بررسی شاخص های تورمی بازار ساخت مسکن

بررسی شاخص های تورمی بازار ساخت مسکن

بازار مسکن سرشار از تورم است و هیچ نقطه ای از آن نیست که تحت تاثیر این اختلال اقتصادی قرار نگرفته باشد. مصالح ساختمانی، زمین، صدور پروانه ساخت و دستمزدها، چهار شاخص هزینه بر در ساختمان سازی هستند که اتفاقا هر چهار مورد نیز درگیر تورم شدید می باشند.

به گزارش پرشین سازه ، وضعیت کنونی در بازار مسکن نشان می دهد که این چهار عامل توانسته اند گرانی مسکن را رقم بزنند.

مثلا در حال حاضر، کمتر زمین داری حاضر به فروش است و تمایل به ساخت و ساز در تهران نیز به پایین ترین حد خود رسیده! در واقع قیمت زمین به قدری بالاست که برای سازندگان، صرفه ی اقتصادی ندارد که درگیر ساختمان سازی شوند.

ضلع دیگر این بازار مسموم، تورم مصالح ساختمانی است که بیش از ۳ سال درگیر افزایش قیمت شدید بود. در این نقطه، موضوع قیمت گذاری دستوری روی مصالح ساختمانی نیز به وجود آمد که به جای اصلاح قیمت، منجر به گرانی بیشتر شد.

دلیل اصلی این ماجرا، تمایل بسیاری از خریداران مصالح ساختمانی به خرید سنتی بود. این در حالیست که بسیاری از مصالح ساختمانی مثل سیمان، در بورس کالا عرضه می شود و خیلی از افراد، تمایلی به خرید از این منبع را ندارند. در نتیجه، خریدهای سنتی بیشتر می شود و قیمت نیز بالاتر می رود.

اما علاوه بر گرانی زمین و مصالح ساختمانی، موضوع دیگری هم بر افزایش قیمت مسکن دامن می زند. دریافت پروانه ی ساختمانی برای سازندگان، بسیار گران و سنگین است. برای شهر تهران، به ازای هر متر مربع زمین زیربنای مسکونی، مبلغ ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه ی صدور پروانه ساختمانی دریافت می شود که مبلغ بسیار بالایی است. چرا که مثلا پروانه ساخت یک ساختمان ۵ طبقه در تهران، بیش از ۱ میلیارد تومان خواهد شد.

در کنار این مسائل، افزایش دستمزد کارگران و استادکاران نیز مطرح است. برخی از سازندگان می گویند که کار به جایی رسیده که کارگران بدون دستمزد بالا، حاضر به کار کردن نیستند و ترجیح می دهند که بیکار باشند. دلیل اصلی این اتفاق هم، تورم سنگین و بسیار بالایی است که گریبانگیر جامعه شده!

کارگران ناچارند بخش زیادی از درآمد خود را صرف هزینه های خورد و خوراک کنند. علاوه بر این، هزینه های مسکن کارگران نیز وجود دارد و در نتیجه، اصلا منطقی نیست که از کارگران بخواهیم با دستمزد پایین تر به کار کردن ادامه دهند.

در حال حاضر، قیمت واقعی ساخت هر متر مربع مسکن در تهران، ۲۰ میلیون تومان است. البته این مبلغ بدون احتساب هزینه های زمین، تخمین زده شده است.

این چهار ستون تورمی، باعث شده اند که شاهد کاهش ساخت و ساز در کشور باشیم. به نحوی که دیگر سازنده ای، ریسک ساختمان سازی را به جان می خرد.

گزارش های آماری منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نیز تاییدکننده ی همین موضوع است. بر اساس نظرسنجی های ماهانه ای که شرکت های معتبر ساختمانی ترتیب می دهند، قیمت خرید مصالح ساختمانی در طی خرداد ماه سال جاری، ۷۵ بوده است. بر اساس شاخص های آماری، اگر این عدد بالاتر از ۵۰ باشد، نشان می دهد که بازار دچار تورم شدید است.

بنابراین برخلاف نظر برخی از مسئولین، وضعیت بازار مصالح ساختمانی در طی این چندماه، نه تنها بهتر نشده است؛ بلکه روز به روز وخیم تر هم می شود. گرانی مصالح ساختمانی به طور مستقیم روی قیمت مسکن تاثیر می گذارد.

کاهش قیمتی که امروزه در بازار مسکن شاهد هستیم، بیش از اینکه نتایج سیاست های درست و بهبود وضعیت اقتصادی باشد، ناشی از پایین بودن قدرت خرید مردم و عجله ی فروشندگان برای فروش املاک خود است.

در وضعیتی که واحدهای مسکونی به زحمت فروش می روند و عملا معامله کننده ای در بازار حضور ندارد، کمتر سازنده ای ریسک می کند و هزینه ی فراوانی برای ساخت و ساز صرف می کند.

حتی برخی از خوش نام ترین سازندگان نیز به دلیل گرانی های اخیر، عملیات اجرایی شان متوقف شده است. همین موضوع باعث شده که خیلی از سازندگان درگیر ترس شدید از تورم شوند و عملا بازار ساخت و ساز را رها کنند.

پروانه ی ساختمانی و تاخیرهایی که در صدور آن پیش می آید نیز قوز بالای قوز شده و منجر به تورم بیشتر می شود. معمولا صدور این پروانه ها حدود ۱ سال زمان می برد که در این مدت، قیمت مصالح باز هم گران تر می شود.

نتیجه ی مستقیم رویدادهای امروز بازار مسکن را می توان در آینده ای نزدیک مشاهده کرد. زمانی که با کمبود شدید مسکن مواجه خواهیم بود.

دیدگاه ها غیرفعال است