فرزانه صادق مالواجرد؛ زنی با سابقه درخشان در وزارت راه و شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد؛ زنی با سابقه درخشان در وزارت راه و شهرسازی

نگاهی به سوابق فرزانه صادق مالواجرد، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی


بلاخره لیست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس معرفی شد و گرچه حرف و حدیث های زیادی را برانگیخت اما معرفی یک زن به عنوان وزیر راه و شهرسازی، اقدام غیرمنتظره ای بود. سوال اینجاست که فرزانه صادق مالواجرد کیست و تا به امروز چه اقداماتی در حوزه راه و شهرسازی انجام داده است؟

به گزارش پرشین سازه ، ایشان تنها وزیر زنی است که توسط رئیس جمهور برای مقام صدارت معرفی شده و بیش از ۲۸ سال سابقه فعالیت تخصصی در وزارت راه و شهرسازی دارد.

خانم مالواجرد که ۴۸ ساله است، مدرک تحصیلی دکتری شهرسازی دارد و در مدت مسئولیت خود در وزارت راه و شهرسازی، در حوزه های مختلفی کار کرده است. بخشی از فعالیت های ایشان به شرح زیر است:

ایشان اعتقاد و التزام حداکثری به طرح ها و احکام فرادست دارند، به نحوی که در مدت تصدی گری ایشان، مصوبات کمیسیون های فنی بعد از بررسی کارشناسان تصویب می شد و همواره نظرات متخصصان را مدنظر قرار می داد.

دومین رویکرد ایشان در مدت زمان عملکرد، التزام به توسعه متوازن شهرهای کشور متناسب با توان و ظرفیت آن شهر و پیگیری سیاست کنترل بارگذاری بیش از حد توان در مناطق حساس کشور، به خصوص پایتخت بوده است. متاسفانه در سال های اخیر، این سیاست به درستی اجرا نشد که همین موضوع، اثرات مخربی را به دنبال داشته است.

استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و جامعه تخصصی و انعکاس آن به تصمیم گیران کلان، بخشی از رویکرد ایشان در حوزه های مهم شهری بوده است. همچنین سیاست شهرک سازی در دوران مسئولیت ایشان با قدرت بیشتری پیگیری شد، چرا که ایشان معتقد به تمرکززدایی از کلانشهرها بودند. در طی دوران مسئولیت ایشان بود که دستورالعمل شهرک سازی مورد بازنگری قرار گرفت و ظرفیت بخش خصوصی و عمومی کشور در ایجاد این شهرک ها، به توان دولت اضافه شد.

از دیگر فعالیت های ایشان، تامین قانونمند اراضی موردنیاز نهضت ملی مسکن بود. در این مسیر تلاش شد که زمین های ارزشمند زراعی و باغی اطراف شهرها، بدون آسیب باقی بماند. همچنین از تجربه های مسکن مهر نیز در این روند استفاده گردید.

از دیگر اقدامات ایشان و تیم همراه، تاکید بر ساخت خانه های ویلایی در شهرهای کوچک در قالب نهضت ملی مسکن بود.

فرزانه صادق مالواجرد، همچنین توجه ویژه ای به سیاست افزایش تاب آوری شهرها از طریق تدوین پیوست پدافند غیرعامل برای طرح های جامع مصوب داشتند. در دوره مسئولیت ایشان، آئین نامه دوازده جلدی طراحی راه های شهری ایران بازنگری شد و سیاست توسعه حمل و نقل کشور در پیش گرفته شد. در این مسیر، همکاری های خوبی با معاونت حمل و نقل صورت گرفت.

ایشان در این مسیر، رویکرد توسعه حمل و نقل همگانی و تاکید بر توسعه مدل های مختلف حمل و نقل عمومی را در پیش گرفت و طرح های عمرانی مختلفی با تاکید بر ایستگاه های راه آهن بین شهری به عنوان نقطه کانونی اتصال حمل و نقل برون شهری و درون شهری، آغاز شد.

یکی دیگر از سیاست های دولت سیزدهم، تاکید بر توسعه سواحل جنوبی کشور و تصویب ساخت شهرهای جدید در این نواحی بود. همچنین رویکرد تهیه طرح جامع شهری نیز تغییر کرد تا به شکل بهتری تحقق پیدا کنند. علاوه بر این از تمام گروه های ذینفع دعوت به عمل آمد تا در تهیه و تصویب این طرح جامع شهری مداخله داشته باشند.

در دوران مسئولیت ایشان، ارتباط بهتری با دستگاه های نظارتی برقرار شد و نقش مدعی العموم در عرصه شهرسازی توسط خانم مالواجرد ایفاء گردید. این مقام مسئول با تمام قوا در جهت صیانت از سرمایه های تاریخی، طبیعی و زیست محیطی شهرها، فعالیت کرد.

همچنین کنترل خوبی روی سوداگران عرصه زمین و تراکم صورت گرفت و خانم مالواجرد به شکل شجاعانه ای با رانت و فساد عرصه زمین مبارزه کردند و از سرمایه های طبیعی و تاریخی صیانت نمودند. ایشان حقوق عامه را بر نفع شخصی ارجح دانسته و از صدور مجوزات موردی پرهیز کردند.

سیاست های نوسازی بافت فرسوده و اعمال مشوق های کالبدی در این بافت که شامل ۱۹ بند بود، در دوره مسئولیت ایشان افزایش پیدا کرد. به این ترتیب از خالی شدن بافت های فرسوده شهری جلوگیری به عمل آمد و علاوه بر این، با مشوق های تصویب شده، توجه توسعه گران خصوصی را به بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی جلب کرد.

در نهایت، می توان به اقدامات ایشان در راستای حفاظت و احیای بافت های تاریخی اشاره کرد. با طرح های تصویب شده برای بافت تاریخی شهرها، سکونت و فعالیت در آن ها استمرار پیدا کرد و اجازه داده نشد که عملکرد آن ها به موزه تقلیل پیدا کند.

با توجه به تمام موارد ذکر شده، به نظر می آید که انتخاب ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، چندان هم فاقد دلیل نبوده و ایشان در دوره مسئولیت خود، اقدامات مختلف زیادی انجام داده اند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا موفق به کسب رای اعتماد از مجلس خواهد شد یا خیر!

دیدگاه ها غیرفعال است