سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت برگزار می شود!

سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت برگزار می شود!

سمپوزیوم بین المللی مدیریت ساخت در شهریور ماه برگزار می شود و در آن، انتقال دانش پیشرفته مدیریت ساخت کشور، صورت می گیرد.

دبیر اولین دوره از این سمپوزیوم اعلام کرد که این رویداد در روزهای ۹ و ۱۰ شهریور در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.

به گزارش پرشین سازه ، دبیر این دوره از سمپوزیوم تاکید کرد که صنعت ساخت، فقط شامل ساختمان سازی نمی شود و تمام پروژه های ساختمانی، زیرساختی، پتروشیمی، پالایشگاه و راهسازی را در بر می گیرد.

دکتر سید محمدرضا علوی پور خاطرنشان کرد که صنعت ساخت، حدود ۱۳ درصد تولید ناخالص کل جهان را در برمی گیرد و ارزش ۱۳ تریلیون دلاری دارد. پیش بینی ها بر این است که تا سال ۲۰۲۸، ارزش این صنعت به ۱۹ تریلیون دلار برسد.

در نتیجه، مشخصا مشاغل زیادی با صنعت ساخت در ارتباط هستند و یکی از بزرگ ترین صنایع جهان است.

دبیر اولین دوره از سمپوزیوم مدیریت ساخت ایران اعلام کرد:

مشاغل زیادی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم با صنعت ساخت در ارتباط هستند و به همین دلیل، باید دید بزرگی نسبت به این حوزه داشته باشیم. از طرف دیگر، صنعت ساخت هنوز هم سنتی است. به گزارش موسسه ساخت ناب آمریکا، حدود ۵۵ درصد از کل این صنعت، اتلافات است که هزینه ی زیادی را به ساخت، تحمیل می کند.

علوی پور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که ۳۵ درصد از اتلافات، خالصی است که می توان با استفاده از ساز و کارهای مختلف، میزان آن را کمتر کرد.

وی سپس به تحریم هایی که علیه ایران وضع شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که این تحریم ها، وضعیت مالی صنعت ساخت را بدتر کرده است. در نتیجه، باید رویکرد جلوگیری از اتلاف را دنبال کنند. در صورتی که مانع از اتلاف منابع شویم، می توان پروژه های کشور را به بهره برداری رساند و تعدادشان را افزایش داد.

دبیر این دوره از سمپوزیوم به مطالعاتی که در حوزه ی مدیریت ساخت داشته است، نیز اشاره کرد. این شاخه از صنعت ساخت به مدیریت اتلافات می پردازد. تشکل های خاصی در آمریکا شکل گرفته اند که روی همین موضوع تمرکز کرده اند.

اصلی ترین کار این تشکل ها، آموزش و تولید سندهای مختلف کار است. در واقع تلاش این تشکل ها بر این است که راهکاری برای حذف ۳۵ درصد اتلافات خالص پیدا کنند. همچنین موضوع بهینه کردن اتلافات ۵۵ درصدی نیز مطرح است.

علوی پور در ادامه به ساختارهایی در خارج از کشور اشاره کرد که بعد از سال ها تلاش و فعالیت، توانسته اند تا حدی از اتلاف منابعی که در صنعت ساخت وجود دارد، جلوگیری کنند.

برگزاری این سمپوزیوم نیز بهره گیری از تجربیات دیگر کشورهاست. تجربیاتی که می تواند به کشورمان کمک کرده تا از اتلاف منابع موجود در صنعت ساخت جلوگیری شود. این موضوع زمانی اهمیت دو چندان پیدا می کند که ما در وضعیت تحریم و محدودیت منابع مالی باشیم. در نتیجه چاره ای جز مدیریت همین منابع محدود باقی نمی ماند.

به این ترتیب می توان پروژه های جدیدی تعریف کرد و نقدینگی را مهار نمود. تلاش بر این است تا با استفاده از همین راهکارها، مشاغل ساختمانی بتوانند دوام داشته باشند. همچنین از هزینه های اضافه جلوگیری شود.

وی از موضوعی به نام ادبیات مدیریت ساخت نیز نام برد و تاکید کرد که چنین ادبیاتی باید وارد فضای تخصصی و دانشگاهی شود. البته در حال حاضر نیز این موضوع در دانشگاه تدریس می شود اما باید به شکل ساختاریافته وارد کشور و حوزه های تخصصی ساخت گردد.

علوی پور در انتهای صحبت های خود به توضیح فعالیت های خود در خصوص رواج ادبیات مدیریت ساخت پرداخت. این گروه از سال ۹۶، فعالیت خود را در حوزه های آموزش، مشاوره، تولید محتوا و حتی ترویج فرهنگ تخصصی مدیریت ساخت و پروژه شروع کردند.

موسسه ی مزبور، تنها موسسه ای است که به شکل تخصصی در حوزه ی مدیریت ساخت در ایران فعالیت می کند. دستاوردهای بزرگ این موسسه شامل ارائه ی نقشه ی راه جامع در حوزه ی مدیریت ساخت و مدیریت کسب و کار در صنعت ساخت کشور است.

دبیر اولین دوره از سمپوزیوم بین المللی صنعت ساخت ایران، اعلام کرد که افراد زیادی مخاطب این موسسه هستند.

گفتمانی که در مورد مدیریت ساخت وجود دارد می تواند در چنین شرایطی بسیار راهگشا بوده و وضعیت صنعت ساخت را در روزهای تحریمی بهبود دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است