پرده هوا و کاربردهای آن

پرده هوا و کاربردهای آن

مسلماً در فصول سرد سال همه ی افراد تمایل به نگه داری هوای گرم و مطبوع داخل خانه و جلوگیری از خروج آن و همین طور در فصول گرم علاقه مند به عدم خروج هوای سرد از محیط می باشند. در همین راستا وجود یک پرده هوا به شکل خلاقانه و مدرنی می تواند هر آنچه از یک سیستم تهویه انتظار دارید را برای شما مهیا کند؛ بنابراین با توجه به این مقدمه، در ادامه این نوشته از وبلاگ پرشین سازه به بررسی انواع پرده های هوا، شیوه عملکرد و نکات مربوط به آن می پردازیم تا با این وسیله کاربردی آشنا شوید، پس با ما همراه باشید.

پرده هوا چیست؟

پرده هوا اصولاً به دستگاهی گفته می شود که به وسیله دمیدن هوا با سرعت بالا درزمانی که درب ورودی باز است برای جدا کردن دو فضا از یکدیگر به لحاظ دمایی مورداستفاده قرار می گیرد. درواقع این دستگاه به یک فن هوا دهی قدرتمند مجهز می باشد که به وسیله آن، جریان پر فشار هوا را برای پرتاب به سمت زمین ایجاد می کند و هوایی مطبوع را برای افراد ایجاد می نماید. همچنین لازم به ذکر است که عموماً رایج ترین کاربرد آن به صورت یک فن دمنده رو به پایین است که بالای درب ورودی یک ساختمان نصب می شود.

بررسی عملکرد دستگاه پرده هوا

به طورکلی هوای خروجی از دستگاه پرده هوا به علت داشتن وزن و سرعت زیاد، دارای انرژی بوده به طوری که در دهانه ورودی یک پرده نامرئی از هوا، مابین دو فضای داخل و خارج ایجاد می گردد. جالب است بدانید که پرده هوا در حقیقت جریانی از هواست که دو منطقه سرد و گرم را از هم جدا می کند؛ بنابراین استفاده از چنین مکانیسمی در جهت ذخیره سازی انرژی صفحه ی هوا، هزینه های گرم سازی و سردسازی را تا بالای ۸۰ درصد کاهش می دهد درحالی که هوای داخل را نگه می دارد و آسایش و راحتی برای افراد به وجود می آورد.

پردۀ هوا از دو جزء اصلی جهت ایجاد جریان هوا ساخته شده است که شامل جزء دمنده و جزء مکنده می شود؛ البته ذکر این نکته لازم می باشد که در برخی از طراحی ها از این دستگاه دیگر نیازی به جزء مکنده نبوده و طراحی پرده فقط با یک جزء دمنده صورت می گیرد.

  • جزء دمنده

همان طور که گفته شد، پردۀ هوا، به منظور جداسازی دو فضا از یکدیگر مورداستفاده قرار می گیرد؛ که این کار با استفاده از یک دستگاه دمنده امکان پذیر می شود. به این شکل که دستگاه دمنده معمولاً در بالای درب نصب شده و زمانی که شروع به کار می کند، جریان هوا را به صورت عمودی و به سمت پایین هدایت می نماید. درنتیجه همین جریان هوا، سبب جداسازی فضا در دو طرف در می گردد.

  • جزء مکنده

معمولاً این بخش از دستگاه در پایین دستگاه دمنده نصب شده و هوای جریان یافته از دستگاه دمنده را به سمت خود هدایت می کند. به گونه ای که جریان هوا با سرعت و تداوم بیشتری بین دو دستگاه دمنده و مکنده برقرار می شود.

همچنین به طورکلی سه مسیر برای حرکت و تخلیه هوا از طریق دستگاه پرده هوا به محل موردنظر وجود دارد که شامل:

  • تخلیه هوا به صورت افقی از بالا به پائین
  • تخلیه هوا به صورت افقی از پائین به بالا
  • تخلیه هوا به صورت عمودی ازیک طرف به طرف دیگر

 

پرده هوا

آشنایی با انواع پرده هوا

به طورکلی دستگاه های پرده هوا در چهار مدل با توجه به کاربردشان تقسیم می شوند، درواقع هرکدام از انواع پرده هوا، همان طور که از نام آن ها مشخص است، مناسب مکان و شرایط به خصوصی می باشند؛ بنابراین در این بخش از مقاله پرشین سازه به معرفی انواع پرده هوا می پردازیم که به شرح زیر می باشد:

۱. پرده هوای اداری و تجاری

به طورکلی این نوع از پرده های هوا همان طور که از نامشان پیداست مناسب استفاده در مکان های اداری و تجاری می باشد. جالب است بدانید نوع اداری و تجاری از این دستگاه ها از نوع لوکس بوده چراکه به دلیل قرارگیری در فضای داخلی شکل ظاهری دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود بنابراین مناسب برای نصب در داخل رستوران ها، هتل ها و فروشگاه های تجاری می باشد. همچنین این مدل از پرده های هوا قابلیت و امکان نصب کوئل و هیترهای حرارتی برای ایجاد هوای گرم در فصول سرد سال را نیز دارند.

۲. پرده هوای صنعتی

این سری از پرده های هوا در ساختمان ها و کارخانه جات صنعتی که از متراژ بالایی برخوردار می باشد مورداستفاده قرار می گیرند و معمولاً در ورودی ساختمان که از ارتفاع بیشتری برخوردار است نصب می شوند. پرده هوا صنعتی با توجه به فاکتورهای مشخصی از قبیل قدرت فشار باد، میزان اختلاف دمای دو محیط، ارتفاع در و با توجه به شرایط و موقعیت نصب توسط شرکت های سازنده به طور اختصاصی طراحی و ساخته می شود. همچنین لازم به ذکر است که به دلیل استفاده از فن هایی با قدرت هوادهی بالاتر میزان مصرف انرژی پرده هوای صنعتی نسبت به مدل های اداری و تجاری بیشتر است.

۳. پرده هوای گرمایشی

جالب است بدانید که یک پرده هوایی می تواند مجهز به سیستم های گرمایش با کویل های آب گرم، بخار و الکتریکی باشند؛ که معمولاً به این نوع از دستگاه ها پرده هوای گرمایشی میگویند. همچنین در استفاده از این نوع دستگاه ها باید در نظر داشته باشید که نباید از این دستگاه ها انتظار گرمایش برای فضاهای داخلی و سالن ها را داشت، اما به طورکلی پرده هوای گرمایشی قابلیت ایجاد اختلاف حرارت در حدود ۱۵ درجه سانتی گراد را دارند.

بیشتر بخوانید: انواع درب های ساختمانی

استفاده از پرده هوا و مزایای بی شمار آن

همان طور که میدانید هر دستگاه باید شامل مزایای باارزشی باشد تا مورد انتخاب واقع شود در همین راستا دستگاه های پرده هوا نیز مستثنا نبوده و باید اذعان نمود که این محصول نیز با مزایای فراوانی همراه است که شامل:

  • جداسازی هوای گرم داخل ساختمان ها از هوای سرد و گرم خارج و درنتیجه کاهش هزینه تولید گرمایش و سرمایش در ساختمان
  • به گردش درآوردن هوای گرم راکد مانده در بالای سالن ها و درنتیجه کاهش هزینه تولید گرمایش
  • جلوگیری از ورود حشرات و آلاینده های مختلف به داخل ساختمان و درنتیجه تأمین فضای مناسب در داخل
  • جلوگیری از عدم ورود گردوخاک
  • جلوگیری از اتلاف برودت در سردخانه ها و همچنین یخزدگی فضاهای داخلی آن ها

همچنین اضافه بر تمام مزایای مطرح شده پرده هوا سبب قابلیت ایجاد درب در مقابل بخش ورودی های ساختمان را داشته که به طرز جالبی دیده نمی شوند و بدون ایجاد مزاحمتی در رفت وآمد کارکنان، می توانند باعث آسایش و راحتی آنان در رفت وآمد گردند، ضمن آنکه جابجایی کالا نیز به سهولت انجام می گیرد. جالب است بدانید که در جهان امروز پرده هوا با توجه به کارکردهای متنوع خود در صنعت به مدرن ترین راه حل برای کنترل موارد اشاره شده، پیشنهاد می گردد.

پرده هوا

کاربردهای پرده هوا

پرده های هوا می توانند دستگاه های کارایی به شمار آیند چراکه اغلب در مکان های به کار می روند که در آن درها برای مقاصد عملیاتی باید باز بماند؛ که ازجمله آن ها می توان به اسکله های بارگیری و ورودی های خودرو اشاره نمود. همچنین همان طور که می دانید هوا نوعی عایق حرارتی است بنابراین در مکان هایی که دارای درب اتوماتیک و با رفت وآمد زیاد می باشند می توان برای جلوگیری از هدر رفت گرما از آن ها استفاده کرد. جالب است بدانید که دستگاه های پرده هوا می توانند فضایی به ضخامت سه تا پنج سانتیمتری در جلوی درب رفت وآمد ایجاد نماید که عایق خوبی در برابر نفوذ گرما و یا سرما می باشد.

همچنین مکان های کاربردی برای نصب این دستگاه شامل:

  • کارخانه های مواد غذایی و تولیدکننده فراورده های لبنی، پروتئینی، داروئی
  • رستوران ها و آشپزخانه های بزرگ در سطح شهر، کترینگ ها
  • بیمارستان ها
  • لابی هتل ها و فرودگاه ها
  • فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز خرید
  • سردخانه ها و مکان های نگهداری مواد، گرمخانه ها
  • ساختمان های اداری، بانک ها، موزه ها

نکاتی در باره خرید دستگاه پرده هوا

به طورکلی برای انتخاب و خرید هر نوع محصولی باید ابتدا یکسری از اطلاعات و نکات لازم را جهت یک خرید موفق در نظر گرفت که دستگاه پرده هوا نیز شامل آن می شود. در همین راستا نیز باید مطرح کرد که:

  1. دقت داشته باشید که انتخاب پرده هوا، به شکل مناسبی صورت بگیرد، چراکه با یک انتخاب درست و باکیفیت می تواند در کاهش میزان مصرف انرژی دستگاه های تهویه بسیار موفق عمل کند.
  2. دقت کنید که بین کاربرد و هدف استفاده از پرده هوا باید تناسب وجود داشته باشد. برای مثال نصب یک دستگاه با قدرت دمندگی پایین، ممکن است نتواند جلوی نفوذ جریان هوای سرد را به خوبی بگیرد و یا نصب یک دستگاه تجاری و اداری با دمندگی بالا در ارتفاع کم، موجبات آزار افراد را فراهم کند؛ بنابراین برای اینکه بهترین نتیجه را از نصب این دستگاه بگیرید، بهتر است در زمان انتخاب دستگاه، مدلی را انتخاب کنید که تمام عرض درب را پوشش دهد.
  3. برخی از مدل های موجود دارای کویل های حرارتی یا اسپری آب می باشند بنابراین با توجه به نیاز خود در هنگام انتخاب به این مورد نیز دقت داشته باشید.

اما در کنار این عوامل، عوامل تعیین کننده دیگری هم وجود دارد که باید برای انتخاب پرده هوای مناسب موردتوجه قرار گیرد که برخی از این عامل عبارت اند از:

  • بررسی تعداد و موقعیت در های ورودی
  • نوع درب ورودی (دستی، اتوماتیک، یا گردان)
  • تعداد طبقات ساختمان و شیوه ارتباط بین طبقات (پله، پله برقی و یا آسانسور)
  • نوع و میزان قدرت برق ساختمان
  • ارتفاع از بالای درب تا کف زمین
  • عرض درهای ورودی
  • میزان دما و رطوبت در محیط بیرونی ساختمان
  • نوع کسب وکار، وسایل و سبک چیدمان فضای داخلی

مشاهده کنید: قیمت به روز کاشی

نصب پرده هوا

نصب این نوع از دستگاه نیازمند توجه به یکسری از نکات مهم در هنگام نصب می باشد. البته توصیه می شود که برای نصب این دستگاه از متخصصین امر استفاده کنید تا دستگاه بدون هیچ گونه مشکلی در عملکرد فعال شود؛ اما لازم است در ادامه به مهم ترین اصول در نصب پرده هوایی اشاره کنیم که شامل:

۱. زاویۀ نصب جزء دمنده و مکنده

به طورمعمول رویه نصب دستگاه به این صورت می باشد که جزء دمندۀ را به صورت عمودی، به شکل کاملاً تراز، در بالای در و باکمی فاصله از آن نصب می کنند و اگر قرار باشد از پرده های هوای مجهز به دستگاه مکنده استفاده شود، جزء مکنده نیز باید در کف زمین و موازی با جزء دمنده نصب شود، طوری که جریان هوا به صورت عمودی و بدون زاویه برقرار شود. همچنین اگر قرار به نصب افقی دستگاه باشد نیز، نصب دمنده و مکنده مجدداً به همین صورت مطرح شده باید انجام گیرد.

۲. ارتفاع پرده هوا

جالب است بدانید که مکان نصب پرده هوا و قدرت دستگاه دمنده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه به عنوان مثال اگر در یک مکان پر رفت وآمد از یک پردۀ هوا در ارتفاع پایین استفاده شود. در این صورت، نصب دستگاه بیشتر از اینکه مفید واقع شود، سبب آزار افراد خواهد شد.

۳. توجه به اندازۀ توری پرده هوا

در موقع انتخاب و نصب دستگاه، لازم است به اندازۀ توری پرده نیز دقت شود. به طورمعمول در فاصلۀ سه تا پنج سانتی متری از گوشه های پرده جریان هوا به شکل کامل برقرار نمی شود. به همین خاطر، در زمان انتخاب دستگاه، اندازۀ عرض در ورودی محاسبه شده و طراحی دستگاه با اندازۀ بیشتری صورت می گیرد. به گونه ای که تمام عرض در را پوشش داده و بتواند عملکرد بهینه ای داشته باشد.

۴. قدرت دستگاه دمنده

در زمان انتخاب دستگاه پردۀ هوا لازم است به قدرت دمندۀ دستگاه نیز دقت کنید. برای مثال نصب یک پرده هوا با قدرت کم، ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد به علاوه همین طور که ارتفاع نصب پرده هوا روی کارایی آن تأثیرگذار است، قدرت دستگاه نیز اهمیت دارد. در حقیقت همواره باید یک تناسبی بین ارتفاع نصب پرده و قدرت آن برقرار باشد تا عملکرد دستگاه به خوبی برقرار شود. اگر قرار است پردۀ هوا در ارتفاعی بالا نصب شود، لازم است از دستگاه پرقدرت تری کمک گرفته شود و همچنین در صورت نصب در ارتفاع پایین باید از دستگاهی با قدرت کمتری استفاده نمایید.

۵. نوع پرده هوا

همان طور که در دسته بندی انواع پرده هوا اشاره کردیم در انتخاب و خرید پرده هوا به نوع تجاری و یا صنعتی آن توجه کرده و با توجه به مکان مورداستفاده و نیاز خود دست به خرید این نوع از سیستم های تهویه هوا بزنید.

۶. نصب تجهیزات اضافه

در برخی از طراحی های صورت گرفته برای پرده های هوا، امکان نصب تجهیزات اضافه ای مثل دستگاه اسپری آب یا کویل های حرارتی نیز وجود دارد که با توجه به نیاز خود می توانید انواع تجهیزات اضافی را بر روی دستگاه نصب نمایید.

پرده هوا

اهمیت تمیز نگه داشتن دستگاه پرده هوا

به طورکلی این دستگاه به علت برقراری دائم جریان هوا در محیط نیاز به توجه ای ویژه در امر نگهداری دارد بنابراین توصیه می شود که در صورت خرید و یا استفاده از این محصول برای تمیز نگه داشتن دستگاه پرده هوا اهمیت قائل شوید و حداقل یک بار در طی سه ماه آن را تمیز نمایید. همچنین در مواقعی که دستگاه در محیط بیش ازحد غبارآلود، پر از خاک یا چرب است، بهتر است که هر دو هفته یک بار دستگاه تمیز شود، چراکه:

  • وجود آلودگی هایی که بر روی چرخ های دمنده دستگاه انباشته می شود می توانند عاملی برای نامتوازن شدن آن ها شده، محور موتور را از هم ترازی خارج کرده و باعث سوختن موتور شود.
  • گردوغبار ایجادشده باعث انباشته شدن هوا در داخل شده و سبب سوختن موتور می شود.
  • به طورکلی با انباشته شدن گردوغبار بر روی چرخ های دمنده، دستگاه شروع به لرزیدن کرده و ایجاد صدا خواهد کرد.

کلام پایانی

همان طور که در این مقاله از مجموعه مقالات وبلاگ پرشین سازه مطالعه نمودید، پرده هوا یک دستگاه وزش محور است که مانع هوای نامرئی روی درگاه ایجاد می کند تا بدون محدودسازی افراد یا دستگاه ها به صورت مؤثر دو محیط مختلف را جداسازی کند. از طرفی این دستگاه نقش مهمی در تهویه و پاکیزگی هوا در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی دارد. در کنار این مطالب ما به طور کامل شما را با مزایا و اصول نصب این دستگاه نیز آشنا کردیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد. در پایان نیز باید اذعان کنیم که از همراهی شما با پرشین سازه خوشحالیم.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است