دولت با رکود عمدی مسکن تورم را کنترل می‌کند!

دولت با رکود عمدی مسکن تورم را کنترل می‌کند!

رکود عمدی مسکن؛ قربانیان اصلی مستأجران هستند


همواره گفته شده که رکود نمی تواند دردی از افزایش قیمت ها را دوا کند و وقتی وضعیت بازار مسکن به سمتی می رود که دیگر کمتر کسی قادر به خرید است، طبیعی است که رکود رخ می دهد و نباید آن را به عنوان دستاورد در نظر گرفت اما واقعیت اینجاست که دولت برای کنترل تورم از رکود استفاده می کند و فعلاً تمایلی به ایجاد رونق در بازار ندارد.

به گزارش پرشین سازه ، برعکس بازار خرید و فروش مسکن که کاملاً راکد است و کمتر معامله ای در آن انجام می شود، بازار اجاره واحدهای مسکونی با وجود پایان فصل سنتی جا به جایی، هنوز هم داغ است و چشم اندازی که برای آن پیش بینی می شود، کاملاً افزایشی است.

بنابراین نمی توان انتظار داشت که به زودی، وضعیت اجاره نشینان بهتر شود. حتی آن دسته از افرادی که امیدوار به فرارسیدن پاییز و زمستان و رکود بازار اجاره بودند، حالا امید خود را به تعدیل قیمت ها از دست داده اند.

تورم اجاره بها، حقیقتا منجر به فشار خیلی زود روی اقشار مستاجر شده و بعید است که به زودی بتوانند نفسی تازه کنند. بارها اعلام شده که فقط وقتی رونق به بازار مسکن برمی گردد که ثبات اقتصادی و سیاسی بر کشور حاکم شده باشد. در حال حاضر، هیچ یک از این دو محقق نشده اند و به همین دلیل است که انتظار برای بهبود وضعیت بازار، بیهوده است.

یکی از کارشناسان اقتصاد مسکن می گوید که در حال حاضر، اصلی ترین ویژگی بازار مسکن، رکود است و تا زمانیکه ثبات اقتصادی و سیاسی حاصل نشود، بعید است که از این حالت خارج شود.

بیت الله ستاریان می گوید که بازار مسکن به شکل سنتی می داند که باید منتظر تعیین تکلیف دولت جدید بماند و تا زمانیکه وضعیت ثبات اقتصادی و منابعی که به بخش مسکن تزریق می شود، مشخص نگردد، به همین وضعیت خود ادامه خواهد داد.

علاوه بر وضعیت داخلی، اوضاع سیاسی منطقه نیز جالب نیست و زمانی که آرامش و ثبات به منطقه برگردد، بازار مسکن نیز آرامتر خواهد شد و می تواند به رونق کشانده شود. اما در حال حاضر، پیش بینی رونق یافتن بازار در روزهای آتی، به شدت خوشبینانه و از منطق بدور است.

رکود، تمام جوانب بازار را در برگرفته است!

واقعیت اینجاست که رکود بازار مسکن فقط در سمت خرید و فروش نیست، بلکه روند تولید مسکن نیز راکد است. این در حالیست که طرح های بزرگی مثل نهضت ملی مسکن اجرایی شده اند و طبیعتاً باید رونق ساخت و ساز را بالاتر می بردند اما به نظر می آید که این طرح ها نیز نتوانسته اند وضعیت را به سامان کنند.

بیت الله ستاریان می گوید که وقتی قیمت یک ملک بالا می رود، فاکتورهای وابسته به آن نیز دچار افزایش قیمت می شوند. به همین دلیل است که تا هنگام تبدیل رکود تورمی به رکود رونقی، فجایع زیادی در بخش اجاره شاهد خواهیم بود. البته در همین روزها نیز می توان به وضوح فشاری که روی اقشار مستاجر وجود دارد را دید.

در وضعیت رکود، سه پارامتر بازار مسکن دچار افت می شوند. اولین شاخصی که تحت تاثیر رکود قرار می گیرد، بخش معاملات مسکن و سرمایه گذاری در این حیطه است. همانگونه که امروز می بینیم، معاملات مسکن تهران به یک چهارم وضعیت نرمال رسیده است. بعد از آن نوبت به کاهش تولید می رسد که در این حوزه نیز، نشانه های مشخصی از کاهش وجود دارد.

دولت برای اینکه تورم را کنترل کند، رکود را بر بازار مسکن حاکم کرده است. در واقع این کاری است که بسیاری از دولت ها انجام می دهند تا شاخص تورم را پایین نگه دارند اما بیشتر آن ها غافل از تبعات رکود در سال های آتی هستند. چنین اقدامی، غیرعلمی و سیاسی است و ضربات سنگینی به پیکره اقتصاد وارد می کند.

در سال ۱۴۰۱، افزایش قیمت شدیدی در حوزه مسکن مشاهده شد که گستره این جهش های قیمتی در ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز کشیده شد. به همین دلیل، دولت تصمیم گرفت که گردش نقدینگی را در کشور پایین بیاورد و با استفاده از رکود، جلوی تورم و افزایش قیمت ها را بگیرد.

از آن زمان تا به امروز، رکودی سنگین بر بخش های مختلف تولید سایه افکنده که به همین سادگی نیز قابل رفع نیست. مثلاً در بخش معاملات مسکن، بخش زیادی از مشاوران املاک گزارش رکود می دهند و می گویند که مدت هاست معامله ای تنظیم نکرده اند.

تنها زمانی که کمی رونق بر بازار معاملات مسکن حاکم شد، بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود اما هنوز هم برای شکستن قفل رکود، کافی نیست و باید اقدامات علمی و عملی برای کاهش رکود انجام داد.

دیدگاه ها غیرفعال است