آمار نوسازی در استان های کشور

آمار نوسازی در استان های کشور

نوسازی بافت فرسوده در 10 استان برتر شتاب گرفت؛ تهران و خراسان رضوی در صدر!


گرچه بخش بزرگی از جمعیت کشور در بافت فرسوده ساکن هستند اما بر اساس آخرین آمارهایی که از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام شده، دو استان تهران و خراسان رضوی بیشترین بافت فرسوده دارند. از آن جایی که بخش زیادی از جمعیت کشور در همین دو استان بزرگ ساکن هستند، باید هرچه سریع تر فکری به حال روند نوسازی این استان ها صورت بگیرد.

به گزارش پرشین سازه ، گرچه استان هایی مثل تهران و خراسان رضوی در صدر فرسودگی شهری واقع شده اند اما به نظر می آید که همین موضوع سبب شده که توجهات ویژه تری به این استان ها شود و در فهرست ۱۰ استان برتر کشور از لحاظ سرعت روند نوسازی قرار بگیرند.

در حال حاضر، استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بیشترین آمار نوسازی را دارند و اقدامات مثبتی در این حوزه انجام شده است. محمد آئینی ضمن اعلام این آمارها تاکید کرد که نوسازی بافت فرسوده یکی از اولویت های اصلی دولت در راستای رسیدگی به بخش مسکن است. در حال حاضر، ۶۱۴ شهر کشور در ۳۱ استان، اقدام به نوسازی بافت فرسوده کرده اند. نزدیک به ۲۷۷ هزار و ۶۰۵ واحد نیز روند نوسازی خود را شروع کرده و پیشرفت ۷۵ درصدی داشته اند.

با توجه به بسته های مشوق، تسهیلات بانکی و حمایت های موجود، میزان استقبال مالکان و سازندگان از حضور در بافت فرسوده خیلی بالا بوده است. از آن جایی که قیمت مسکن بسیار بالا رفته، خیلی از مالکان ترجیح می دهند که به جای خرید مسکن به سراغ نوسازی ملک خود بروند. از آن جایی که نرخ سود تسهیلات این بخش مناسب تر است و مشوق های زیادی برای این مالکان در نظر گرفته شده، نوسازی بافت فرسوده از هر لحاظ به صرفه شده است.

استان های برتر در طرح نوسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخشی از صحبت های خود به آمارهای مختلفی از روند نوسازی در شهرها و استان های کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که ۱۰ استان کشور در صدر نوسازی هستند و اقدامات زیادی در راستای نوسازی آن ها صورت گرفته است. تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خوزستان، کرمانشاه، همدان و کرمان؛ به ترتیب جزو برترین استان های کشور از لحاظ نوسازی در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

امیدواری بر این است که با اقداماتی که انجام می شود، الباقی استان های کشور نیز به این مسیر بپیوندند و پویشی همگانی برای نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی رخ دهد.
محمد آئینی در بخش دیگری از صحبت های خود به شکل دقیق آمار پروانه های ساختمانی در هر یک از استان های کشور را اعلام کرد. در استان تهران، ۳۷۹۹ پروانه ساختمانی دریافت شده و ۲۸۵۸۱ هزار واحد در دست نوسازی هستند.
رتبه دوم در اختیار استان خراسان رضوی با ۲۲۰۱ پروانه ساختمانی و ۱۰۲۴۸ واحد در حال نوسازی می باشد. در استان اصفهان که جایگاه سومین استان از لحاظ نوسازی را دارد نیز، ۲۸۲۲ پروانه ساختمانی دریافت شده و ۶۳۰۶ واحد مسکونی روند نوسازی خود را طی می کنند.

هفت استان دیگر کشور نیز که جزو لیست ۱۰ تایی بهترین ها هستند، کم و بیش روند خوبی را طی می کنند و نوسازی بافت فرسوده با قدرت در حال انجام است. در استان مازندارن ۱۰۹۸ مالک و سازنده موفق به دریافت پروانه ساختمانی شده اند و ۴۳۷۵ واحد را نوسازی می کنند.
در استان آذربایجان غربی نیز روند خوبی در جریان می باشد و ۲۰۳۲ ساختمان مجوز دریافت کرده اند و قرار است که ۳۸۲۴ واحد مسکونی در این ساختمان ها نوسازی شوند. استان آذربایجان شرقی که جایگاه ششم را در اختیار دارد نیز روند مطلوبی را طی می کند و ۱۱۰۱ مالک موفق به دریافت پروانه ساخت شده اند و ۳۷۳۶ واحد در دست نوسازی می باشد.
استان خوزستان به عنوان یکی از اصلی ترین دارندگان بافت فرسوده نیز، سرعت خوبی در نوسازی یافته و ۱۴۲۳ ساختمان پروانه دریافت کرده اند و قرار است ۳ هزار واحد مسکونی ساخته شود. در استان کرمانشاه نیز وضعیت خوبی از لحاظ نوسازی بافت فرسوده حاکم است و ۳۶۰ پروانه ساختمانی صادر شده و ۲۹۹۸ واحد در حال نوسازی هستند.
در استان همدان و کرمان نیز به ترتیب ۷۹۵ و ۱۰۹۱ پروانه ساختمانی صادر شده و ۲۸۹۷ و ۲۳۸۴ واحد در دست نوسازی می باشند.
بر اساس آمارهایی که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده، نوسازی بافت فرسوده سرعت بیشتری یافته است و امیدواری بر این است که همین روند خوب و مثبت در دیگر استان های کشور نیز مشاهده شود.

News summary in English

Statistics of renovation in different provinces of Iran

While a significant portion of Iran’s population resides in dilapidated urban areas, the latest statistics from the Deputy Minister of Road and Urban Development reveal that the provinces of Tehran and Khorasan Razavi have the most extensive dilapidated areas. Given that a substantial portion of the country’s population is concentrated in these two major provinces, urgent attention must be paid to the revitalization process in these regions.

According to Mohammad Aayini, Deputy Minister of Road and Urban Development, the renovation of dilapidated urban areas is one of the government’s top priorities in addressing housing concerns. Currently, 614 cities across 31 provinces have initiated the revitalization of dilapidated areas. Moreover, approximately 277,605 units have commenced their renovation process and have achieved 75% progress.

The high level of interest from property owners and developers to participate in the revitalization of dilapidated areas can be attributed to the attractive incentive packages, bank loans, and government support. With skyrocketing housing prices, many owners prefer to renovate their existing properties rather than purchasing new ones. The favorable interest rates on loans for this sector and the numerous incentives offered to these owners make renovating dilapidated areas a financially sound decision.

Aayini provided detailed statistics on the progress of renovation in various cities and provinces across the country. He highlighted that 10 provinces are leading the way in renovation efforts, with significant progress made in revitalizing these areas. These top-performing provinces are, in order, Tehran, Khorasan Razavi, Isfahan, Mazandaran, West Azerbaijan, East Azerbaijan, Khuzestan, Kermanshah, Hamedan, and Kerman.

دیدگاه ها غیرفعال است