اوراق تسهیلات مسکن ارزان شد

اوراق تسهیلات مسکن ارزان شد

یکی از راه های کمک دولت به جوانان و افراد فاقد مسکن، برای خانه دار شدن، اعطای تسهیلات مسکن از طریق اوراق تسه است. البته هزینه های دریافت این اوراق نیز بسیار بالاست و چه بسا خیلی از افراد به دلیل گرانی همین اوراق از خیر گرفتن وام مسکن می گذرند.

اما در جدیدترین خبرها، چنین به نظر می رسد که در قیاس با مرداد ماه سال جاری، قیمت اوراق تسهیلات مسکن حدود ۲.۴ درصد کاهش داشته اند.

به گزارش پرشین سازه ، با کاهش قیمت این اوراق، زوجین تهرانی برای دریافت وام ۹۶۰ میلیون تومانی باید مبلغ ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کنند.

به نظر می رسد که کاهش معاملات مسکن و رکود کامل این بازار روی قیمت اوراق هم بی تاثیر نبوده است. به نحوی که قیمت هر ورق اوراق تسهیلات مسکن در حال حاضر ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان شده است. این در حالیست که قیمت این اوراق در سال ۱۴۰۰، معادل ۸۷ هزار و ۹۰ تومان و در سال ۱۴۰۱، برابر با ۸۸ هزار تومان بوده است.

تحلیل این اعداد نشان می دهد که در طی سه سال اخیر، قیمت اوراق تسهیلات تفاوت چندانی نکرده است چرا که میزان تقاضا برای خرید خانه، از هر زمان دیگری کمتر شده است. قیمت مسکن بلاخره به درجه ای رسیده که از دسترس متقاضیان واقعی مسکن خارج شده است. حتی دریافت اوراق تسهیلات و وام مسکن هم نمی تواند به خانه دار شدن مردم کمک کند.

زوج های ساکن تهران برای دریافت وام خرید مسکن که مبلغ آن ۸۰۰ میلیون تومان است، ۱۶۰۰ برگه اوراق تسهیلات خریداری کنند. همچنین هر یک از زوجین، دارای وام جعاله ۸۰ میلیون تومانی هستند که جمعاً ۱۶۰ میلیون تومان می شود. برای دریافت این وام نیز باید ۳۲۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری شود. در صورتی که قیمت روز این برگه ها را ۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه کنیم، برای خرید این تعداد برگه تسهیلات، زوجین تهرانی باید ۱۶۸ میلیون و ۵۷۶ هزار تومان هزینه کنند که رقم کمی نیست.

برای مجردهای تهرانی نیز وام مسکن در نظر گرفته شده است. مجردها می توانند مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کنند. تسهیلات جعاله نیز برای این مجردان عزیز، ۱۶۰ میلیون تومان است که جمعا ۵۶۰ میلیون تومان می شود. کلا برای وام خرید مسکن باید ۸۰۰ برگه و برای وام جعاله، ۳۲۰ برگه تسهیلات تهیه شود. مجردان تهرانی باید ۱۱۲۰ برگه تسهیلات مسکن تهیه کنند که مبلغ خریدشان ۹۸ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان خواهد بود.

اوضاع وام مسکن برای ساکنان مراکز استان ها و شهرهایی که جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر دارند، متفاوت تر است. وام مجردان ساکنین این شهرها ۳۲۰ میلیون و وام زوجین، ۶۴۰ میلیون تومان می باشد.

تعداد اوراق تسهیلات مسکن مجردها، ۶۴۰ و برای متاهلین، ۱۲۸۰ برگه خواهد بود. به عبارتی دیگر، مجردان باید ۵۶ میلیون و ۱۹۲ هزار تومان و متاهل ها هم باید مبلغ ۱۱۲ میلیون و ۳۸۴ هزار تومان، برای خرید این اوراق هزینه کنند.

وضعیت کنونی بازار مسکن نشان می دهد که احتمال کاهش قیمت بیشتر اوراق تسهیلات مسکن، دور از انتظار نیست. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز ضمن تایید این موضوع، دلیل اصلی کاهش قیمت ها را رشد سرسام آور قیمت مسکن در ماه های پایانی سال ۱۴۰۱ دانست.

در حال حاضر، گردش مالی بازار مسکن تقریبا به صفر نزدیک شده است اما چنین رویدادی، عاری از اثرات مثبت نیست. مثلا می توان گفت که اولین نتیجه ی مثبت این رکود، کاهش قیمت های پیشنهادی از سوی فروشندگان است. همچنین انتظارات قیمتی، کاهشی شده است.

یکی دیگر از اثرات قابل توجه رکود فعلی در بازار معاملات مسکن، کوچ سرمایه گذاران از شمال شهر به مناطق جنوبی و بافت های فرسوده است. چرا که به نظر می آید، توان مالی متقاضیان برای خرید مسکن در این محلات بیشتر است.

در نهایت شرایط به نحوی پیش می رود که امیدواری متقاضیان واقعی مسکن برای خرید خانه در میان مدت، بیشتر شده است.

بنگاه داران بیشترین ضرر را از وضعیت کنونی مسکن می برند. برخی از آنها، مدت هاست که معامله ی خرید و فروش مسکن انجام نداده اند. البته رونق بازار اجاره، همچنان پا برجاست و خیلی از مشاوران املاک، تلاش می کنند که کمبود درآمد خود را از این طریق جبران کنند. شاید یکی از دلایل اصلی تورم اجاره بها در ماه های تابستان، همین موضوع باشد.

به هرحال، گرچه قیمت اوراق تسهیلات مسکن پایین آمده است اما مشکل اصلی، مبلغ وام است که کفاف خرید مسکن را نمی دهد. بنابراین استقبال چندانی هم از آن نمی شود.

دیدگاه ها غیرفعال است