حادثه متروپل باز هم تکرار میشود؟!

حادثه متروپل باز هم تکرار میشود؟!

به گزارش پرشین سازه، عصر روز گذشته جلسه ای در استان لرستان با حضور مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، رئیس سازمان نظام مهندسی و مدیر کل راه و شهرسازی شهرهای استان برگزار شد و در طول این جلسه، ضمن شناسایی ساختمان های نا ایمن، به خصوص ساختمان های عمومی مثل پاساژها، ادارات و محل تجمع مردم، با متخلفین اتمام حجت شد. در طول این جلسه بحث هایی از جمله اقدامات عمدی برخی شهرداری ها برای درآمد بیشتر و عدم توجه به اخطارهای ناظرین عنوان گردید.

برای ساختمان های غیر ایمن فکری بکنید!

سعید رازانی، مدیر کل بازرسی استان لرستان ضمن سخنان خود اشاره کرد که حادثه خبر نمی کند و ادامه داد: آثار زیان بار یک حادثه، حتی اگر یک بار هم رخ بدهد تا مدتی طولانی باقی میماند.

وی از مسئولین خواست که فکری به حال ساختمان های غیر ایمن بکنند و گفت: در جهت این موضوع، نامه ای به مسئولین ذی ربط شهرداری ارسال شده است. در ضمن بر اساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، یک سری وظایف مشخص بر عهده ی ماموران و مهندسین ناظر هست که باید رعایت شود. وظیفه‌ی مهندس ناظر این است که به طور مداوم و مرتب به پروژه ساختمانی سر بزند و در صورتی که تخلفی مشاهده کرد، آن را به شهرداری گزارش بدهد. چنانچه مهندسین ناظر وظیفه‌ی خود را به درستی انجام بدهند، دیگر شاهد حوادث تلخی مثل متروپل نخواهیم بود.

مدیر کل بازرسی استان لرستان اشاره کرد که وقوع چنین حوادثی ناشی از بروز ایراد و خطا در هنگام انجام کار است و چنین ادامه داد: هرگونه احداث ساختمانی برخلاف مفاد پروانه ساخت، باید متوقف شود و ماموران شهرداری جلوی این ساخت و سازهای غیر مجاز را بگیرند. آن ها باید به طور مداوم از پروژه های ساختمانی در حال ساخت دیدن کرده و در صورت مشاهده ی تخلف، آن را گزارش کنند. در صورتی که از این وظیفه تخطی کنند، تخلف اداری محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.

لازم است یک سامانه ثبت فعالیت های مهندسین ناظر و مامورین شهرداری راه اندازی شود!

آقای رازانی ضمن اشاره به ضرورت راه اندازی یک سامانه ثبت فعالیت های مهندسین ناظر و مامورین شهرداری چنین گفت: با راه اندازی چنین سامانه ای، اگر باز هم اتفاقات ناگواری رخ داد می توان این سامانه را بررسی کرده و متوجه شد که هر مسئولی چقدر تخلف کرده است و مقصر اصلی حادثه را پیدا کرد. این نظارت الکترونیک لازم و ضروری است و باید از شکل و فرم سنتی خود خارج شود.

وی در ادامه چنین گفت: تیم های نظارت و ارزیابی توسط اداره کل بازرسی استان تشکیل شده است. این تیم ها، آپارتمان ها و واحدهایی که در استان ساخته می شوند را به طور تصادفی و اتفاقی بازدید می کنند و در صورت مشاهده‌ی تخلف در ساخت، آن را گزارش خواهند کرد و برخورد قانونی مقتضی صورت میگیرد.

جان افراد نباید به بازی گرفته شود!

مدیر کل بازرسی استان گفت: ریسک در مورد جان افراد معنی ندارد. حادثه متروپل باید برای تمامی ما درس عبرتی باشد. با راه اندازی سامانه ثبت فعالیت های مهندسین ناظر و مامورین شهرداری، همه چیز قابل کنترل و رصد خواهد بود. این جلسه اتمام حجتی برای تمام مهندسین ناظر ساختمان های غیر ایمن است. در صورت لزوم، گزارش تعقیب کیفری آغاز می شود.

وی در ادامه تاکید کرد که ساختمان های غیر ایمن شناسایی خواهند شد: سازمان های آتش نشانی و شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی دست به دست هم داده اند و برای پیشگیری از وقوع حوادث تلخی مثل متروپل، اقدام به شناسایی مجتمع ها، پاساژها و ادارات غیر ایمن کرده اند. در طول این پروسه، ساختمان ها از لحاظ ایمنی بررسی می شوند و به دو بخش ساختمان های غیر ایمن و ساختمان های غیر ایمنِ بحرانی تقسیم خواهند شد.

هیچ گونه عذر و بهانه ای پذیرفته نیست!

مدیر کل بازرسی استان ایلام ضمن بیان این که هیچگونه عذر و بهانه ای از سوی دستگاه قضا پذیرفته نیست چنین گفت: این که بودجه نداشتیم یا هزینه های زیرساخت نداریم توسط دستگاه قضا پذیرفته نیست و مطابق قانون برخورد خواهد شد. شناسایی ساختمان های غیر ایمن موضوعی جدی است و خیلی از شهرداران کشور نیز از وجود این گونه ساختمان ها شکایت داشته اند و خواستار رفع خطر این مراکز می باشند.

ارتباط الکترونیکی توسعه پیدا می کند!

در ادامه‌ی این جلسه، رئیس سازمان نظام مهندسی استان لرستان یعنی آقای علیرضا آریان مهر، در مورد ارتباط الکترونیکی مجموعه سخن گفت و چنین ابراز نمود: یک توافق نامه با شهرداران برخی شهرها بسته شده است و قرار است تا یک ماه آینده محقق شود. این سامانه که با نام آفاق رایانه شناخته می شود، جهت ثبت فعالیت های مهندسین ناظر راه اندازی شده است. در ضمن نقشه های ساختمانی هم در این سامانه به شکل الکترونیکی ثبت خواهند شد. می توان تمام اطلاعات مورد نیاز شهرداران را به شکل اینترنتی و رایگان قرار داد. در حال حاضر سه نرم افزار برای فعالیت شهرداران در استان فعال است که اطلاعات به صورت آنلاین در مورد مامورین شهرداری و مهندسین ناظر گزارش می شود.

تکلیف ساخت و سازهای دو نقشه ای چیست؟

آقای آریان مهر در مورد معضلی به نام دو نقشه ای در ساختمان سازی چنین بیان کرد: برای اضافه ساخت ها در حریم شهری راه حل داریم اما متاسفانه خیلی از ساختمان ها، بیشتر از پروانه‌ی صادر شده ساخته می شوند.

مثلا بر طبق قانون، ساختمان هایی که ارتفاعی بیش از ۱۸ متر دارند و زیر بنایشان نیز بالاتر از ۳ هزار متر است باید مسئول ایمنی داشته باشند.

وی در ادامه از عملکرد شهرداری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد گواهی پایان کار به زور گرفته می شود و مهندسین ناظر را اجبار به تایید می کنند. تایید ساختمان هایی که ایمن نیستند، بر خلاف قوانین و مقررات است.

چرا ساخت و سازهای غیر مجاز انقدر زیاد است؟

مصطفی حسینی، سر بازرس قضایی اداره کل بازرسی استان لرستان در پاسخ به این سوال که چرا ساخت و سازهای غیرمجاز انقدر زیاد است چنین گفت: یکی از اصلی ترین دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز این است که تفاوت قیمتی زیادی میان صدور پروانه و پرداخت جریمه ساخت و ساز غیرمجاز وجود دارد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه برخی از شهرداری ها به طور عمدی اجازه ساخت و ساز به مالک می دهند و در پایان کار، جریمه هنگفتی برای او در نظر می گیرند. برخی مواقع هم مهندسین ناظر در روند ساخت هیچگونه نظارتی ندارند و گزارش های مرحله ای در طول یک روز به شهرداری تحویل داده می شود. در چنین شرایطی با مهندس متخلف برخورد هم نمی شود.

دیدگاه ها غیرفعال است