی دوران کاری کارگر، بتوان واحد مسکونی را به وی تحویل داد. این موضوع در نهایت به معنی افزایش حقوق او خواهد بود. چرا که بخش زیادی از درآمد کارگران صرف هزینه های مسکن می شود. زمانی که از این هزینه ها کاسته شود، بخش بیشتری از درآمد باقی می ماند تا صرف دیگر بخش های زندگی شود.

این نماینده کارگران اعلام کرد که اگر هزینه های مسکن کمتر شود، می توان شکافی که میان درآمد کارگر و هزینه های معیشت وجود دارد را کمرنگ تر کرد.

هادی ابوی همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد:

با طرح هایی که دولت ارائه کرده، کارگران صاحبخانه نمی شوند. به همین دلیل در شورای عالی کار موضوع مسکن کارگری مطرح شد و قرار است که قرارگاه مسکن کارگری به صورت ملی و استانی ایجاد گردد. این قرارگاه مخصوص تامین مسکن کارگران خواهد بود.

ابوی تصریح کرد که تا هفته ی آینده، آیین نامه اولیه اجرایی قرارگاه مسکن کارگری تهیه می شود و کارگران هم در حال تنظیم پیشنهادات خود هستند.

بخشی از پیشنهادات کارگران و نمایندگانشان به حوزه ی زمین برمی گردد. برای کاهش هزینه های مسکن و تامین خانه برای کارگران، باید زمین رایگان در اختیارشان قرار بگیرد.

دومین پیشنهاد کارگران، پرداخت وام های ارزان قیمت است. وام هایی که در حال حاضر ارائه می شود، اصلا با توان مالی کارگران تطابق ندارد. همچنین نرخ سود آن ها بسیار بالاست.

هادی ابوی توضیح داد که بانک توسعه تعاون و بانک رفاه، قرار است پای کار بیایند و چنین وام های ارزان قیمتی را در اختیار کارگران بگذارند.

همچنین پیشنهاد شده که دولت بخشی از سود تسهیلات مزبور را در قالب کمک هایی مثل درمان و…پرداخت کند تا فشار کمتری به کارگران وارد شود. لازم به ذکر است که زمین های رایگان بهتر است در اختیار کارگر و تعاونی قرار بگیرند تا خود دست به ساخت مسکن بزنند.

هادی ابوی ابراز امیدواری کرد که خیلی زود این طرح به ثمر بنشیند و بتواند بخشی از مشکلات مسکن کارگری را حل کند. وی تصریح کرد که در جلسه ی شورای عالی کار، معاون وزیر کار، مدیرعامل تامین اجتماعی و معاون وزارت صمت نیز حضور داشتند و همگی اتفاق نظر داشتند که باید در این زمینه، اقدامات موثری صورت بگیرد.

نماینده کارگران اذعان داشت که طرح مزبور، لازم نیست ضربتی باشد. همین که اراده ی کافی بر اجرای آن وجود داشته باشد، کافیست. کارگران باید بدانند که بلاخره صاحبخانه می شوند. همین فکر می تواند بخشی از دغدغه های او را حل کند.

وی به تجارب موثر و خوبی که در دهه ۶۰ و ۷۰ به دست آمد، اشاره کرد. مدل مسکن سازی در آن زمان اینگونه بود که زمین لازم به تعاونی ها داده می شد. سپس بر اساس ارزیابی های اولیه، ساخت واحد نیز به همان تعاونی ها واگذار می گردید. بخش عمده ای از کار ساخت و ساز را خود تعاونی ها انجام می دادند و مدت زمان خاصی برای ساخت مشخص نمی شد.

حتی نازک کاری ساختمان را هم خود کارگران به همراه اطرافیان و اقوام خود انجام می داد تا هزینه های ساخت و ساز کاهش پیدا کند.

یکی دیگر از فاکتورهایی که منجر به گرانی مسکن برای کارگران می شود، مربوط به هزینه های مصالح ساختمانی است. هادی ابوی اعلام کرد که در حال حاضر، سیمان مورد نیاز از بورس خریداری می شود که مشمول هزینه های اضافه می گردد.

بر اساس تاکیدات وزیر کار، تولیدکنندگان سیمان و فولاد باید با ساخت مسکن برای کارگران همکاری کنند. همچنین تاکید شده که در راس قرارگاه مسکن کارگری، فردی جهادی و توانمند انتخاب شود که قادر به پیگیری امور در شورای عالی مسکن باشد. همچنین سرعت لازم را در دریافت مجوزهای ضروری داشته باشد.

متاسفانه در حال حاضر، صدور مجوزهای ساخت و ساز به کُندی پیش می رود و همین مسئله، تاخیرهای زیادی در ساختمان سازی ایجاد کرده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار اعلام کرد که با توجه به صحبت های صورت گرفته و اقدامات انجام شده، خوشبین هستند که مسئله ی مسکن کارگران حل و فصل شود.

دیدگاه ها غیرفعال است