ساخت ۵ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

ساخت 5 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده

بخش مهمی از ساخت واحدهای مسکونی دولتی به احیاء و نوسازی بافت فرسوده برمی گردد. در واقع بخش زیادی از ساخت و سازها در این بافت صورت می گیرد. چرا که این بافت دارای زیرساخت کافی برای خانه سازی می باشد.

به گزارش پرشین سازه ، حالا خبر از ساخت ۵ پنج هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده به گوش می رسد. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ضمن اعلام این خبر، تاکید کرد که دو هزار واحد مسکونی از این تعداد، در تهران ساخته خواهد شد.

وی همچنین خاطرنشان ساخت که این ساخت و ساز به مناسبت سه خرداد خواهد بود.

این خبر در آخرین جلسه ای که کمیسیون ماده ۵ با حضور شهرداران، مدیران کل راه و شهرسازی استان ها و..برگزار شده بود، اعلام گردید. در طی این جلسه، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص سیاست ها و ضوابط تشویقی کالبدی متضمن نوسازی محله ای در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در طی این جلسه اعلام کرد که بخشی از این مصوبه ی تشویقی به این نکته اشاره دارد که گزارش های مداومی باید به شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه شود و در طی این گزارش های دوره ای، مشخص شود که نحوه ی اجرای این مصوبه به چه صورت بوده است.

محمد آئینی، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری و معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت:

با وجود اینکه حدود ۶ شش ماه از ابلاغ این مصوبه گذشته است، اما مصوبه گزارش عملکردها با تاخیر صورت می گیرد. انتظارمان این است که تا پایان همین ماه، شهرداری دست به اقدام زده و گزارش عملکرد خود در خصوص اجرای این مصوبه را ارائه کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که اجرای این مصوبه ی شورای عالی شهرسازی و معماری ضروری است چرا که با جان انسان ها سر و کار دارد. این مصوبه به طور مستقیم در جهت نوسازی بافت فرسوده عمل می کند. بنابراین هم از لحاظ قانونی و هم شرعی، موظف هستیم که اجرای آن را تسریع بخشیده و نوسازی بافت های فرسوده را پیگیری نماییم.

یکی از عوامل تاخیر در اجرای این مصوبه، این است که محلات هدفی که مشمول این مصوبه می شوند، هنوز مشخص نشده است.

محمد آئینی نیز ضمن اشاره به این موضوع، خاطرنشان ساخت که مصوبه ی مزبور، تراکم تشویقی را صرفا در اختیار محله هایی می گذارد که سرانه ی تامین خدمات عمومی آن ها، حداقل به اندازه ی یک سوم سرانه ی مصوب خدمات و فضای سبز مقیاس محله باشد.

به این معنی که اگر در محله ای، فضای سبز یا خدمات روبنایی مناسبی وجود نداشته باشد، تراکم تشویقی موجود در این مصوبه به مالکان و سازندگان تعلق نمی گیرد.

به نظر می آید که دولت در راستای نوسازی بافت فرسوده، توجه ویژه ای به خدمات روبنایی و زیرساختی هم دارد. خدماتی مثل فضای سبز، آموزشگاه، بیمارستان و…که بخش مهمی از ساختار شهری را تشکیل می دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص این موضوع چنین توضیح داد: بر اساس مصوبه ی مزبور، در صورتی که محله یا منطقه ی مورد نظر، سرانه ی مورد نیاز خدمات عمومی را تامین می کند، از این بند مستثنی خواهند بود. وظیفه ی شهرداری این است که هر چه سریع تر و تا پایان ماه، اقدام به شناسایی محلات مشمول( با توجه به مفاد این بند) نماید.

وی در ادامه از عملکرد شهرداری کرج تقدیر کرد و عنوان نمود که شهرداری کرج، این کار را انجام داده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در بخش دیگری از جلسه ی خود با شورای شهرسازی و معماری و شهرداران، اعلام کرد که شهرداری بخش مهمی از طرح نوسازی بافت فرسوده است. این سازمان باید به تمام کسانی که می خواهند در بافت فرسوده، ساخت و ساز کنند، تا ۵۰ درصد در خدمات خود تخفیف قائل شود.

محمد آئینی اظهار داشت که شهرداری نیز از این تخفیف سود می برد و شبیه به نوعی سرمایه گذاری بلند مدت برای این نهاد است. چرا که با نوسازی بافت فرسوده، ساخت و ساز هم بیشتر می شود و در نتیجه، درآمد شهرداری نیز بالا می رود.

وی در نهایت تاکید کرد که شهرداری ها می توانند ما به التفاوت تخفیف های خود را از دولت دریافت کنند.

نوسازی بافت فرسوده، می تواند بخش مهمی از مشکلات مسکن را در شهرهای بزرگی مثل تهران حل کند. چرا که دارای خدمات روبنایی و زیربنایی است و هزینه ی ساخت و ساز در آن، نسبت به احداث شهرها و شهرک های جدید، خیلی کمتر است.

حمایت ویژه از سازندگان و مالکان این بافت های فرسوده، در نهایت می تواند منجر به رونق ساخت و ساز در آن ها شود.

دیدگاه ها غیرفعال است