املاک گران قیمت، مردم را از بازار رانده است!

املاک گران قیمت، مردم را از بازار رانده

رکود مطلق در بازار مسکن؛ معاملات 76 درصد سقوط کرد!


تمام فعالانی که در بازار مسکن مشغول به کار هستند، گزارش می دهند که تعداد معاملات مسکن در سال های اخیر، کاهش چشمگیری داشته است. با انتشار گزارش های بانک مرکزی در خصوص میزان معاملات پایتخت در فروردین ماه امسال، مشخص شد که گزارش های فعالان درست بوده و در فروردین سال ۱۴۰۳، معاملات مسکن با افت ۷۵.۶ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده است.

به گزارش پرشین سازه ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن تایید گزارش های بانک مرکزی اعلام کرد که این گزارش ها از اطلاعات خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به دست آمده و به همین دلیل، قابل اعتنا هستند.

داوود بیگی نژاد به کاهش ۷۵.۶ درصدی معاملات مسکن در فروردین امسال اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که حتی مقایسه معاملات فروردین امسال و سال ۱۴۰۲ نیز نشان از کاهش دارد و مشخص می کند که معاملات فروردین امسال ۱۴ درصد کمتر از سال گذشته بوده است.
به نظر می آید که اصلی ترین دلیل کاهش معاملات مسکن، قیمت هایی است که امروز در بازار می بینیم. بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی، قیمت هر متر مربع مسکن در تهران به ۸۱.۶ میلیون تومان در فروردین امسال رسیده است. با توجه به چنین قیمتی، طبیعی است که معاملات کمتر شود چرا که بخش عظیمی از متقاضیان، از بازار رانده می شوند و بودجه کافی برای خرید نخواهند داشت.

حتی در روزهایی که به نظر می آید بازار مسکن کاملا راکد بوده نیز، رشد قیمت رخ داده است. قیمت هر متر مربع مسکن در اسفند سال گذشته، ۸۱.۴ میلیون تومان بوده که نشان از افزایش متوسط قیمت ها در فروردین ماه می دهد. گرچه ۰.۲ درصد گرانی، از چشم بسیاری از متولیان امر و فعالان بازار چیز خاصی نیست اما در شرایطی که رکود مطلق بر بازار حاکم است، نشانه ی خوبی محسوب نمی شود.
قیمت ملک در طول یک سال گذشته با رشد ۲۲.۹ درصدی مواجه بود. در فروردین سال ۱۴۰۲، قیمت هر متر مربع مسکن پایتخت ۶۶.۴ میلیون تومان بود که حالا به عدد ۸۱.۶ رسیده است.

سنگینی قیمت ملک، خریداران را پس زده است!

به گفته نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، گرچه تعداد مراجعه متقاضیان خرید مسکن در اردیبهشت ماه بیشتر شده است اما باز هم تا روزهای اوج این بازار فاصله دارد و مشخصاً عدد قابل توجهی به حساب نمی آید.
در واقع، قیمت ها همچنان برای اقشار مختلف مردم، بسیار سنگین است و طبیعتاً خریداران واقعی را پس می زند. همین موضوع به رکود سنگین بازار منجر شده است.
داوود بیگی نژاد در بخش دیگری از صحبت های خود به چسبندگی قیمت بازار مسکن اشاره کرد و در خصوص این موضوع، چنین توضیح داد: قیمت خانه چسبندگی دارد. به این معنی که وقتی یک سقف قیمتی را تجربه کرد، به سختی از آن پایین می آید و یا بسیار دیر اتفاق می افتد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که در حال حاضر، قیمت هایی که در بازار ملک پیشنهاد می شود، خیلی بالاست و از عهده ی خریداران خارج است. البته لازم به ذکر است که بخش زیادی از گرانی های مسکن به دلیل هزینه های بالایی است که صرف تولید آن می شود. در واقع ارتباط مستقیمی میان قیمت تمام شده مسکن و قیمت اعلامی آن، وجود دارد.
بیشترین بخش هزینه های تولید مسکن صرف خرید زمین می شود. سازندگان ناچارند هزینه ی زیادی برای بخش های مختلف ساختمان سازی کنند و واقعیت اینجاست که به تدریج، ساخت و ساز مسکن از صرفه اقتصادی خارج می شود. چرا که قیمت زمین و نهاده های ساختمانی به قدری بالاست که اصلاً برای سازنده، صرفه ندارد. وضعیت رکودی بازار نیز مزید بر علت شده و ریسک تولید را بالا برده است.
بیگی نژاد در ادامه صحبت های خود به عدم تناسب میان تورم و توان خرید مردم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که با وجود افزایش قیمت ملک و نهاده های آن، توان خرید بیشتر نشده است و مردم همچنان برای خرید مسکن مشکل دارند.
این مقام مسئول در سخنان پایانی خود به این نکته اشاره کرد که گرانی های ملک و مسکن باعث شده که صاحبخانه شدن از دسترس مردم دور شود. به عبارت دیگر، خرید ملک از سبد هزینه های خانوار خارج شده و کمتر کسی وارد بازار خرید و فروش می شود. در عوض، بازار اجاره مسکن بیشتر از همیشه رونق دارد و حتی پذیرای متقاضیان خرید نیز شده است.
رانده شدن متقاضیان خرید، قطعا مشکلات و تبعات زیادی برای اقتصاد کشور و به ویژه بخش اجاره بهای مسکن به وجود خواهد آورد.

نکات قابل توجه

بازار مسکن ایران در رکودی عمیق به سر می برد و تعداد معاملات به شدت کاهش یافته است.
قیمت مسکن به طور نجومی افزایش یافته و از دسترس بسیاری از مردم خارج شده است.
عوامل متعددی از جمله سیاست های اقتصادی دولت، افزایش تورم و هزینه های تولید در گرانی مسکن نقش دارند.
رکود در بازار مسکن، تبعات منفی برای اقتصاد و به خصوص بخش اجاره بها خواهد داشت.
ضروری است که دولت برای حل مشکل مسکن، اقداماتی اساسی در جهت کنترل قیمت ها، افزایش قدرت خرید مردم و رونق بخش تولید انجام دهد.

دیدگاه ها غیرفعال است