بانک مسکن به دنبال صنعتی‌سازی مسکن با استفاده از فناوری‌های نوین

بانک مسکن به دنبال صنعتی‌سازی مسکن با استفاده از فناوری‌های نوین

بانک مسکن، مسکن را صنعتی می‌کند و به معماری ایرانی-اسلامی وفادار می‌ماند


به نظر می آید که بانک مسکن، رویکرد جدیدی در حوزه مسکن سازی پیدا کرده و قرار است که ساخت و ساز در این حوزه را به سمت صنعتی سازی و استفاده از فناوری های نوین پیش ببرد. مدیرعامل این بانک در جریان بازدید از عملیات اجرایی بلوک های پروژه مسکونی فردوسی مشهد و چند پروژه ساختمانی دیگر، دوباره بر صنعتی سازی تاکید کرد.

به گزارش پرشین سازه ، پروژه مسکونی فردوسی با حمایت شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق و مشارکت آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و بانک مسکن آغاز شد. در مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه ها، دکتر سید عباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن نیز حضور داشت و بار دیگر بر توسعه صنعتی سازی مسکن تاکید کرد.

علاوه بر ایشان، مسئولان کشوری و استانی دیگری از جمله جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت. علاوه بر ایشان، شهردار مشهد، رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی و دیگر مدیران استانی نیز حضور به هم رسانده بودند.

مدیرعامل بانک مسکن در آیین شروع به کار این پروژه های مسکونی اعلام کرد که موضوع مسکن، یکی از دغدغه های اصلی رهبر انقلاب است که در دیار با وزیران دولت نیز به آن اشاره کردند و به همین جهت، بانک مسکن رویکرد جدیدی در این حوزه اتخاذ کرده و تصمیم دارد که به این فرمان، جامه عمل بپوشاند.

در حال حاضر، بخش های مختلفی از حوزه مسکن دچار مشکل هستند و از آن جایی که این کالا، یکی از ضرورت های اصلی خانواده هاست، باید توجه بیشتری به آن صورت بگیرد. مدیرعامل بانک مسکن نیز ضمن تاکید بر این موضوع، خاطرنشان ساخت که پروژه های مختلفی توسط بانک مسکن در کل کشور اجرا شده و سیاست اصلی بانک، بر این است که از تکنولوژی های جدید و فناوری های نوین در ساخت و ساز این پروژه ها استفاده شود.

سید عباس حسینی تصریح کرد که علاوه بر صنعتی سازی، رویکرد بانک مسکن در پروژه های مزبور این بوده که مصرف انرژی نیز در این پروژه ها کاهش پیدا کند. علاوه بر این، تصمیم بانک مسکن این است که در کنار تامین مالی ساخت پروژه های مسکونی، حرکت خود را به سمتی هدایت کند تا ضمن ارتقای سطح مهندسی سازه ها، معماری اصیل ایرانی-اسلامی نیز مدنظر باشد.

به عبارت دیگر، صنعتی سازی مسکن نباید منجر به فراموشی معماری ایرانی اسلامی شود و رویکرد بانک مسکن بر پیشبرد همزمان هر دو مدل ساخت و ساز است. در همین راستا، بانک مسکن حمایت های ویژه ای از شرکت های دانش بنیان خواهد داشت و تلاش می کند که به سمت صنعتی سازی ساختمان پیش برود.

حسینی خاطرنشان ساخت که در همین راستا از طرح های شرکت های دانش بنیان در پروژه های مسکن سازی استافده خواهد شد. مثلاً در همین پروژه فردوسی مشهد، بسیاری از شرکت های دانش بنیان ایرانی مشغول به کار هستند و تلاش می کنند که صنعتی سازی ساختمان را یک گام به جلو ببرند.

در حال حاضر، طرح نهضت ملی مسکن در کل کشور اجرایی شده و بانک مسکن، سهم ۹۰ درصدی از این طرح را به خود اختصاص داده است. به این معنی که ۹۰ درصد پروژه های مسکن سازی طرح مزبور، توسط بانک مسکن تامین مالی شده اند. این در حالیست که این بانک فقط ۴ درصد کل سپرده های بانکی کشور را در اختیار دارد.

بانک های کشور موظف هستند که سالانه تا ۲۰ درصد اعتبارات خود را به بخش مسکن اختصاص بدهند اما متاسفانه در طی سه سالی که از تصویب این قانون می گذرد، بسیاری از بانک ها نسبت به این وظیفه قانونی خود بی اعتنا هستند و پرداخت تسهیلات به طرح های مسکن سازی را پشت گوش می اندازند، اما بانک مسکن با سهم ۹۰ درصدی خود نشان داده که به درستی قانون را اجرا می کند و پاسخگوی نیاز مردم است.

مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان ساخت که هدف گذاری بانک مسکن، بر افزایش سرعت تکنولوژی ساخت و ارائه خدمات به مردم بوده است. حرکت در حوزه مسکن باید به درستی انجام شود که نتیجه چنین اقدامی، افتتاح پروژه های مختلف در سراسر کشور خواهد بود.

وی در نهایت تصریح کرد که چنین رویکردی می تواند ما را به افتتاح روزانه پروژه های مسکن سازی در کل کشور برساند. واقعیت اینجاست که مشکل مسکن به قدری بغرنج شده که جز با راهکارهای نوین و تکنیک های صنعتی سازی، نمی توان آن را بهبود داد و وضعیت مسکن را سامان بخشید.

بسیاری از جمعیت کشور مستاجر هستند و این موضوع در شهرهای بزرگی مثل تهران بیشتر دیده می شود. بنابراین باید راهکاری جهت تولید بیشتر مسکن در پیش گرفته شود و با افزایش عرضه، قیمت ها را تعدیل کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است