سامانه معاملات املاک و مستغلات، رسماً فعال شد

سامانه معاملات املاک و مستغلات، رسماً فعال شد

مدت هاست که صحبت از راه اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور می شود و امیدواری های زیادی وجود دارد که این سامانه، بلاخره وضعیت اجاره بهای مسکن را اندکی بهبود دهد.

حالا در جدیدترین خبرها، از این سامانه رونمایی شده و به نظر می آید که استقبال خوبی از آن صورت گرفته است.

به گزارش پرشین سازه ، معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که پیشرفت کشور با قراردادهای پیشرفته مشخص می شود چرا که قرارداد، نقش مهمی در روابط اجتماعی و اقتصادی دارد.

هادی عباسی ضمن رونمایی از سامانه ی معاملات املاک و مستغلات، خاطرنشان ساخت که عصر حاضر، عصر هوشمندی است. جهان به سمت قراردادهای هوشمند P&P می رود و سامانه ی معاملات املاک نیز بر همین اساس و قالب، طراحی شده و رونمایی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد که این سامانه توسط یک موسسه ی دانش بنیان طراحی شده است. این سامانه که بخشی از دولت هوشمند است، دستاورد بزرگی به حساب می آید.

وی در توضیح عملکرد این سامانه چنین گفت: افراد ابتدا باید وارد سامانه شوند. در وهله ی اول، موجر قرارداد را ثبت می کند و فرم را پر خواهد کرد. بعد از آن نوبت به مستاجر می رسد که در سامانه ی مزبور ثبت نام کند.

هادی عباسی در ادامه توضیح داد که هر یک از طرفین باید یک شاهد به سامانه معرفی کنند. در گام بعدی، شماره موبایل وی ثبت شده و یک رمز یک بار مصرف برای شاهد ارسال می شود. سپس کد رهگیری رسمی با بارکد صادر خواهد شد و قابل استعلام گیری است.

سامانه ی املاک و مستغلات یکی از وعده های اصلی دولت برای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن بود. حالا که به رونمایی رسیده است، باید ببینیم که تا چه حد اثرگذاری روی بازار اجاره خواهد داشت.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که در حال حاضر، راه اندازی این سامانه به شکل آزمایشی بوده است و فعلا ۱۱۰۰ قرارداد اجاره در آن ثبت شده است.

هادی عباسی گفت: این سامانه، در حال حاضر به شکل رسمی فعال شده و حتی در روزهای تعطیل و شبانه روزی نیز می توان از آن استفاده کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که راه اندازی این سامانه به معنای تعطیلی سامانه ی مشاوران املاک نیست و هر دو پا برجا هستند. افراد می توانند به هر دو سامانه مراجعت کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

این مقام مسئول ضمن تاکید بر این موضوع، تصریح کرد که نمی توان خدمات مشاوران املاک را نادیده گرفت. وی اعلام کرد که رساندن هر دو طرف قرارداد به هم، از وظایف مشاوران املاک است و بدون آن، نمی توان بازار مسکن را تصور کرد.

عباسی گفت: در تمام دنیا، مشاوران املاک هستند که از بروز دعواهای حقوقی جلوگیری می کنند. امیدواریم که ما هم در آینده، مشاوران املاک حرفه ای داشته باشیم. به این ترتیب فضا رقابتی تر خواهد شد.

یکی از شبهه هایی که در خصوص سامانه ی معاملات املاک و مستغلات وجود دارد این است که طرفین معامله در صورت بروز اختلاف و دعوا، به چه کسی مراجعه خواهند کرد. در صورتی که قرارداد به شکل سنتی اجرا شود، طرفین معامله به بنگاه دار رجوع می کنند.

هادی عباسی ضمن اشاره به این موضوع، تاکید کرد که در گذشته نیز، حل اختلافات به وجود آمده میان طرفین معامله، به عهده ی بنگاه دار نبوده و اصلا به این مسائل ورود نمی کنند. طرفین قرارداد به دستگاه قضایی مراجعه خواهند کرد. همان گونه که در گذشته نیز چنین کاری را انجام می دادند.

همچنین موضوع مهم دیگری که در خصوص سامانه ی مزبور مطرح می شود، قابلیت ویرایش بندهای مختلف آن است. خیلی از طرفین معامله می خواهند به دلخواه خود، برخی از بندهای معامله را تغییر دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که گرچه برخی از بندهای این سامانه ثابت است اما طرفین قرارداد می توانند بندهایی را ویرایش کرده یا به آن اضافه کنند.

در واقع اصلی ترین مشکلی که در مورد قراردادهای اجاره وجود داشت، این بود که بسیاری از بنگاه داران و مشاوران املاک برای صدور کد رهگیری، درخواست مبلغ اضافه ای می کردند. این در حالیست که صدور کد رهگیری همواره رایگان بوده است.

از زمانی که سامانه ی مزبور راه اندازی شد، برخی از بنگاه داران نیز اقدام به صدور رایگان کد رهگیری می کنند و اعلام کرده اند که همواره این کار را به صورت رایگان انجام داده اند.

هادی عباسی، ضمن رد این موضوع خاطرنشان ساخت که تا پیش از راه اندازی سامانه ی مزبور، بنگاه داران برای اعلام این کد، مبلغ اضافه ای دریافت می کردند.

یکی دیگر از مشکلات و ابهاماتی که در خصوص راه اندازی این سامانه وجود دارد، این است که در حال حاضر بیشتر به درد تمدید قرارداد اجاره می خورد و برای موارد جدید، چندان به کار نمی آید. چرا که بیشتر طرفین قرارداد توسط بنگاه دار به هم معرفی می شوند و ناچارند که قرارداد خود را در بنگاه به ثبت برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این موضوع، خاطرنشان ساخت:

استفاده از این سامانه، مانند یک فرصت اقتصادی برای طرفین است. ممکن است که طرفین معامله با هم آشنا، همکار یا همسایه باشند و به توافق برسند. در این شرایط است که دیگر نیازی به مراجعه به بنگاه معاملات املاک ندارند و می توانند از طریق این سامانه، قرارداد خود را ثبت کنند.

هادی عباسی تاکید کرد که این قرارداد کاملا رسمی است و کد رسمی برای آن صادر می شود.

همچنین موضوع دیگری که مورد سوال است، بحث مالیات مسکن با فرمت جدید است. این مقام مسئول تاکید کرد که قراردادهای اجاره در این سامانه، مشمول مالیات جدید نمی شوند و نیازی به نگرانی از این بابت نیست.

بر اساس آخرین آمارهایی که وجود دارد، حدود ۶ میلیون خانواده ی مستاجر در کشور وجود دارد. به عبارت دیگر، ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مستاجر هستند و راه اندازی چنین سامانه ای برای آن ها می تواند خبر خوشی باشد.

به خصوص با توجه به این نکته که اخیراً هزینه های عقد قرارداد در بنگاه های مشاوران املاک بسیار سنگین شده است. به این معنی که علاوه بر هزینه های رایج جا به جایی، باید مبلغ بزرگی هم برای حق کمیسیون بنگاه داران کنار گذاشت. مبلغی که برای برخی از مستاجران، می تواند به شدت کمرشکن باشد.

دیدگاه ها غیرفعال است