دومین خریدار بزرگ خانه های ترکیه، ایرانی‌ها هستند

دومین خریدار بزرگ خانه های ترکیه، ایرانی‌ها هستند

داده های مرکزی آمار ترکیه حاکی از این است که فروش خانه در ماه مِی، نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، ۱۰۷.۵ درصد افزایش داشته است. در ضمن بررسی آمارها نشان می دهد که خارجی ها به خرید خانه در ترکیه علاقه نشان داده اند و درصد خرید خانه توسط خارجی ها در ترکیه، ۲۳۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش پرشین سازه، در ماه گذشته ۱۲۲۷۶۸ خانه در ترکیه فروخته شده است. این درحالیست که ۵۹۱۶۶ خانه در سال ۲۰۲۱ و ۵۰۹۳۶ خانه در ماه می سال ۲۰۲۰ انتقال سند شده است.

ناگفته نماند که فروش خانه های نوساز در ماه می سال جدید به طور سالانه ۸۰.۵ درصد افزایش داشته و به فروش ۳۲۸۶۰ واحد رسیده است. فروش خانه های دست دوم نیز بازار خوبی داشته است و در قیاس با سال گذشته، ۱۲۰ درصد رشد کرده و به رقم ۹۰ هزار واحد رسیده است.

در میان تمام شهرهای کشور ترکیه، همچنان استانبول در صدر فروش بود و بازار داغی داشت. در ماه گذشته، بیشتر از ۲۲ هزار خانه در استانبول، تغییر مالکیت داده اند. بعد از استانبول، مقام دوم در اختیار آنکارا است که با فروش ۱۱۵۰۰ واحد، از بازارهای خوب مسکن در ترکیه است. سومین شهر پر جمعیت و بزرگ ترکیه، یعنی ازمیر نیز در مقام سوم جای گرفت و در سال گذشته حدود ۷۲۰۰ خانه در آن به فروش رسید.

گرچه بررسی فروش خانه در ماه می امسال نشان می دهد که رشد سالانه داشته است اما در قیاس با ماه آوریل که بیش از ۱۳۳ هزار خانه در سراسر کشور فروخته شد، میزان فروش کاهش داشته است.

داده های مرکز آمار کشور ترکیه نشان می دهد که در ۵ ماه اول سال ۲۰۲۲ میزان فروش حدود ۳۷ درصد رشد داشته و در کل حدود ۵۷۶ هزار خانه فروخته شده است.

در مورد خانه های نوساز نیز باید چنین گفت که حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است و در ۵ ماه اول سال ۲۰۲۲، ۱۶۴ هزار خانه فروخته شده است. فروش خانه های دست دوم نیز بازار خوبی داشته و ۴۲ درصد رشد کرده است. در سال ۲۰۲۲، ۴۱۲ هزار خانه دست دوم( از ماه ژانویه تا می) فروخته شده است.

بررسی ها نشان می دهد که میزان علاقه خارجی ها به خرید خانه در ترکیه افزایش چشمگیری داشته است و در قیاس با سال گذشته ۲۳۶ درصد رشد کرده است. در ماه می، ۵۹۶۲ خارجی خانه در ترکیه خریداری کرده اند. به طور کلی فروش خانه به اتباع خارجی در ترکیه به میزان ۴.۹ درصد رشد کرده است.

اصلی ترین شهر مورد علاقه خارجی ها برای خرید خانه استانبول است. همین ماه گذشته، خارجی ها بیشتر از ۲۴۰۰ خانه در استانبول خریده اند. این رقم در شهر آنتالیا به ۱۸۸۵ رسیده است و باعث شد که در جایگاه دوم محبوبترین شهرهای ترکیه برای خرید خانه توسط خارجی ها قرار بگیرد.

بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از ساکنین این دو کشور به سواحل آنتالیا نقل مکان کرده اند و خانه های زیادی را در این شهر ساحلی می خرند یا اجاره می کنند.

ناگفته نماند که ۲۶۴ خارجی خانه در استان جنوبی مرسین نیز خریداری کرده اند.

اصلی ترین مشتری خانه های ترکیه، روس ها هستند که در ماه می در صدر خریداران قرار گرفته اند. اتباع روسی در ماه گذشته ۱۲۷۵ خانه در ترکیه خریده اند. بعد از روسیه، ایرانی ها با خرید ۷۳۶ خانه در جایگاه دوم قرار گرفته اند. پس از آن فروش خانه به عراقی ها و آلمانی ها بیشتر بود و در نهایت نیز جایگاه چهارم به اوکراینی ها تعلق می گیرد که در ماه می ۲۴۱ خانه در ترکیه خریده اند.

به طور کلی از ماه ژانویه تا می سال ۲۰۲۲، ۲۶ هزار و ۷۳۵ خانه در ترکیه توسط اتباع خارجی خریداری شده است که در قیاس با سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.

دیدگاه ها غیرفعال است