ساختمان های درحال فونداسیون تهران

فونداسیون چیست | شناژبندی | شالوده

تهران شهر ساخت و ساز هاست! نمی شود در خیابان های این شهر قدم بزنی و با ده ها ساختمان نیمه کاره و در حال ساخت مواجه نشوی!پروسه ی ساخت اصلا کار ساده ای نیست! ده ها مرحله دارد و باید هر کدام از آن ها را جدی گرفت! صدها سازه ی بی کیفیتی که امروزه می بینیم و منجر به خیلی از مشکلات شده اند، به خاطر عدم دقت در تمام این مراحل مهم ساختمان سازی است.از لحظه ی انتخاب زمین تا مرحله ی ظریف کاری و اجرای نما باید تک به تک مراحل را با دقت دنبال کرد و سهل انگاری در هر یک از این مراحل، می تواند منجر به بروز صدها مشکل شود.

در این مقاله تصمیم داریم راجع به فونداسیون ساختمان و معرفی ساختمان هایی که در این مرحله از ساخت در تهران هستند، صحبت کنیم.

اگر در یکی از مشاغل ساختمان هستید و میخواهید بازار خوبی برای تبلیغات کالا یا محصولات خود داشته باشید، توصیه می کنیم تا انتهای این متن را مطالعه کنید. خبرهای خوبی برای شما داریم.

فونداسیون

فونداسیون چیست؟

احتمالا نام فونداسیون برای شما آشنا باشد و در گفت و گوهای عادی و روزمره تان چنین واژه ای را شنیده باشید. در این جا می خواهیم توضیحات مفصلی راجع به این مسئله بیان کنیم.می توان فونداسیون را با ساختار بدن انسان مقایسه کرد. همان طور که پاها، وظیفه ی اصلی حمل وزن بدن را بر عهده دارد، فونداسیون نیز نقشی کلیدی در تحمل وزن سازه دارد. فونداسیون آن چیزی است که یک سازه روی آن بنا می شود. به عبارت دیگر، این فونداسیون است که سازه را بالاتر از سطح زمین نگه می دارد و در برابر حرکت زمین در اطراف مقاومت می کند.

پایه و اساس یک سازه، فونداسیون است. البته باید اشاره کنیم که هر سازه ای نیازمند فونداسیون مخصوص به خود است. مثلا زمانی که میخواهیم فونداسیون یک سازه را طرح ریزی کنیم باید به مسائلی مثل نوع سازه، طرفیت تحمل خاک و …توجه داشته باشیم. به طور کلی دو نوع فونداسیون داریم:

فونداسیون کم عمق و فونداسیون عمیق

فونداسیون کم عمق: همان طور که از نامش پیداست، این نوع فونداسیون کم عمق است و بیشتر برای سازه هایی به کار می رود که وزن زیادی ندارند و سبک تر هستند. لایه ی این نوع فونداسیون یک نواخت است و حدود ۳ متر عمق دارد. البه خود پایه های کم عمق نیز به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود که شامل موارد زیر است:

بیشتر بخوانید : گودبرداری

پایه ی دیواری: برای این که بتوان توزیع بار را به صورت یکنواخت به زمین انجام داد، از این نوع فونداسیون کم عمق استفاده می شود. به این ترتیب پایه ی دیواری تمام طول دیوار را اجرا می کنند و وزن سازه را در تمام نقاط پراکنده می سازند. به این ترتیب توزیع وزن ساختمان بهتر اتفاق می افتد. جنس این پایه های دیواری غالب مواقع از سیمان، آجر و بتون است. برای ستون های منفرد نیز از همین پایه های دیواری استفاده می گردد.

پایه ی نوار: یک نوار بلند است که از وزن کل دیوار حمایت می کند. بیشتر مواقع این نوع فونداسیون را می توان در ساختمان های قدیمی مشاهده کرد.

فونداسیون عمیق: همان طور که از نامش نیز پیداست، فونداسیون عمیق به صورت عمودی بار سازه را پخش می کند. یعنی برخلاف دیگر فونداسیون ها، به جای این که بار سازه را افقی پخش کند، به صورت عمودی انجام می دهد. به این ترتیب عمق آن از عرضش بیشتر خواهد بود.

فونداسیون مرکب: دسته دیگری از فونداسیون ها که با نام فونداسیون مرکب شناخته می شوند، بار دو ستون را می توانند تحمل کنند.

فونداسیون گسترده: این نوع فونداسیون ها یک لایه ی بتنی در زیر ساختمان شکل می دهند.

فونداسیون عمیق

فونداسیون عمیق

اگر عمق فونداسیون بیشتر از سه متر باشد، اصطلاحا فونداسیون عمیق نامیده می شود. عرض آن نیز باید به طور کلی یک ششم ارتفاع فونداسیون باشد. به طور کلی سه دسته دارند:

  • فونداسیون با پایه هایی لاغر ( شمع و پیر) : رواج این نوع فونداسیون بسیار زیاد است و بیشتر مواقع برای ساخت برج های بلند از آن استفاده می شود. شمع یا پیر هم نوعی سازه ی بتنی است که به شکل دایره ای هستند و در زمین فرو می روند تا از سازه حمایت کنند. بیشتر مواقع از این نوع فونداسیون زمانی استفاده می گردد که خاک سطحی به قدر کافی قوی نباشد و نتواند از وزن یک سازه حمایت کند.
  • فونداسیون با پایه های قطور
  • فونداسیون با عناصر ستونی

فونداسیون در ساختمان چه کاری انجام می دهد؟

به طور کلی همان طور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، فونداسیون در واقع پایه و اساس هر سازه ای است. اما می توان وظایف زیر را نیز برای فونداسیون در نظر داشت:

  • فونداسیون می تواند وزن سازه را به طور یکنواخت به زمین برساند و آن را توزیع کند.
  • اجازه نمی دهد که ساختمان بعد از مدتی دچار نشست شود.
  • در برابر زلزله آن را مقاوم می کند و اجازه نمی دهد که سازه حرکت کرده یا نیروهای جانبی آن را دچار آسیب کنند.
  • می تواند مقاومت و استحکام سازه را بالا ببرد که واقعا لازم و ضروری است.

 

بهترین فونداسوین

چگونه بهترین فونداسیون را انتخاب کنیم؟

در ابتدا اشاره کردیم که هر سازه ای، فونداسیون مخصوص به خود را می طلبد. بنابراین باید قبل از هر چیزی شرایط خاک و لایه های آن و البته نوع سازه را در نظر داشت. باید بدانیم که دقیقا قرار است چقدر بار توسط سازه به زمین وارد شود. به این ترتیب می توان بهترین فونداسیون را انتخاب نمود.
به طور کلی می توان برای انتخاب یک فونداسیون مناسب فاکتورهای زیر را در نظر داشت:

مقدار باری که از طرف سازه وارد می شود: این مهم ترین فاکتور است که باید در انتخاب فونداسیون به آن دقت داشته باشید. برای این که بدانید قرار است سازه تان چقدر وزن اعمال کند، باید نوع سازه، مصالحی که قرار است برای ساخت آن استفاده شود، جای ساخت و زلزله خیز بودن منطقه را در نظر داشته باشید. اگر احتمال نشست سازه را در نظر میگیرید نیز ممکن است در وزن آن دخیل باشد. هم چنین سنگ، آجر یا بتن هم در وزن سازه موثر هستند.

اگر ساختمان شما کوتاه است همان فونداسیون سطحی کفایت می کند. اگر قرار است ساختمان بلندی بسازید، بهتر است به سراغ فونداسیون عمیق تر بروید.

گنجایش باربری زمین: اشاره کردیم که زمین و خاک مورد نظر برای ساخت سازه نیز بسیار حائز اهمیت است. یک زمین باید بتواند ظرفیت نگه داشتن سازه را داشته باشد. زمانی که می خواهید فونداسیون سازه را مشخص کنید، باید گنجایش و ظرفیت باربری زمین را در نظر بگیرید. اگر بخواهیم مثالی در این زمینه بزنیم، باید بگوییم که اگر فونداسیون شما سطحی است و می خواهید ساختمانی چهار یا پنج طبقه روی زمین بسازید، ظرفیت باربری آن باید ۰.۱ مگاپاسکال باشد.

چه نوع خاک یا سنگی در سازه استفاده می شود: زمانی که می خواهیم فونداسیون را انتخاب کنیم باید بدانیم که قرار است از چه خاک یا سنگی در سازه استفاده کنیم. معمول لایه ی خاک سطحی تا عمق سه متری زمین ادامه دارد. بعد از آن به لایه ی خاک زیر سطحی می رسیم. برای این که ظرفیت باربری را بالا برد، معمولا از سنگ های مثل سنگ آهک، سنگ بستر و ماسه سنگ استفاده می شود. استفاده از آن ها در سازه های تجاری و مسکونی بزرگ، پیشنهاد می شود.

نحوه ی اجرای فونداسیون : یکی دیگر از موارد مهم این است که فونداسیون باید به سادگی و راحت اجرا شود. این مسئله را نیز به هنگام فونداسیون در نظر می گیرند.

شرایط آب و هوایی و رخدادهای طبیعی: زمانی که می خواهیم فونداسیون را انتخاب کنیم، باید این فاکتورها را نیز در نظر داشته باشیم. زلزله، سیل و …در انتخاب فونداسیون موثر هستند. هم چنین باید بدانید که شرایط آب و هوایی در منطقه ای که سازه ساخته می شود چگونه است. گاهی این مسائل می توانند به شدت تعیین کننده باشند.

بیشتر بخوانید : تخریب

هزینه فونداسیون: باید هزینه های مربوط به فونداسیون را نیز در نظر داشت. گاهی مواقع چندین گزینه ی مناسب برای اجرای فونداسیون وجود دارد و به همین دلیل می توان فاکتور هزینه ها را نیز در نظر گرفت.

گام به گام با اجرای فونداسیون

گام به گام با اجرای فونداسیون

همان طور که گفتیم فونداسیون انواع مختلفی دارد و به همین دلیل است که اجرای آن ها نیز متفاوت خواهد بود. اما به طور کلی تمام فونداسیون ها را به صورت زیر پیش می برند.

گام اول- انتخاب لوکیشن ساخت

قبل از هر چیزی باید بدانید که قرار است سازه را در کجا بسازید. انتخاب محل مناسب بسیار مهم است. همان طور که گفتیم باید به نوع سازه و زمین نیز در مرحله ی اجرای فونداسیون توجه داشت.

گام دوم- انتخاب فونداسیون

باید بدانید که قرار است فونداسیون عمیق داشته باشید یا سطحی! برای انتخاب یکی از این دو نیز باید به نوع سازه توجه داشته باشید. بعد از این که مشخص کردید در کدام زمین می خواهید کار ساخت و ساز را پیش ببرید، باید نوع فونداسیون را مشخص کنید.

گام سوم – مرزهای فونداسیون را مشخص کنید.

اگر می خواهید که انتخاب فونداسیون شما صحیح باشد یا این که اگر قرار است آن را تغییر بدهید، باید بدانید که مرزهای فونداسیون از کجا شروع و به کجا می رسند. این نکته را فراموش نکنید.

گام پنجم – حفر زمین

برای این که کار اجرای فونداسیون را آغاز کنید، باید حفاری زمین را شروع کنید. برای تعیین عمق حفاری نیز باید به ویژگی های خاک مربوط به شرایط زمین توجه داشته باشید. به صورت کلی، حفاری را آنقدر ادامه می دهند تا به یک لایه از سطح زمین می رسند که محکم باشد و ظرفیت باربری خوبی داشته باشد.

گام پنجم – اجرای فونداسیون

پس از انجام تمام مراحل بالا، کار اجرای فونداسیون شروع می شود. قطعا در این مرحله نیازمند یک نیروهای ماهر هستید. تجهیزات پیشرفته و مناسب را نیز نباید فراموش کنید.

گام ششم – نگه داشتن فونداسیون

همان طور که در ابتدای متن هم گفتیم یک فونداسیون درست باید بتواند پایداری سازه را افزایش دهد. به همین خاطر است که برای نگه داشتن فونداسیون باید نکات خیلی زیادی را رعایت کرد. مثلا اگر فونداسیون شما بتنی باشد، باید یک سری فضای خالی که در زمین وجود دارد را با درزگیر بپوشانید.

گام هفتم – ساخت دیوار نگهدارنده

پس از انجام تمام مراحل بالا، باید اقدامات احتیاطی را نیز در نظر داشته باشید. دیوار نگه دارنده یکی از این موارد احتیاطی است که روی بخش های بالایی سازه مثل دیوار، ستون و …ساخته می شود. بیشتر مواقع هم برای فونداسیون های بتنی به کار می روند.

فونداسیون

دسته بندی فونداسیون ها از لحاظ مصالح

همان طور که گفتیم ممکن است این فونداسیون ها را از مصالح متفاوتی درستی کنند که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

  • پی سنگی: جنس اصلی این نوع پی ها، از جنس سنگ های طبیعی است.
  • پی چوبی: بیشتر مواقع در شمال کشور و مناطقی که پوشش گیاهی خوبی دارند از پی چوبی استفاده می شود.
  • پی آجری: اگر سازه تان کوچک است، می توانید از پی آجری استفاده کنید.
  • پی فلزی: اگر بار زیادی به ستون وارد می شود و در عین حال مقاومت زیادی هم نداشته باشد، عموما از فونداسیون فلزی استفاده می کنیم.
  • پی بتنی: یکی از محبوب ترین و رایج ترین پی های ساختمانی است. به دلیل قیمت به صرفه تری که نسبت به پی فلزی دارد، امروزه بیشتر از پی بتنی استفاده می کنند.
  • پی شفته آهک: ترکیب این ماده از خاک، شن، آب و گرد آهک است. چندان قوی نیست و در گذشته بیشتر از امروز، از این نوع پی استفاده می شد. امروزه دیگر جایگاه زیادی در فونداسیون سازی ندارد.

بانک اطلاعاتی پرشین سازه

توضیحات کاملی در مورد اجرای فونداسیون ارائه کردیم و زمان آن رسیده که مژده ای برای صاحبان مشاغل ساختمانی داشته باشیم.فرقی نمی کند که در چه شغلی هستید و چه کاری برای ساختمان سازی انجام می دهید، چرا که بالاخره در یکی از مراحل ساختمان سازی به خدمات یا کالای شما نیاز خواهند داشت.

به عنوان مثال اگر فروشنده بتن هستید، قطعا تمامی ساختمان های درحال فونداسیون تهران به کالای شما نیاز دارند. اما از کجا این ساختمان ها را پیدا کنیم؟ چگونه به آنها دسترسی داشته باشیم؟ این ساختمان های درحال فونداسیون تهران در کدام منطقه واقع شده اند؟

تمام این ها، سوالاتی هستند که می توانید پاسخشان را در بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه پیدا کنید. هزاران پروژه ای که در حال ساخت یا در حال فونداسیون هستند را در این بانک اطلاعاتی آورده ایم. هر اطلاعاتی که می خواهید راجع به یک پروژه به دست آورید در آن گنجانده شده است. از اطلاعات مربوط به مرحله ی ساخت سازه تا شماره تماس سازندگان و پیمانکاران آن!

روزانه ۵۰ پروژه ی جدید نیز به این بانک اطلاعاتی افزوده می شود و هرگز دست خالی نخواهید بود. می توانید با بررسی اطلاعات این پروژه ها، بهترین استراتژی تبلیغاتی را برای محصول یا خدمات خود داشته باشید.

کافیست سری به بانک اطلاعات ساختمانی پرشین سازه بزنید و پروسه ی فروش و کسب درآمد را آغاز کنید.

دیدگاه ها غیرفعال است