جلوگیری از خرید و فروش امتیاز نهضت ملی با قانون!

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


نهضت ملی مسکن: خرید و فروش امتیاز قانونی نیست، اما اعتبار دارد؟

با وجود اینکه بارها از سوی مسئولین دولتی اعلام شد که خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن غیرقانونی است و اعتبار ندارد، حالا رئیس اتحادیه مشاوران املاک، بحث دیگری در این رابطه باز کرده و اعلام می کند تا زمانی که اعتبارزدایی از اسناد قولنامه ای صورت نگیرد، خریدار امتیاز این طرح نوعی حقوق مدنی دارد و در نتیجه، خرید و فروش امتیاز این طرح، اعتبار قانونی پیدا می کند.

به گزارش پرشین سازه ، کیانوش گودرزی تاکید کرد که با وجود مشکلاتی که بر سر راه این موضوع وجود دارد، باز هم اتحادیه با مشاوران املاک متخلفی که اقدام به خرید و فروش امتیاز این طرح می کنند، برخورد صنفی خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به تشریح رویکرد نهضت ملی مسکن و نحوه ی ثبت نام در آن پرداخت و خاطرنشان ساخت که ثبت نام کنندگانی که فرم “ج” دارند و توسط وزارت راه و شهرسازی تایید صلاحیت برای طرح مزبور شده اند، صرفاً ثبت تقاضا شده اند که طبیعتاً این مسئله هیچ حقوق مالکانه ای را در اختیار آن ها قرار نمی دهد.
گودرزی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی به هنگام ثبت نام طرح مزبور، از متقاضی تعهد می گیرد که آورده های خود را به موقع پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، پولی که تا به آنجا پرداخت کرده، عودت داده می شود و امتیاز متقاضی لغو شده و به فرد واجد شرایط دیگری منتقل خواهد شد.

بنابراین با توجه به این روند، جایی برای نقل و انتقال میان متقاضی و دیگران وجود نخواهد داشت و امکان خرید و فروش وجود ندارد. گودرزی همچنین به نامه ای که از سوی دولت به مشاوران املاک و اتحادیه ابلاغ شده اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که دولت بر ممنوعیت خرید و فروش واحدهای نهضت ملی مسکن تاکید کرده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص این نامه چنین گفت:

بنده در پاسخ به این نامه اعلام کردم که تا به امروز چنین موردی در تهران دیده نشده و در صورتی که چنین تخلفی رؤیت شود، حتما به برخورد صنفی با متخلف صورت می گیرد.

وی اعلام کرد که بنا به دستور وزارت راه و شهرسازی، تمام دفاتر املاکی که مبادرت به خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن کنند، پلمپ خواهند شد. دولت برنامه های زیادی برای طرح مزبور دارد و اجازه نخواهد داد که چنین اقداماتی، برنامه هایش را به هم بزند یا حقوق دیگران را تضییع نماید.

کیانوش گودرزی در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد که تمام تلاش دولت بر این است که در طی طرح مزبور، افرادی که فاقد خانه هستند را خانه دار کند.
همچنین برخورد قضایی در انتظار دفاتر اسناد و واسطه هایی است که اقدام به ثبت معاملات امتیاز نهضت ملی مسکن می کنند. کسانی که به پا گرفتن چنین معاملاتی کمک می کنند، طبیعتاً امتیاز خود را از دست می دهند. کیانوش گودرزی اعتقاد دارد که باید برای چنین پدیده ای، جرم انگاری صورت بگیرد تا دست سودجویان و دلالان، به کلی از طرح مزبور قطع شود.

این مقام مسئول در اتحادیه مشاوران املاک تهران به مشکل بزرگی که در خصوص این موضوع وجود دارد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که بعد از انتقال امتیاز مسکن ملی، حقوق خریدار از جنس حقوق مدنی است و نمی توان آن را به کلی فاقد اعتبار دانست. به همین دلیل است که رفع تعارضات قانونی در این خصوص، باید هرچه سریع تر پیگیری شود. مثلا می توان طرح الزام به ثبت سند رسمی غیرمنقول را پیگیری کرد که طبیعتاً می تواند بخش بزرگی از این معضل قانونی را حل و فصل کند. متاسفانه در حال حاضر این طرح روی زمین مانده و هنوز تصویب نشده است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد که باید از لحاظ قانونی کاملا مشخص شود که هر نوع وکالتی در طرح نهضت ملی مسکن غیرقانونی است و حتی در صورتی که اقرارنامه ای از فروشنده اخذ شود، باز هم وجاهت و اعتبار قانونی نخواهد داشت.
بیشتر متقاضیانی که اقدام به خرید و فروش این امتیازها می کنند، در واقع کسانی هستند که از عهده پرداخت آورده های خود برنیامده اند یا به هر دلیلی نیازمند پول خود هستند. باید قانونی وضع شود که متقاضی در هر شرایطی که قادر به پرداخت آورده های خود نباشد، نتواند امتیاز خود را به شکل های مختلف واگذار نماید. فرقی نمی کند که این واگذاری مدت دار، کوتاه مدت یا طولانی مدت باشد.

نکات قابل توجه
  • خرید و فروش امتیاز طرح نهضت ملی مسکن از سوی مسئولین دولتی غیرقانونی اعلام شده است.
  • اتحادیه مشاوران املاک با متخلفان برخورد صنفی خواهد کرد.
  • ثبت نام کنندگان در طرح نهضت ملی مسکن صرفاً تقاضا کرده اند و هیچ حقوق مالکانه ای ندارند.
  • وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان تعهد می دهد که در صورت عدم پرداخت آورده، امتیاز آن ها لغو و به فرد دیگری منتقل خواهد شد.
  • دولت خرید و فروش واحدهای نهضت ملی مسکن را ممنوع کرده است.
  • دفاتر املاکی که اقدام به خرید و فروش امتیاز این طرح کنند، پلمپ خواهند شد.

دیدگاه ها غیرفعال است