روند ساخت و ساز مسکن در استان قم

روند ساخت و ساز مسکن در استان قم

بعد از قریب به دو سال تعلل و تاخیر در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن، حالا به نظر می آید که پروژه های این طرح با سرعت بیشتری اجرا می شوند. در جدیدترین خبرها چنین به گوش می رسد که سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است که با برخی از شرکت های صنعتی و جانمایی زمین با ظرفیت ۸۴ هزار واحد مسکونی به تفاهم رسیده اند.

این مقام مسئول اعلام کرد که در استان قم، آماده هستند که با شرکت های صنعتی همکاری داشته باشند و برای پرسنل این شرکت ها، واحد مسکونی بسازند.

به گزارش پرشین سازه ، ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است که در استان قم، برای بیش از ۳۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن، روند ساخت و ساز واحد مسکونی شروع شده است.

مالکی درخواست کرد که برای ۴ شهرک مسکونی دیگر نیز پروژه ها آغاز شده و تعیین تکلیف شوند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در طی جلسه ای که با دیگر مسئولین و متولیان امر در استان قم برگزار شده بود، اعلام کرد که پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در این استان، روند رضایت بخشی دارد و پیشرفت پروژه ها قابل قبول بوده است. وی از تمام مسئولینی که در اجرای این پروژه همکاری لازم را داشته اند، تشکر نمود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که در بازه ی ۵ ساله، از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰، به ازای هر ۱۰۰ خانوار، ۶۴ واحد مسکونی ساخته شده است. البته این رقم اصلا جالب توجه نیست و منجر به عقب ماندگی کشور در این حوزه شده است. در دولت قبل نیز اهمیت چندانی به خانه سازی صورت نگرفته و حالا این معضل نیز برای دولت سیزدهم باقی مانده است.

ارسلان مالکی گفت:

اصلی ترین دغدغه ی دولت سیزدهم از همان ابتدا، ساخت مسکن بوده و تلاش کرده است که این چالش را برطرف کند.

وی اعلام کرد که در استان قم، حدود ۶۴ هزار متقاضی واحد مسکونی وجود دارد که واجد شرایط هم هستند. در نتیجه برای تامین مسکن مورد نیاز آن ها، باید تمام دستگاه ها همکاری کنند و یک کار جهادی و شبانه روزی لازم است.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن خاطرنشان ساخت که وزارت راه و شهرسازی و تمام اجزا و ارکان آن آماده اند که هرگونه مشکلی که در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد را برطرف کنند.

یکی از اصلی ترین معضلاتی که در خصوص این طرح وجود دارد، بحث خدمات زیربنایی است. از آن جایی که بیشتر این واحدهای مسکونی در محدوده ی خارج از شهرها ساخته می شوند، بحث زیربنا اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

ارسلان مالکی در مورد این موضوع نیز چنین اعلام کرد:

باید بدانیم که تامین هزینه های مربوط به تاسیسات زیربنایی خیلی بالاست و یک دستگاه به تنهایی نمی تواند آن را تامین کند. به همین دلیل است که باید از تجربه ی مسکن مهر استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که صنایع مختلف باید به فکر تامین مسکن برای پرسنل خود باشند. به همین دلیل است که با برخی از این شرکت ها وارد مذاکره شده و به تفاهماتی رسیده اند. از این محل، برای ساخت ۸۴ هزار واحد مسکونی، زمین لازم شناسایی و جانمایی شده است. گام بعدی، تحویل زمین های مربوطه به واحدهای صنعتی برای ساخت مسکن است که این روند نیز در حال طی شدن می باشد.

این مقام مسئول گفت:

ما آماده ایم که با شرکت های صنعتی واقع در استان قم همکاری کرده و زمین هایی که شناسایی و آماده سازی کرده ایم را در اختیار این شرکت ها قرار بدهیم. همچنین آن ها می توانند از تسهیلات مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و تخفیف هایی که در این خصوص، در نظر گرفته ایم، استفاده کنند. به این ترتیب آن ها می توانند برای کارکنان خود، واحد مسکونی مورد نظر را تامین نمایند.

وی همچنین اعلام کرد که برای مسکن روستایی نیز برنامه هایی دارند. مالکی اعلام کرد که اگر بنیاد مسکن آماده ی همکاری باشد، می توان زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای روستایی را نیز شناسایی و تامین کرد.

یکی از اصلی ترین عواملی که می تواند منجر به افزایش سرعت ساخت و ساز طرح نهضت ملی مسکن شود، همکاری با بخش خصوصی است.

مالکی اعلام کرد که یکی از اولویت های اصلی دولت، مشارکت با انبوه سازان است. این افراد و شرکت ها، حتی می توانند در زمین های دولتی نیز سرمایه گذاری کنند. به این ترتیب بعد از این که روند ساخت به اتمام رسید و سرمایه گذار، واحد مسکونی را به بازار عرضه کرد، دولت می تواند سهم خود را به دهک های یک تا سه اختصاص بدهد.

وی همچنین از مدیران استانی درخواست کرد که در راستای مولدسازی دارایی ها و تامین هزینه های مربوط به ساخت و ساز، همکاری لازم را داشته باشند.

این مقام مسئول اعلام کرد که مولدسازی می تواند برای استان درآمد بسیار خوبی باشد. درآمدی که در نهایت صرف اجرای پروژه های جدید در همان استان خواهد شد. بنابراین لازم است که همکاری بیشتری در خصوص این موضوع صورت بگیرید.

در طی سفری که ارسلان مالکی، سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن به استان قم داشت، بازدیدهای متفاوتی از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن به عمل آمد و همچنین در طی جلسه ای که با شورای مسکن قم داشتند، به جمع بندی خوبی در خصوص پیشرفت پروژه ها و نحوه ی تامین زمین رسیدند.

استان قم به عنوان یکی از پر جمعیت ترین استان های کشور، نیاز فراوانی به واحد مسکونی دارد. اما از آن جایی که تامین زمین در استان بسیار سخت است، طرح نهضت ملی مسکن با چالش های فراوانی رو به رو شده است. چالش هایی که روند ساخت و ساز را با تاخیرهای فراوانی همراه کرده است و هنوز هم عاقبت این طرح مشخص نیست.

دیدگاه ها غیرفعال است