عوامل موثر بر قیمت برج خنک کننده

قیمت برج خنک کننده وابسته به پارامترها و شاخصه‌های متعددی می‌باشد. هدف از خرید برج خنک کننده، استفاده از آب خنک جهت استفاده در فرآیند تولید است. باید در نظر داشت که هزینه در نظر گرفته شده جهت برخورداری از این سیال خنک، فقط هزینه مربوط به خرید برج خنک کننده نبوده و هزینه‌های جانبی دیگری از جمله هزینه طراحی و اجرای لوله‌کشی، هزینه ساخت فوندانسیون برج خنک کننده، هزینه تأمین آب و … را نیز شامل می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا تک تک عوامل موثر بر قیمت برج خنک کننده را به صورت کامل بررسی کرده و به تشریح نکات مهم تأثیرگذار در کیفیت ساخت برج خنک کننده بپردازیم.

اجزا برج خنک کننده

 

اجزا برج خنک کننده

  1. فن: فن‌ها نقش مهمی در خنک سازی داشته که از انواع فن محوری یا فن گریز از مرکز است.
  2. پکینگ ها: برای افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل برج خنک کن از پکینگ‌ ها استفاده می شود.
  3. حوضچه: درقسمت زیرین برج خنک کن قرار گرفته که آب خنک شده در آن جمع آوری و به سمت سیستم های سردسازی هدایت می شود.
  4. قطره گیر: تیغه‌ های قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آنها به محیط بیرون از برج خنک کننده کاربرد دارد.

تجهیزات جانبی موثر بر قیمت برج خنک کننده

تجهیزات جانبی مختلفی در تعیین قیمت برج خنک کننده تاثیرگذار هستند. این تجهیزات عبارتند از:

  • سنسورهای هیتردار: سنسور این تجهیزات به محض کاهش دمای مجاز آب بیسین، سیگنالی را ارسال می کند. در نتیجه با روشن شدن هیتر، خطر یخ‌ زدن آب تشتک نیز برطرف می‌‌شود.
  • ذره‌گیر گریز از مرکز: فناوری سانتریفیوژی این تجهیزات به شکل تاثیرگذاری اقدام به جداسازی ذرات معلق از آب می‌کند. این ذرات، در واقع ذره‌های جامد با ابعاد بیشتر از چهل میکرون هستند.
  • رزین‌های ضدحریق: مانعی موثر در زبانه کشیدن شعله‌های آتش می‌باشند.
  • سیستم کاهش سرعت INVERTER: از عوامل موثر بر افزایش قیمت برج خنک کننده به شمار می‌رود. این سیستم با کنترل دور سرعت الکتروموتور، باعث بهینه شدن سرعت چرخش فن‌ها می‌شود که در باعث جلوگیری از اتلاف انرژی به میزان قابل توجهی می‌گردد.
  • نویزگیرها: این تجهیزات با هدف کاهش سر و صداهای کولینگ تاور در دهانه‌ی فن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • دریفت الیمیناتور: نصب قطره‌گیر یا دریفت الیمیناتور، باعث کاهش قابل توجه در میزان اتلاف آب در برج‌ خنک کن مدار باز می‌شود‌. این قطعه باعث افزایش قیمت کولینگ تاور خواهد شد.
  • فن‌ کمکی و جبرانی: نصب فن کمکی، اقدامی در جهت عدم اختلال در کارکرد سیستم کولینگ می‌باشد. به صورتی که در زمان از کار افتادن فن اصلی، این فن‌ها قادر هستند تا با توانی بین ۶۵ الی ۷۰% نسبت به پروانه اصلی، به فعالیت خود ادامه دهند.
  • کنترلر الکتریکی بیسین: با عملکرد الکترونیکی خود نقش مهمی در بالانس بودن سطح آب تشتک دارد.
  • سوئیچ‌های کنترل لرزش: هر زمان که تکان های فن بیشتر از حد مجاز شود، این سوئیچ‌ها باعث قطع جریان می‌شوند. نتیجه این این عملکرد، باعث جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه و قطعات و افزایش غیرمجاز مصرف انرژی می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت برج خنک کننده

قیمت تمام شده یک برج خنک کننده صنعتی، شامل مجموع هزینه‌های ساخت اجزا تشکیل دهنده آن می‌باشد. اجزا اصلی یک برج خنک کننده استاندارد به ترتیب هزینه ساخت به این شرح است:

  • بدنه و سازه برج خنک کننده
  • پکینگ برج خنک کننده
  • سیستم متحرک برج خنک کننده (به ترتیب هزینه شامل الکتروموتور، گیربکس یا پولی کاهنده دور، پروانه)
  • فلنج‌ها و اتصالات و تجهیزات جانبی

هزینه ساخت بدنه و سازه

هزینه ساخت بدنه و سازه برج خنک کننده مهمترین بخش در تعیین قیمت کولینگ تاور می ‌باشد که بسته به نوع متریال مورد استفاده، متغیر خواهد بود. به طور مثال در یک برج خنک کننده فایبرگلاس، بدنه از جنس فایبرگلاس بوده و بخش بسیار کمی از سازه آن، از قطعات فلزی گالوانیزه ساخته می‌شود.

در هنگام خرید برج خنک کننده، ضخامت بدنه در نقاط مختلف اعم از فن استک، بدنه و از همه مهمتر تشت باید مورد توجه قرار گیرد. این ضخامت طبق استاندارد بسته به تناژ و ظرفیت دستگاه به طور میانگین بایستی در برج‌های خنک کننده فایبرگلاس متوسط در قسمت تشت حداقل دارای ۱۰ میلیمتر ضخامت و مابقی نقاط بدنه تا ۷ میلیمتر باشد.

هزینه تولید پکینگ برج خنک کننده

 

پکینگ برج خنک کننده

 

در تولید پکینگ برج خنک کننده، کیفیت مواد خام مورد استفاده بروی قیمت برج خنک کن تأثیرگذار است. مواد پلیمری مورد استفاده در تولید نباید دارای نا خالصی بیش از اندازه باشند و فرآیند تولید باید به صورت دقیق انجام شود.

در پکینگ فیلمی، گام پکینگ دارای اهمیت است. هر چه گام کمتر باشد، تراکم بالاتر و در نتیجه وزن بلوک پکینگ بالاتر و قیمت نیز بالاتر خواهد بود. ضخامت پکینگ را هنگام خرید می‌توانید اندازه‌گیری کنید، ولی کیفیت واقعی آن به خصوص پکینگ پی وی سی به هیچ عنوان به صورت ظاهری قابل تشخیص نیست. زیرا از ترکیب مواد مختلف تشکیل می‌شود. بنابراین قیمت پکینگ برج خنک کننده نیز وابسته به متریال مورد استفاده در آن می‌باشد.

هزینه سیستم انتقال قدرت در برج خنک کننده

انتقال قدرت در برج خنک کننده

 

  • الکتروموتور یک برج خنک کننده به دلیل محل قرارگیری و تماس مداوم با بخارات آب باید کاملا عایق بوده، در مقابل تغییرات آب و هوا مقاوم باشد و آسیب نبیند. با توجه به تجربیات، الکتروموتور زیمنس آی پی ۵۵ کلاس اف موجود در بازار توصیه می‌شود.
  • انتخاب میان گیربکس یا کاهنده دور تسمه‌ای در بیشتر موارد به صورت سلیقه‌ای وابسته به نظر کارفرما و یا سازنده می‌باشد. گیربکس عملکرد مطمئن‌تر و با دوام دارد، ولی از طرفی هزینه اولیه و هزینه نگهداری آن بسیار بالاتر از سیستم کاهنده دور و تسمه می‌باشد.
  • فن برج خنک کننده از سه جنس پلی آمید، آلومینیوم و یا فایبرگلاس است که نوع فایبرگلاس، دوام و مقاومت بالایی دارد و فن برج خنک کننده آلومینیومی نیز سبک‌تر از نوع فایبرگلاس و بسیار مقاوم است.
  • پروانه نیز از جنس پلاستیک‌ و به طور مشخص از پلی آمید برای سایزهای کوچکتر از ۱ متر استفاده می‌شود و در دورهای بالا بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ دور در دقیقه طراحی می‌گردد. البته این نوع فن دارای مقاومت و دوام کمتری نسبت به نوع فایبرگلاس و آلومینیومی است.

هزینه فلنج‌ها و اتصالات و تجهیزات جانبی

در مورد فلنج‌ها و اتصالات و تجهیزات جانبی، فلنج‌ها به طور معمول از چدن ساخته شده و در ساخت اتصالات پیچ و مهره نیز از گالوانیزه استفاده می‌شود. در هر دو مورد نیز بنا به صلاحدید می‌تواند از جنس استیل باشد که بروی قیمت برج خنک کننده موثر است.

استعلام قیمت برج خنک کننده

استعلام قیمت و نحوه خرید برج خنک کننده بر اساس نوع قالب مخروطی، مکعبی و صنعتی، پیش از هر عامل دیگری صورت می‌پذیرد. برای قیمت گذاری و تعیین برآورد هزینه های مورد نیاز برای طراحی و ساخت برج‌های خنک کن فایبرگلاس باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. این عوامل عبارتند از:

  • مواد اولیه برای ساخت کولینگ تاور
  • تعداد نیروی لازم برای تولید سیستم خنک کننده
  • مدت زمان مورد نیاز جهت تولید

عوامل بالا به عنوان سه اصل مهم و تاثیرگذار در فرایند قیمت گذاری برج خنک کننده می‌باشند. درصد بسیاری از خریداران غالباً به دنبال دریافت لیست قیمت به روز برج‌های خنک کن هستند. ولی بدلیل متغیربودن قیمت تجهیزات مختلف و اغلب سفارشی بودن محصول، موضوع ارائه قیمت‌های بروز کاتالوگی، با چالش‌هایی روبرو می‌گردد.

جمع بندی

در حالت کلی قیمت برج خنک کننده بسته به کیفیت و متریال مورد استفاده در ساخت آن، نوع رزین مورد استفاده در بدنه، ظرفیت کولینگ تاور، مکعبی و یا مخروطی بودن برج و مونتاژ یا دمونتاژ بودن دستگاه تعیین می‌شود. یک توصیه مهم به همه خریداران گرامی این است که برای اینکه قیمت برج خنک‌کن موردنظر شما کمتر شود و یا اینکه بخواهید در این زمینه صرفه جویی نمایید، هرگز به دنبال قیمت پایین تر نباشید.

دیدگاه ها غیرفعال است