بحران مسکن در آذربایجان غربی؛ رکود و افزایش قیمت اجاره

بحران مسکن در آذربایجان غربی؛ رکود و افزایش قیمت اجاره

ارومیه در چنگال رکود مسکن؛ خریداران و مستاجران در تنگنا


بارها اعلام شد که وقتی از وضعیت بحرانی مسکن صحبت می کنیم، منظور بازار کل کشور است که درگیر رکود، گرانی و تورم شده است. حالا خبرهایی از بازار مسکن آذربایجان غربی به گوش می رسد که با استناد به آن ها، می توان گفت که قیمت ملک و املاک این استان به دلیل رکود بی سابقه، کاهشی شده است.

به گزارش پرشین سازه ، ارومیه که مرکز این استان است نیز، مانند بسیاری دیگر از شهرهای کوچک و بزرگ کشور دچار رکود فراوان شده و عملآً کمتر کسی دست به خرید و فروش ملک می زند. بحران رکود بازار مسکن، علاوه بر اثرگذاری روی بازار، جنبه های مختلفی از معیشت را تحت تاثیر قرار می دهد و اساساً چرخ اقتصاد کشور را متوقف می سازد.

نزدیک به یک سال است که بازار مسکن تهران و به تبع آن، بازار کل کشور دچار رکود شده و معیشت چندین میلیون نفر را به خطر انداخته است. از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا به امروز، رکود فراوان باعث شده که قیمت مسکن ارومیه تغییر چندانی نکند و میزان معاملات مسکن نیز به پایین ترین حد ممکن برسد.

ناگفته نماند که بازار مسکن سرشار از تناقضات مختلف است که هیچگونه توجیه منطقی ندارند. مثلاً رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهر ارومیه می گوید که با وجود کاهش قیمت خانه در این استان، مصالح ساختمانی دچار افزایش قیمت شده اند.

علیرضا دهقانی می گوید که رکود فراوان باعث شده با شیب ملایم قیمت ها نزولی باشد اما این روند در مورد مصالح ساختمانی مصداق ندارد و قیمت نهاده های ساختمانی روز به روز در حال افزایش است.

از آن جایی که بازار مصالح ساختمانی همواره تعیین کننده قیمت نهایی مسکن بوده است، این تناقض توجیه پذیر و منطقی نیست. برخی می گویند که مسکن به سقف قیمتی خود رسیده و دیگر جای رشد ندارد. به همین دلیل، دچار رکود شده است. این موضوع از جهاتی درست است؛ چرا که افزایش بی سابقه قیمت مسکن باعث خروج خریداران از بازار شده است. بنابراین طبیعی است که وقتی خریداران بازار را ترک کنند، رکود رخ داده و دیگر قیمت ها افزایشی نشوند اما نباید این موضوع را با رونق بازار و کاهش منطقی قیمت ها مقایسه کرد.

در شرایطی که تولید و عرضه بالا برود، کاهش قیمت ها منطقی و درست است و در سایه رونق اتفاق می افتد اما در حال حاضر، رشد قیمت ها دیگر امکان پذیر نیست؛ چرا که توان خرید مردم و متقاضیان از بین رفته است. در نتیجه، رکود رخ می دهد. این موضوع در بازار کل کشور از جمله ارومیه نیز قابل مشاهده است.

دولت چهاردهم، امیدواری ها را بالا برده است!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ارومیه می گوید که برخی از مردم اعتقاد دارند که با روی کار آمدن آقای پزشکیان و دولت چهاردهم، شاید قیمت ها کاهشی شود. دلیل ورود برخی از متقاضیان به بازار نیز همین موضوع است. آن ها تلاش می کنند که ملکی خریداری کرده و به امید رونق یافتن بازار می مانند اما متاسفانه بعید است اتفاق خاصی رخ دهد، چرا که شرایط بازار اصلا مطلوی نیست.

از سال ۹۸ که گرانی مسکن در ارومیه آغاز شد تا سال ۱۴۰۰، شاهد جهش های قیمتی مختلف در بازار بوده ایم اما رکود بزرگ مسکن از سال ۱۴۰۱ آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

این وضعیت صرفاً خریداران مسکن را دچار مشکل نکرده، بلکه فشار اصلی به دوش مستاجران است که اسیر قیمت های کاذب موجران شده اند. علیرضا دهقانی می گوید که تورم بازار اجاره در این شهر بسیار بالاست. از سوی دیگر، مالکان هم که به رشد قیمت ها در این چند سال عادت کرده اند، همچنان به روند قبلی خود ادامه داده و قیمت های کاذبی روی املاک خود می گذارند. این در حالیست که شرایط رکودی باید روی این بازار هم تاثیر می گذاشت اما می بینیم که عملاً این اتفاق نیفتاد و مستاجران هنوز هم درگیر قیمت های فضایی هستند.

در طی دو سه سال اخیر، قیمت اجاره مسکن در ارومیه به شکل چشمگیری بالا رفته و گرچه رکود بر بازار خرید و فروش حاکم است اما رویه مالکان تغییری نکرده!

بر اساس گفته های بسیاری از کارشناسان، اصلی ترین چالشی که دولت چهاردهم در حوزه مسکن خواهد داشت، از بین بردن رکود است. در سایه رونق است که می تواند تولیدات ساختمانی را بالاتر برد و به این ترتیب مشکل مسکن را از برطرف کرد. در حال حاضر، بازار مسکن یکی از طولانی ترین رکودهای خود را پشت سر می گذارد و با توجه به وضعیت کنونی، بعید است که در ماه های آتی هم اتفاقی برای این بازار بیفتد.

به همین دلیل باید هرچه سریع تر برای رفع این رکود، چاره ای اندیشیده شود. در غیر این صورت، رکود تورمی دنباله دار خواهد بود.

دیدگاه ها غیرفعال است