ثبت رایگان قرارداد اجاره در سامانه خودنویس

سامانه خودنویس املاک و نگرانی های مشاوران املاک

سامانه خودنویس با وجود اینکه حرف و حدیث های زیادی میان مشاوران املاک و بنگاه داران ایجاد کرد، میان مستاجران موجران به سرعت محبوب شد و توانست خود را به عنوان جایگزین مشاور املاک جا بندازد. در حال حاضر بسیاری از مستاجران گفته اند که هزینه های جا به جایی آن ها کمتر شده و برای دریافت کد رهگیری نیز لازم به پرداخت هزینه های اضافه نیستند. از سوی دیگر، شفافیت معاملات اجاره نیز بالاتر رفته است.

به گزارش پرشین سازه ، تا پیش از راه اندازی این سامانه، یکی از دغدغه های بزرگ مستاجران، دستمزد و حق کمیسیون بنگاه داران بود. گاهی مواقع، برخی از بنگاه داران مبالغ عجیب و غریبی را به عنوان حق الزحمه دریافت می کردند که با توجه به شرایط مستاجران، بعضاً قابل پرداخت نبودند. از سوی دیگر، راه جایگزینی هم برای مستاجران وجود نداشت تا بتوانند از این هزینه ها اجتناب کنند و ناچار می شدند که به هر زحمتی که شده، مبلغ مورد نظر مشاوران املاک را پرداخت کنند.

در حال حاضر با راه اندازی سامانه خودنویس، نیاز به مشاور املاک برای عقد قرارداد اجاره کمتر شده است. طرفین قرارداد می توانند در هر ساعتی از شبانه روز به سامانه مزبور مراجعه کرده و بعد از ثبت قرارداد، کد رهگیری خود را نیز دریافت کنند. کُدی که تا پیش از این برای صدور آن، مشاوران املاک درخواست مبلغ اضافه تر می کردند.
راه اندازی سامانه خودنویس بر اساس قانون جهش تولید مسکن صورت گرفت. دولت سیزدهم بر اساس قانون موظف بود که راهکاری برای عقد قرارداد مستاجر و مالک بیابد که در آن نیازی به حضور واسطه نباشد. این سامانه کاملاً آنلاین است و به سامانه های هویتی و کد پستی هر ملک متصل است و به سادگی امکان استفاده از سند صادر شده توسط آن در محاکم قضایی است.

اصلی ترین پیامد راه اندازی این سامانه، شکستن انحصار بنگاه داران و مشاوران املاک بود. در حال حاضر، مردم مختارند که به خواست خود سراغ مشاور املاک بروند. در غیر این صورت، فرصت ثبت رایگان قرارداد اجاره نیز برایشان فراهم است.

سوءاستفاده ها کمتر شده است!

یکی از مهم ترین مزیت های راه اندازی سامانه خودنویس، کاهش سوءاستفاده های رایج مشاورین املاک از مستاجر و مالک است. دیگر امکان افزایش قیمت به هوای بالا رفتن حق کمیسیون وجود ندارد.
یکی از کارشناسان اقتصادی نیز، ضمن تاکید بر تمام مزیت های سامانه خودنویس برای طرفین قرارداد، خاطرنشان کرد که هزینه عقد قرارداد به صفر می رسد و همه می توانند بدون واسطه به سامانه ی مزبور دسترسی داشته باشند. همچنین مهم ترین نکته اینجاست که نظارت دولت بر معاملات مسکن بیشتر می شود و به این ترتیب، شفافیت بالاتری در این حوزه به وجود می آید.

همایون علی اکبری تاکید کرد که انحصارزدایی از مهمترین مزیت های این سامانه است. حالا طرفین قرارداد به جز مراجعه به مشاور املاک، انتخاب دیگری هم دارد. این موضوع باعث می شود که فضای مشاوره املاک نیز رقابتی شود و قیمت های رقابتی به مشتریان ارائه شود. تمام این موارد باعث می شود که هزینه های مستاجر کاهش پیدا کرده و حتی، انتخاب های بیشتری پیش روی خود داشته باشد.
در گذشته، از آن جایی که تنها راه مستاجر برای یافتن یک مسکن اجاره ای مناسب، بنگاه داران بودند، ناچار می شدند که هزینه های مضاعفی بر حق کمیسیون پرداخت کنند تا موارد مناسب و خوش قیمت را به آن ها معرفی نمایند اما در حال حاضر این رویه معکوس شده و مشاوران باید به دنبال مشتری های خوب بگردند و قیمت خود را تعدیل کنند.

علی اکبری در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که احتمال سوءاستفاده کارگزاران مسکن از طرفین معامله نیز کمتر شده و سیستم کارآمد و شفافی به اسم سامانه خودنویس، اجازه سوءاستفاده را نخواهد داد. از آن جایی که مسکن یکی از اصلی ترین نیازهای بشر است، لازم بود که اقدامی در راستای خروج بازار آن از دست دلالان و واسطه گران انجام شود. به نظر می آید که با راه اندازی سامانه خودنویس، بهترین اتفاق ممکن رخ داده است.
این کارشناس اقتصادی در راستای تاکید بر استفاده از این سامانه، چنین گفت:

فرآیند اجاره با استفاده از سامانه خودنویس خیلی ساده شده است. علاوه بر این، حجم معاملات صورت گرفته نیز بیشتر خواهد شد. اگر موانع کمتری برای امضای قرارداد باشد، شاید تعداد بیشتری از مالکان ترغیب شوند که ملک خود را اجاره دهند.

وی تاکید کرد که چنین اتفاقی می تواند به تکاپوی بیشتر در بازار اجاره منجر شود و سیستم عرضه و تقاضا را تعدیل نماید.
این سیستم می تواند تغییرات عمده ای در بازار مسکن ایران وجود بیاورد و هزینه های اجاره نشینی را کاهش دهد. اگر مسئولین تصمیم دارند که اقدامی کارآمد برای مسکن انجام دهند و توزیع آن را عادلانه تر سازند، تداوم فعالیت سامانه مزبور بهترین کاری است که می توانند انجام دهند.

نکات قابل توجه
  • سامانه خودنویس، نیازی به حضور واسطه برای عقد قرارداد اجاره ندارد.
  • ثبت قرارداد اجاره در این سامانه رایگان است.
  • سامانه خودنویس به سامانه‌های هویتی و کد پستی هر ملک متصل است.
  • سند صادر شده توسط سامانه خودنویس در محاکم قضایی قابل استناد است.

دیدگاه ها غیرفعال است