افزایش تقاضا برای خانه‌های کوچک‌تر به دلیل بحران اجاره‌بها

افزایش تقاضا برای خانه‌های کوچک‌تر به دلیل بحران اجاره‌بها

مستاجران به دنبال خانه‌های کوچک‌تر: راهکاری برای مقابله با اجاره‌های سرسام‌آور


در شرایطی که بحران تمام جوانب بازار مسکن را در بر گرفته، کوچک تر کردن خانه های استیجاری توسط مستاجران، پدیده دور از انتظاری نیست. موضوعی که توسط بسیاری از مشاوران املاک نیز تایید شده است.

به گزارش پرشین سازه ، یکی از این مشاوران املاک می گوید که مستاجران زیادی به آن ها مراجعه کرده و برای یافتن خانه هایی کوچک تر از آن ها کمک می خواهند. مستاجری که تا سال گذشته در واحدی ۲۰۰ متری زندگی کرده، حالا دنبال واحدی ۱۳۰ متری می گردد. جالب توجه اینجاست که بیشتر این مستاجران به دنبال خانه ای هستند که انباری بزرگی داشته باشد تا بتوانند بخشی از وسایل خود را در آن جا بدهند. خانه ای که طبیعتاً ظرفیت چیدن وسایل خانه قدیمی را ندارد.

یکی از این واسطه گران ملکی که دفتری در محله میرداماد دارد، می گوید که تقاضای رهن و اجاره در قیاس با سال های گذشته کمتر شده و بیشتر مستاجران ترجیح می دهند که با فشار موجر کنار آمده و اجاره خود را بالا ببرند اما تن به جا به جایی ندهند.

در چنین شرایطی، طبیعتاً عرضه ملک بیشتر است اما واقعیت اینجاست که افزایش عرضه نسبت به تقاضا باعث نشده که موجران قیمت خود را پایین بیاورند. این در حالیست که تماس مستاجران برای یافتن خانه های استیجاری از همیشه کمتر شده است.

موجران نیز بی توجه به وضعیت بازار، قیمت خود را ارائه می کنند. مثلاً خانه ای در میرداماد که تا سال گذشته، ۲ میلیارد تومان رهن کامل بوده است، حالا و با تصمیم موجر به ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است. این واحد ۱۵۰ متر دارد و دارای سه خواب می باشد.

واقعیت اینجاست که چنین واحدهایی که ناگهان با رشد قیمت عجیب و غریب مواجه شده اند، اصلا کم نیستند. همین موضوع سبب شده که خیلی از مستاجران به دنبال یافتن خانه های جدید با شرایط بهتر شوند. در واقع، بیشترشان به دنبال خانه ای می گردند که کوچک تر از قبلی باشد و در نتیجه، اجاره کمتری پرداخت کنند.

بر اساس گفته های مشاوران املاک، خیلی از این مستاجران حتی توان ماندن در محله قبلی خود را ندارند و ناچارند به محله های پایین تر مهاجرت کنند.

مثلا اگر مستاجر در سال گذشته، واحدی ۱۶۰ متری داشته، حالا با بودجه ای که دارد، نهایتاً بتواند از عهده پرداخت یک واحد ۱۲۰ متری برآید. برخی از خانواده هایی که حاضر به کوچک تر کردن واحد استیجاری خود نیستند، ناچاراً به محله های پایین تر می روند. البته نکته اینجاست که قیمت محله های پایین تر نیز چندان تفاوتی ندارد و به هرحال، خانواده های مستاجر ناچار می شوند که از واحد ایده آل خود کوتاه آمده و به هر چیزی که با بودجه شان هماهنگ تر است، قناعت کنند.

بر اساس گفته های مشاوران املاک واقع در محله های شمالی تهران مثل میرداماد، اجاره یک متر مربع مسکن در این محله از ۲۵ میلیون تومان در سال گذشته به ۳۵ میلیون در تابستان امسال رسیده است. به عبارت دیگر برای رهن یک واحد ۱۰۰ متری در این محله باید مبلغ ۲ میلیارد و ۵۰۰ الی ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در نظر بگیرید.

سوال اینجاست که چند درصد مستاجران تهرانی، چنین بودجه ای در اختیار دارند؟ آیا اساساً منطقی است که چنین پولی صرف اجاره یک واحد مسکونی شود؟ خیلی از مستاجران ترجیح می دهند که با این پول، ملکی کوچک در نقاط جنوبی یا شهرهای اقماری تهران بخرند. همین موضوع سبب شده که خیلی از واحدهای شمال تهران، خالی بمانند.

نرخ اجاره بها در نقاط مختلف تهران، متفاوت است اما به هرحال، نمی توان در هیچ یک از نقاط پایتخت، واحدی اجاره کرد که رهن آن کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان باشد. مثلا یک واحد ۱۵۰ متری در منطقه ۱ تهران، ۳۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۵۰ میلیون اجاره دارد.

در محله میرداماد، یک واحد ۲۱۰ متری، ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رهن دارد اما تصور نکنید که این واحد بدون اجاره است. اجاره ماهانه این واحد ۶۵ میلیون تومان می باشد. حتی واحدهای کوچک متراژ این محله نیز با قیمت های عجیب و غریبی ارائه می شوند. مثلا یک واحد ۶۳ متری با رهن ۸۰۰ میلیون و اجاره ۱۲ میلیونی آگهی شده است.

یک واحد ۸۰ متری دیگر نیز با مبلغ رهن ۱ میلیارد و اجاره ۳۰ میلیون تومان، آگهی شده است. رهن کامل یک واحد ۱۷۰ متری، چهار میلیارد تومان می باشد.

به طور کلی، وضعیت اجاره ها باعث شده که بیشتر مستاجران به فکر کوچک تر کردن خانه های خود باشند. برخی از آن ها نیز از قافله جا می مانند و ناچاراً به محله های پایین تر یا شهرهای اطراف کوچ می کنند.

دیدگاه ها غیرفعال است