ساخت مسکن به زیر ۳۰۰ هزار واحد رسید

رکود در بازار مسکن؛ وعده های دولت زمین گیر شد!

رکود در بازار مسکن؛ وعده های دولت زمین گیر شد!


بر اساس آخرین آمارهایی که منتشر شده، ساخت مسکن به زیر سالانه ۳۰۰ هزار واحد مسکونی رسیده است که این موضوع با توجه به نیاز ۱ میلیونی ساخت و ساز در کشور، عدد هشداردهنده ای می باشد.

به گزارش پرشین سازه ، بسیاری از فعالان بازار مسکن و سازندگان اعلام کرده اند که برخی از همکاران خود در بخش ساخت مسکن را از دست داده اند و بسیاری از تولیدکنندگان خرد به بازارهای دیگر کوچ کرده اند. این موضوع که می تواند خطر بسیار زیادی برای بازار مسکن داشته باشد، باید موردتوجه ویژه سیاستگذاران قرار بگیرد.

اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند، کمبود مسکن در سال های آتی شدیدتر خواهد شد. در این میان، برخی از کارشناسان می گویند که ورود دولت به عرصه ساخت و ساز، منجر به این کمبود تولید مسکن شده است. البته سختگیری های شهرداری و سازمان های خدمات رسان را نباید فراموش کرد.
دولت سیزدهمی که با شعار ساخت مسکن پا به میدان گذاشت، چرا باید حالا دچار کمبود تولید مسکن، به ویژه در بخش خصوصی شود؟! پاسخ این سوال در کاهش قدرت خرید مردم نهفته است. وقتی که متقاضی خرید در بازار وجود نداشته باشد، طبیعی است که سازندگان میل و رغبتی به ساخت واحدهای جدید نداشته باشند.
این در حالیست که سازندگان مدت هاست که از کاهش حاشیه سود خود می نالند. حالا که مشتری خاصی در بازار وجود ندارد، هیچ راه دیگری جز ترک این صنعت، پیدا نکرده اند.

بر اساس نظر بسیاری از فعالان بازار، در حالیکه امیدواری برای بهبود وضعیت بازار در سال ۱۴۰۲ بیشتر شده بود، دیدیم که علاوه بر رکود کم نظیر، اقدام خاصی هم از سوی دولت و مجلس صورت نگرفت. همین موضوع سبب شده که در سال جاری نیز جای امیدواری چندانی نباشد. در کنار تمام این مشکلات، عملکرد سیستم بانکی کشور در تسهیل ساخت و ساز نیز قابل دفاع نبوده و خیلی از سازندگان را از وضعیت کنونی نااُمید کرده است.
یکی از کارشناسان اقتصادی مسکن می گوید که با وجود وعده دولت برای ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال، شاهد کوچ خرده سازان از بازار تولید مسکن هستیم. سازندگان دلایل زیادی برای ترک بازار دارند که شاید مهمترین آن ها، دخالت دولت در عرصه ساخت و ساز باشد.
بیت الله ستاریان تاکید کرد که بدون تسهیل ساخت و ساز، نمی توان توقع داشت که وضعیت قیمت مسکن و اجاره ی آن بهبود پیدا کند. در حال حاضر، تورم مسکن بسیار بالاست و برای کنترل تورم، هیچ راه دیگری جز افزایش تولید وجود ندارد.

این کارشناس در ادامه خاطرنشان ساخت که علیرغم تمام حرف ها و حدیث ها، آمار صدور پروانه ساختمانی بسیار پایین است و اصلاً در حدی نیست که بتواند کمبود مسکن و نیاز به ساخت و ساز را جبران کند.

معاملات مسکن باید بیشتر شود!

بر اساس آمارهای موجود، قیمت مسکن هنوز نتوانسته خود را به سطح تورم عمومی برساند اما نکته اینجاست که حتی با شرایط کنونی نیز قدرت خرید مردم بسیار بالاست. در واقع رکودی که امروز در بازار می بینیم، ناشی از این است که بازار مسکن دیگر جای افزایش قیمت ندارد و مدت هاست که توان مالی مردم به خرید مسکن نمی رسد.

بیت الله ستاریان در بخش دیگری از صحبت های خود اعلام کرد:

اگر قفل بازار مسکن از لحاظ معاملات باز شود، می توان انتظار داشت که قیمت مسکن از تورم جلو بزند. چرا که به هرحال، هنوز هم تولید مسکن پایین است.

وی در ادامه توضیح داد که در حال حاضر، تولید مسکن به سالانه ۳۰۰ هزار واحد رسیده است. این در حالیست که در سال های گذشته، تولید مسکن ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار واحد بود.
این کارشناس بازار مسکن در بخش دیگری از صحبت های خود، علاوه بر اشاره به سختگیری های سازمان های مرتبط با تولید مسکن، دلیل اصلی کوچ سازندگان خرد از بازار ساخت و ساز را، حضور دولت دانست. از زمانی که دولت اعلام کرد که سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی خواهد ساخت، بسیاری از سازندگانی که سالانه ۱۰ الی ۱۰۰ میلیون واحد مسکونی می ساختند، هراسان شده و سرمایه های خود را از این بازار بیرون کشیدند.
ستاریان در ادامه توضیح داد که این واکنش سازندگان خرد کاملاً منطقی است و همیشه چنین رفتاری از خود نشان داده اند، درست مانند همان رفتاری که به هنگام ساخت واحدهای مسکن مهر بروز دادند و به سرعت بازار را ترک کردند. این سازندگان با کوچک ترین تبلیغ منفی از بازار مسکن کوچ می کنند و ترجیح می دهند که سرمایه های خود را به خطر نندازند.
با توجه به شرایط کنونی و خروج سازندگان از بازار، نمی توان گفت که تولید مسکن بیشتر شده است. دولت نیز هنوز موفق به تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن نشده و بعید است که بتواند با سرعت، عقب ماندگی های موجود در این طرح را جبران کند.

نکات قابل توجه
  • خبر به وضعیت وخیم بازار مسکن در ایران و کمبود شدید واحدهای مسکونی می پردازد.
  • علل این کمبود به عوامل مختلفی از جمله دخالت دولت، بروکراسی اداری و عدم قدرت خرید مردم نسبت داده می شود.
  • رکود در بازار مسکن، باعث فرار سازندگان از این بخش و افزایش قیمت ها شده است.
  • دولت سیزدهم که وعده ساخت ۱ میلیون واحد مسکونی در سال را داده بود، هنوز نتوانسته به این وعده عمل کند.
  • حل مشکل مسکن در ایران نیازمند اقدامات جدی و برنامه ریزی های بلندمدت از سوی دولت است.

دیدگاه ها غیرفعال است