بازدید معاون وزیر صمت از نمایشگاه بین المللی صنعت تاسیسات

بازدید معاون وزیر صمت از نمایشگاه بین المللی صنعت تاسیسات

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت تاسیسات در حال برگزاری است و بر اساس گفته های معاون وزیر صمت، باید محصولات تولید داخل را به نحوی بسازیم که میزان مصرف انرژی اش پایین بیاید.

به گزارش پرشین سازه ، سید محمد موسوی در طی بازدید از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تاسیسات اعلام کرد که مصرف انرژی توسط تاسیسات تولید داخل خیلی بالاتر از محصولات خارجی است. بنابراین باید این صنعت را به جایی رساند که مصرف انرژی در آن به ۵ هزار مگاوات کاهش پیدا کند.

در این نمایشگاه، شرکت های داخلی و خارجی زیادی شرکت کرده بودند و در آن به ارائه جدیدترین محصولات خود در صنعت تاسیسات پرداختند.

معاون وزیر صمت در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد که این صنعت، بازار ۳۰ هزار میلیاردی دارد که تماماً توسط شرکت های داخل کشور، پوشش داده می شود. وی سپس از تمام سازندگان ایرانی تشکر کرد که صنعت مزبور را در کل کشور توسعه می دهند.

وی همچنین به اولویت های وزارت صمت برای این صنعت اشاره کرد و تاکید داشت که این صنعت به قدری رشد کرده که بتواند این اولویت ها را عملی سازد. به خصوص با توجه به این نکته که سال هاست این صنعت به فعالیت خود ادامه داده و تجارب زیادی را به دست آورده است.

سید محمد موسوی در ادامه به تشریح این اولویت ها پرداخت و گفت:

اولین موضوع به بحث کاهش مصرف انرژی برمی گردد. در طی سال های اخیر، اقدامات خوبی در راستای کاهش مصرف انرژی صورت گرفته و هدف این است که همچنان به این مسیر ادامه داد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان ساخت که بررسی های صورت گرفته، نشان می دهد که در حال حاضر امکان صرفه جویی ۵ هزار مگاواتی در این حوزه وجود دارد. در سال ۱۴۰۱، این امکان مهیا شد تا کاهش سه هزار مگاواتی را در مصرف انرژی را تجربه کنیم.

تفاقات خوبی در این حوزه رخ داد. مثلا رتبه Eو FوG در کولرهای آبی حذف شد. همچنین موتورهای کم مصرفی تولید شد که می توانستند در مصرف انرژی صرفه جویی کنند. این اتفاقات مثبت باید ادامه دار باشد و تداوم بیشتری پیدا کند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود اذعان داشت که محصولات داخلی، مصرف بالایی دارند و مصرفشان در قیاس با محصولات خارجی، قابل مقایسه نیست. به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کرد تا بتوان این مصرف را پایین آورد و تولید محصولات استاندارد را آغاز کرد.

در طی این سال ها، بارها از سوی کارشناسان هشدار داده شد که تاسیسات بی کیفیت، منجر به اتلاف انرژی می شود و برای بهبود وضعیت ساختمان، باید به سراغ تولید تاسیساتی رفت که بتوانند از هدررفت انرژی جلوگیری به عمل بیاورند. البته این موضوع در میان تولیدکنندگان مصالح ساختمانی جدی تر گرفته شد و مصالحی به بازار آمد که در راستای ذخیره انرژی و جلوگیری از هدررفت آن، حرف های زیادی برای گفتن داشتند اما صنعت تاسیسات، هنوز به نقطه ی مطلوبی نرسیده است.

بخش زیادی از اتلاف انرژی به دلیل همین تاسیسات است. بیشتر کولرهای گازی، آبی، شوفاژها و…به شیوه ی استانداری ساخته نمی شوند. در کل دنیا، استانداردهای خاصی برای تولید این محصولات وجود دارد تا مصرف انرژی در آن ها کنترل شود. اما در کشور ما، به نظر نمی آید که این استانداردها چندان جدی گرفته شده باشند. به همین دلیل باید فناوری های موردنیاز برای بهبود مصرف انرژی در این صنایع تاسیستی، تامین شود.

موسوی، همچنین به موضوع صادرات اشاره کرد و تاکید داشت که باید کار را به جایی رساند که شرکت های تولیدی، بتوانند محصولات صادراتی تولید کنند. البته در حال حاضر نیز برخی از شرکت های مزبور در حال صادرات محصولات خود هستند اما تعدادشان زیاد نیست. بنابراین باید ساز و کاری اندیشیده شود که تعداد این شرکت ها زیاد گردد.

وی سپس به ذکر آمارهای مربوط به نمایشگاه بین المللی تاسیسات در تهران پرداخت و خاطرنشان ساخت که بیش از ۸۰ تولیدکننده ی خارجی در این دوره از نمایشگاه شرکت کرده اند که نشان می دهد نسبت به سال گذشته، تعداد این شرکت ها دو برابر شده است.

این نمایشگاه تا ۱۶ مهرماه ادامه پیدا می کند و برای بازدید از آن، می توان به محل نمایشگاه های بین المللی تهران مراجعه کرد.

دیدگاه ها غیرفعال است