آورده سنگین؛ سد راه تحقق رویای خانه‌دار شدن در نهضت ملی

طرح نهضت ملی مسکن

طرح نهضت ملی مسکن


بخش بزرگی از طرح نهضت ملی مسکن بر پایه آورده متقاضیان گذاشته شده و به همین دلیل است که هرگونه تاخیر در پرداخت از سوی متقاضیان، می تواند به توقف پروژه های مسکن سازی منجر شود. حالا سوال اینجاست که این متقاضیان باید چقدر آورده مالی داشته باشند و این مبالغ، هر چند وقت یک بار پرداخت خواهد شد؟

به گزارش پرشین سازه ، متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن باید ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان به عنوان آورده مالی پرداخت کنند و این اقساط در مهلت های زمانی ۳ ماه یک بار پرداخت می شود. شرایط آورده ها به گونه ای است که طبیعتاً خیلی از متقاضیان از عهده پرداخت آن برنخواهند آمد و به همین دلیل است که طرح مزبور بعد از گذشت ۳ سال، هنوز هم به جایگاه خوبی از پیشرفت نرسیده است.

دولت سیزدهم وعده داده بود که در طی چهار سال، چهار میلیون مسکن بسازد. گرچه عمر این دولت به چهار سال نرسید اما موفق شد که ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را وارد مراحل ساخت کند و از این میان، ۶۵۰ هزار واحد مسکونی را نیز به تکمیل رسانده و تحویل متقاضیان مسکن بدهد.

برخی می گویند که نمود بیرونی این حجم از ساخت و ساز مشاهده نمی شود اما باید در نظر داشت که این واحدها در قالب های مختلفی از جمله مسکن مهر، خودمالکی، نوسازی بافت فرسوده، مسکن ملی و مسکن روستایی در دست ساخت می باشند.

از میان ۴ میلیون واحد مسکونی، ۱ میلیون واحد دیگر نیز در مرحله انتخاب زمین می باشند. یکی از مهم ترین دلایل تاخیر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، شناسایی و تخصیص زمین بود. بر اساس گفته های مسئولین، در برخی از استان ها، زمین مناسب کافی با کاربری مسکونی وجود نداشت و به همین دلیل، برخی از این کاربری ها تغییر کردند. بافت برخی از این مناطق به گونه ای بود که زمین مناسب کمتری در آن پیدا می شد که همین عامل، ساخت و ساز را به تاخیر انداخت.

حتی آن دسته از متقاضیانی که تایید نهایی شده اند و در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن ثبت نام کرده اند نیز، نگران آورده های خود هستند و بسیاری از آن ها، بعید می دانند که هر سه ماه یک بار، قادر به تامین ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان پول باشند.

این روند تا زمان تحویل واحدها ادامه پیدا خواهد کرد و متقاضیان باید بر اساس میزان پیشرفت فیزیکی واحدها، مبالغ مزبور را به حساب مربوطه واریز کنند. واقعیت اینجاست که سطح توان مالی متقاضیان با هم برابر نیست و تاخیر در پرداخت حتی یک آورده نیز منجر به کاهش سرعت ساخت و ساز می شود.

سوالی که بسیاری از متقاضیان دارند، این است که میزان آورده ها بر چه مبنایی محاسبه می شود؟ بر اساس اعلام مسئولین مربوطه، قیمت تمام شده ساخت هر متر مربع واحد مسکونی با در نظر گرفتن ضرایب تعدیل که مبلغ تسهیلات بانکی از مجموع آن کسر خواهد شد، ملاک اصلی تعیین آورده های مالی متقاضیان است.

در حال حاضر، تسهیلات بانکی ۵۵۰ میلیون تومان می باشد که با نرخ سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. بازپرداخت این وام نیز ۱۵ الی ۲۰ سال است. گرچه صحبت از وام ۸۰۰ میلیونی نیز صورت گرفته اما واقعیت اینجاست که تسهیلات مزبور، هنوز هم نتوانسته تایید شورای پول و اعتبار را دریافت کند، بنابراین پرداخت آن از سوی بانک ها با تاخیر همراه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفته بود که بر اساس قانون جهش تولید مسکن، متقاضیان نهضت ملی باید با توجه به پیشرفت فیزیکی و در دوره های متناسب، آورده ۴۰ میلیون تومانی پرداخت کنند.

حسین جنتی اعلام کرده بود که در صورت عدم واریز از سوی متقاضی، پیامک هشدار واریز در چند مرحله به ایشان ارسال خواهد شد و در صورت عدم توجه به آن، متقاضی مزبور به انتهای لیست خواهد رفت.

متاسفانه خیلی از متقاضیان نهضت ملی مسکن به دلیل توان مالی پایین در تامین آورده های خود، ناچاراً امتیاز خویش را به دیگری انتقال داده اند و گرچه بارها اعلام شده که چنین اقدامی غیرقانونی است اما وقتی که متقاضیان نتوانند آورده های خود را پرداخت کنند، چاره دیگری جز این کار ندارند.

از همان ابتدا، از سوی کارشناسان هشدار این موضوع داده شد و به متولیان طرح نهضت ملی مسکن اعلام گردید که بدون تقویت توان مالی متقاضیان، نمی توان انتظار داشت که آورده های خود را سر موقع پرداخت کنند. بعد از گذشت سه سال، به وضوح این موضوع را مشاهده می کنیم و می بینیم که عدم توان پرداخت از سوی متقاضیان، چه بلایی سر طرح مزبور آورده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفته بود که تکمیل آورده های نهضت ملی مسکن باعث پیشرفت فیزیکی پروژه ها می شود و اگر متقاضیان نسبت به این موضوع بی اعتنا باشند، طبیعتاً کار ساخت و ساز نیز متوقف خواهد شد. البته ایشان در نظر نگرفته اند که هیچ یک از متقاضیان تمایلی به انصراف از طرح مزبور را ندارند و فشار اقتصادیست که منجر به چنین اقدامی می شود.

دیدگاه ها غیرفعال است