رکود در بازار فولاد؛ تیر خلاص بر پیکر نحیف صنعت ساختمان!

رکود در بازار فولاد؛ تیر خلاص بر پیکر نحیف صنعت ساختمان!

بازار فولاد در منجلاب رکود؛ قطعی برق، کاهشی شدن قیمت‌ها و بی‌اعتمادی سرمایه‎‌گذاران!


با رکود عمیق بازار مسکن، صنعت فولاد کشور نیز وارد رکود شده و میزان تقاضا، در کمترین حالت خود است. علاوه بر رکود، مشکلاتی مثل قطعی برق و کاهشی شدن روند قیمت ها نیز باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان شده و این صنعت را با چالشی بزرگ مواجه کرده است.

به گزارش پرشین سازه ، در هفته پایانی تیرماه که روزهای تعطیل زیادی داشت، رکود بازار فولاد ایران تشدید شد و تقاضا برای خرید، افت محسوسی داشت. واقعیت اینجاست که با وضعیت اسفناکی که بر بازار مسکن حاکم شده، چندان عجیب نیست که مصالح ساختمانی از جمله فولاد نیز روزهای خوشی را سپری نکنند.

در هفته گذشته، معاملات فولاد روند ثابتی داشت و حتی قیمت روز میلگرد که زمانی نبض تپنده بازار مسکن بود، در این هفته روند ثابتی داشت و قیمت آن چندان تغییر نکرد. با این وجود، معاملات چندانی انجام نشد و بازار کاملاً راکد بود.

به نظر می آید که در شرایط کنونی مسکن، تقاضا برای خرید مصالح ساختمانی از جمله فولاد به شدت پایین آمده و گویی معامله گران، رغبتی به خرید آهن آلات ندارند. از آن جایی که فصل تابستان همواره فصل رونق ساخت و ساز بوده، چنین موردی بسیار عجیب است و تیر خلاص را به پیکر نحیف مصالح ساختمانی از جمله فولاد می زند.

به نظر می آید که حتی سرمایه گذاران نیز با توجه به وضعیت موجود بازار فولاد از سرمایه گذاری در آن دست کشیده اند و اعتماد چندانی به سوددهی آن ندارند. این عامل نیز، چالش دیگریست که بر سر راه صنعت فولاد ایران ایجاد شده است.

کار به جایی کشیده که برخی از مبادی های پررونق گذشته برای جذب مشتری، ناچار به کاهش قیمت و ارائه تخفیف های آن چنانی شده اند اما حتی این اقدامات نیز کار به جایی نبرده و نتوانسته محرک تقاضا باشد. بازار فولاد ایران به منجلابی از رکود فرو رفته که به سادگی قابل رفع نیست و اقداماتی همه جانبه می طلبد.

از سوی دیگر، شرایط عمومی نیز برای تولیدکنندگان فولاد مساعد نیست و دستگاه های خدمات رسان از جمله اداره برق، مدام آن ها را با خطر قطعی برق و کاهش تولید مواجه می کند. مشکلات ارزی و نوسانات بازار آن نیز قوز بالای قوز شده و بازار فولاد کشور را متلاطم کرده است.

البته این وضعیت در تمام بازارها مشاهده نمی شود و بازار فولاد، یکی از بدترین شرایط را دارد. شاخص کل بورس در روزهای گذشته مثبت بوده و خیلی از سهامداران چشم امید به وضعیت آتی دارند. حتی وضعیت دلار نیز ثابت مانده و در پایان هفته گذشته، ۵۷ هزار تومان قیمت داشت.

از سوی دیگر، بازارهایی مثل طلا نیز ثبات داشته اند و نوسانات چندانی را تجربه نکرده اند که می تواند خبری مثبت باشد.

متاسفانه نمی توان همین موضوع را در خصوص بازار فولاد نیز ذکر کرد. از آن جایی که انتظارات تورمی پایین آمده، رکود در بازار فولاد نیز تشدید شده است و کمتر معامله ای در تالار بورس کالا انجام می شود. همین عامل سبب شده که قیمت آهن آلات کاهشی شود و میلگردکاران در انتظار کاهش بیشتر قیمت ارز هستند.

قطعی برق، قاتل صنعت فولاد!

در فصل تابستان، بزرگترین بلایی که به سر صنایع ساختمانی از جمله فولاد می آید، قطعی برق است. واقعیت اینجاست که خیلی از واحدهای تولیدی به دلیل همین موضوع تعطیل شده اند که این مسئله، قطعا به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود. در حال حاضر، تنها کوره فعال فولاد، کوره فولاد مبارکه است که نیروگاه برق مخصوص به خود را دارد.

بر اساس آمارهای موجود، فقط پنج درصد میلگردهای عرضه شده در تالار بورس در هفته گذشته فروخته شده اند که این نشان از کاهش شدید تمایل به خرید فولاد می دهد.

حتی عرضه شمش فولادی نیز به کمترین حالت خود رسیده و گزارش های موجود نشان می دهد که هفته گذشته، رکورد کمترین میزان عرضه شمش در سال گذشته را زده است. به دلیل قطعی برق نوردکاران، فقط ۶۶ درصد از شمش های عرضه شده در بورس، فروخته شد.

تمام این مشکلات و معضلات یک طرف؛ عرضه شمش های چینی به بازار نیز یک طرف! تولیدکننده ایرانی بعد از رفع موانع متعدد داخلی، باید با عرضه کننده خارجی هم رقابت کند. جالب توجه اینجاست که این شمش های چینی قیمت پایین تری دارند و اگر همین روال ادامه پیدا کند به زودی شاهد ورشکستگی تولیدکنندگان ایرانی شمش فولادی خواهیم بود.

از سوی دیگر، به دلیل تحریم های بین المللی تولیدکنندگان ایرانی قادر به صادرات تولیدهای خود نیست و در نتیجه، هیچ راه نجاتی برای وی باقی نمی ماند.

البته با وجود قطعی برق و اختلالات موجود در بازار فولاد، پیش بینی می شود که قیمت ها ثابت بماند و حتی در مراحلی، کاهشی شود چرا که اساساً میل به خرید پایین آمده و بازار مسکن با بحران رو به روست. حال باید منتظر اقدامات دولت چهاردهم برای صنعت فولاد باقی بمانیم. برخی از کارشناسان احتمال می دهند که در ابتدای مرداد ماه، رونقی نسبی بر بازار فولاد حاکم شود اما هیچ قطعیتی در این موضوع نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است