چگونگی ایجاد چک لیست ساختمانی

چگونگی ایجاد چک لیست ساختمانی و کاربرد و مزایای استفاده از آن

برای این که بتوانید یک پروژه ی ساختمانی را به شکل مؤثری مدیریت کنید، باید اطمینان حاصل کنید که کارها و فعالیت های مربوطه به خوبی و به موقع انجام می شوند و بر آن ها نظارت کنید و برای اینکه بتوانید این کار را به درستی انجام دهید، حتماً باید یک چک لیست ساختمانی داشته باشید تا از آن به عنوان مرجعتان استفاده کنید. نکته ی کلیدی برای اجرای موفقیت آمیز یک پروژه ی ساختمانی، این است که یک چک لیست یا چند چک لیست کامل و دقیق داشته باشید.

ایجاد چک لیست های ساختمانی

برای اینکه یک چک لیست ساختمانی به راحتی پیاده سازی شود، باید به طور واضح تعریف شده باشد و سپس با دقت ایجاد شود. در متن زیر چند نکته برای ایجاد یک چک لیست مؤثر ذکرشده است:

۱. همیشه چک لیستتان را متناسب با نیازهایتان تنظیم کنید. در هر پروژه ی ساختمانی فعالیت های بسیار زیادی وجود دارد و هرکدام از این فعالیت ها به یک چک لیست مدیریت ساخت وساز جداگانه نیاز دارند. باید باهوش و با دقت باشید تا بتوانید چک لیستی ایجاد کنید که در پروژه های دیگر هم کاربرد داشته باشد. برای مثال:

  • شاید برای برنامه ریزیِ پروژه ی ساختمانی تان به یک چک لیست نیاز داشته باشید، اما چک لیستی ایجاد کنید که در پروژه های دیگر هم قابل استفاده باشد.
  • شاید می خواهید برای تهیه ی مصالح از یک فروشنده یک چک لیست تنظیم کنید. الگوی خلاقانه ای برای چک لیستتان ایجاد کنید که بتوانید آن را برای تمام فروشندگان به کار ببرید

۲. از ابزار دیجیتالی استفاده کنید. امروزه ابزار های دیجیتال کوچک بخش بزرگی از زندگی و کار ما را تشکیل می دهند، داشتن چک لیست دیجیتالی که بر روی یک پلتفرم متمرکز قرارگرفته به شما این امکان را می دهد که داده هایتان را سریع تر و شفاف تر مشاهده کنید و باعث می شود که بتوانید فعالیت های داخل و خارج از کارگاه ساختمانی تان را به شکل مؤثرتری مدیریت کنید. به یاد داشته باشید که یک کارگاه ساختمانی می تواند چندین پیمان کار داشته باشد. یک چک لیست اصلی که به راحتی آپدیت می شود و می توان آن را به دیگران ارسال کرد، از سردرگمی و معطلی جلوگیری می کند. الگوهای چک لیست ساختمانیِ نرم افزار Excel بسیار قدیمی هستند، فرایند تیک زدن و به روزرسانی دستی و سپس اسکن چک لیست برای بارگذاریِ آن در پایگاه داده، زمان زیادی می برد و باعث بروز خطر داده های بی موقع می شود.

۳. از به روز بودن اطلاعات چک لیستتان اطمینان حاصل کنید. یک چک لیست به روز شده به سرپرست یا مدیر پروژه کمک می کند که موارد چک لیست را به ذی نفعان مناسبی واگذار کند و پیمان کار فرعیِ مناسبی را برای انجام وظایف تعیین کند.

۴. نمونه های چک لیست ما را بررسی کنید. با بررسی جزئیات این چک لیست ها می توانید مواردی که در چک لیست خودتان به آن ها نیاز دارید را شناسایی کنید.

۵. اگر بعد از خواندن این متن بازهم نمی دانید که چطور باید چک لیست خودتان را بسازید، چند نمونه از چک لیست های ما را نگاه کنید و هرکدام که مطابق با چک لیست موردنیازتان است را کپی کنید.

چک لیست های ساختمانیِ متداول

  • چک لیست امنیت عمومی
  • چک لیست تجهیزات
  • چک لیست ابزار اضطراری
  • کنترل کیفیت و گواهی نامه
  • چک لیست قبل از کار
  • چک لیست کیفی
  • چک لیست ایمنی

چک لیست ساختمان

 ضرورت وجود چک لیست ساختمانی

اگر از خودتان می پرسید که اصلاً چرا باید از چک لیست استفاده کنید، ما در این قسمت چند دلیل آورده ایم که علت باورمان به ضرورت وجود چک لیست در تمام پروژه های ساختمانی را توضیح می دهد:

  • چک لیست های ساختمانی به شما این امکان را می دهند که تمام جنبه های پروژه ی ساختمانی تان را مدیریت کنید.
  • چک لیست های ساختمانی به شما این امکان را می دهند که بتوانید یک گردش کار یکپارچه و منظم داشته باشید و این امر به بهره وریِ بهینه کمک می کند.
  • با استفاده از این چک لیست ها می توانید عناصر مهم پروژه ی ساختمانی تان را به هم متصل کنید.
  • چک لیست های ساختمانی اطلاعات خاصِ فعالیت ها و مراحل پروژه هایتان را به طور دقیق شرح می دهند.
  • چک لیست های ساختمانی می توانند اقلام خاص، مصالح، تجهیزات، وظایف و غیره را به شکل دقیقی طبقه بندی کنند.
  • چک لیست های ساختمانی فعالیت های پیچیده را به کارهای ساده و قابل اجرای کوچک تری تقسیم می کنند.
  • چک لیست های ساختمانی مسئولیت های تمام افراد را به طور واضحی مشخص می کنند. این مسئولیت پذیری باعث افزایش بهره وری می شود و پایه و اساس تیم های کارآمد و پربازده است.

مزایای استفاده از چک لیست های ساختمانی

وجود یک چک لیست ساختمانی باعث می شود که تمام فعالیت های مربوط به پروژه ی ساختمانی تان سازمان یافته تر و منظم تر باشند.

  • چک لیست ساختمانی باعث می شود که پروژه ی شما از یک جدول زمانی پیروی کند و در جهت آن حرکت کند. اگر برای مراحل و گام هایی که باید در طی پروژه انجام شوند یک جدول زمانی ایجاد کنید آن گاه تمام افراد بر طبق این جدول کارهایشان را انجام می دهند و درنتیجه انتظار می رود که فعالیت هایی که در این جدول زمانی مشخص شده اند در زمان تعیین شده به پایان برسند.
  • چک لیست ساختمانی با تعیین مسئولیت ها و انتظارات باعث می شود که اخلاق کاریِ سالم ارتقاء پیدا کند و محیط کار سالمی ایجاد می کند. اگر تمام ذی نفعانی که در پروژه ی شما مشارکت دارند از مسئولیت هایشان آگاه باشند و در قبال آن ها پاسخ گو باشند، اختلافات و سوءتفاهم ها کمتر می شوند.
  • چک لیستی که قابلیت به روزرسانی دارد و روش ها و مصالح مربوط به هر وظیفه را مشخص می کند، باعث می شود که گردش کار به طور خودکار پیش برود و این امر به کارگران بر روی کارشان تمرکز بیشتری داشته باشند و وظایفشان را به موقع و به شکل مؤثرتری انجام دهند و درنهایت این منجر به توسعه ی یکپارچه ی پروژه می شود.
  • استفاده از چک لیستی که همکاری و ارتباط شفافی را فراهم می کند، انجام یک پروژه ی ساختمانیِ پیچیده را آسان می کند. درنتیجه واحدهایی که باهم کار می کنند معاملات شفافی خواهند داشت و باعث می شود که پروژه به صورت یکپارچه آماده ی تحویل شود یا نتایجی ازاین دست را فراهم می کند.

ایجاد چک لیست ساختمانی

یک سند مناسب یا یک ابزار مدیریت ساخت وساز می تواند با مشخص کردن عناصر مهمِ برنامه ی ساخت وسازتان، کارهای مربوط به پروژه ی ساختمانی را راحت تر کند. وجود یک مدیریت ساختِ مناسب در کنار یک چک لیست ساختمانی ، موفقیت یا عدم موفقیت پروژه ی ساختمانی تان را مشخص می کند. در اینجا برای ایجاد یک چک لیست ساختمانیِ کارآمد مواردی ذکرشده که می توانند مفید باشند:

  • از تطابق چک لیستتان با پروژه و تیمی که با آن کار می کنید، اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که تیم های ساخت وساز در سطوح سازمانیِ مختلف، چک لیست های متفاوتی دارند.
  • چک لیستی تنظیم کنید که برای افرادی که از آن استفاده می کنند به راحتی قابل درک باشد.
  • موارد چک لیستتان را به زمان محدود کنید؛ یعنی پروژه ی ساختمانی تان باید در زمان مشخصی به هدف نهایی اش برسد. چک لیست ساختمانی یا مدیریتیِ واقع گرایانه ای داشته باشید تا در تمام مراحل ساخت و در صورت امکان در تمام دوره ی ساخت وساز، شمارا راهنمایی کند.
  • افرادی را انتخاب کنید که بتوانند جلسات و گفتگو ها را بر اساس محتوا و وضعیت چک لیستتان مدیریت کنند. این کار از هرگونه سوءتفاهم یا درگیری جلوگیری می کند.
  • محتوای چک لیستتان را با ترتیب خاصی منظم کنید، مثلاً ترتیب منطقی، زمانی یا هر ترتیب خاص دیگری که بتواند روند پروژه را به وضوح نشان دهد. این کار باعث می شود که چک لیست قابل درک باشد که بسیار هم مهم است.

کاربردهای چک لیست ساختمانی

روش های زیادی برای بهره گیری از چک لیست های ساختمانی وجود دارد، استفاده از این چک لیست ها برای پروژه ی ساختمانی تان مزایای بسیار زیادی خواهد داشت و درنهایت در تمام مراحل و عملیات ساختمانی و در تمام پروژه های ساخت وسازی که در آینده انجام خواهید داد، برایتان مفید خواهد بود. می توانید در تمام فازهای پروژه ی ساخت وسازتان و برای تمام مراحلش یک چک لیست ساختمانی داشته باشید (از مرحله ی پیش از برنامه ریزی تا طراحی و تا اتمام پروژه و یا حتی برای مدیریت تأسیسات هم می توانید چک لیست تهیه کنید).

محتوای چک لیستتان به عوامل منحصربه فردی که در هر فاز از پروژه وجود دارند بستگی دارد. به همین دلیل در هنگام تهیه ی چک لیستان باید آن را کاملاً اختصاصی و دقیق تعریف کنید. ما در اینجا چند موقعیت خاصی که می توانید از چک لیست استفاده کنید را مثال زده ایم تا با کاربرد چک لیست در واقعیت آشنا شوید:

  • چک لیست های ساختمانی ابزار مهمی برای اجرای دستورالعمل ها و اقدامات ایمنی هستند. این چک لیست ها به خصوص برای کارمندان بسیار مفید هستند، زیرا باعث می شوند که کارمندان استانداردهای ایمنی و سلامت را رعایت کنند و درنتیجه از بروز صدمات، حوادث و مرگ ومیر در کارگاه ساختمان سازی جلوگیری می کنند.
  • همچنین این چک لیست ها یک ابزار عالی برای ردیابی خطرات احتمالی در محل ساخت وساز هستند.
  • چک لیست های ساختمانی ابزار خوبی برای بررسیِ منظم تجهیزات و لوازم هستند.
  • می توانید برای تعیین موقعیت نیروی کار جدیدتان، مطابق با نیازهای پروژه ی ساختمانی از چک لیست ساختمانی استفاده کنید. این چک لیست به شما کمک می کند که از کارمندان جدیدتان و استعداد ها و شغل و مسئولیت هایشان و پیشرفتی که از راهنماییِ شما به دست آورده اند، یک دید کلی داشته باشید. این امر باعث می شود که بتوانید وظایف هر فرد را مطابق با ظرفیتش تعیین کنید و پیشرفت آن ها را دنبال کنید.
  • می توانید برای تمام مصالح و مواد خامی که نیاز دارید یک چک لیست ایجاد کنید و منبع یا تهیه کننده ی آن مصالح را هم در یک چک لیست دیگر ذکر کنید. این لیست به شما کمک می کند که بفهمید برای هر فاز از پروژه به چه اقلام، تجهیزات و ابزار هایی نیاز دارید. در این لیست اقلامی که از قبل تهیه کرده اید و اقلامی که باید سفارش بدهید، ذکر می شوند.
  • سپس می توانید برای تهیه کنندگان مصالح موردنیازتان، یک چک لیست جداگانه داشته باشید. این چک لیست می تواند شامل تهیه کنندگان فعلی و تهیه کنندگانی که فکر می کنید توانایی تأمین نیازهای دیگرتان را دارند، باشد.
  • می توانید چک لیستتان را بر اساس چارچوب زمانیِ پروژه ایجاد کنید و با استفاده از جداول زمانی، یک زمان مشخص برای خروجیِ موردنظرتان تعیین کنید. تاریخ ها را به طور دقیق مشخص کنید تا بتوانید برای رسیدن به اهداف و نتایج دلخواهتان، فرایندهای کارآمدی طراحی کنید.
  • همچنین می توانید با خلاصه سازیِ تمام فرایندهای موردنیازی که باید در طول پروژه انجام شوند، یک چک لیست ایجاد کنید. این چک لیست برای مشخص کردن خصوصیات مراحل مختلف پروژه، از برنامه ریزی گرفته تا توسعه و ارزیابی، بسیار مفید خواهد بود. برای اینکه به خوبی از این چک لیست استفاده کنید، می توانید یک چک لیست دیگر ایجاد کنید و در آن فقط بر روی به روزرسانی کارهایی که انجام داده اید تمرکز کنید.

 

کاربردهای چک لیست ساختمانی

ایجاد یک چک لیست برای برنامه ریزیِ چک لیست ساختمانی

درست همان طور که برای جنبه های دیگری از پروژه ی ساختمانی تان برنامه ریزی می کنید، تعیین هدف اصلی چک لیست ساختمانی هم به شما کمک می کند که برای رسیدن به اهدافتان نقشه ی مناسبی داشته باشید. در چک لیستی که وظایف یا فرایندهای مربوط به ذی نفعان مختلف در آن ذکرشده است، ذی نفعانتان و نقشی که دارند را مشخص کنید. اگر برای ایجاد چک لیست ها وسواس بیشتری دارید، ما در اینجا راهنمای ایجاد چک لیستی دقیق را معرفی کرده ایم تا بتوانید چک لیست ساختمانیِ خود را ایجاد کنید:

  • ساختار شکست کار را ایجاد کنید

ساختار شکست کار به شما کمک می کند که مبانی اولیه ی دامنه، بودجه یا جدول زمانیِ چک لیستتان را بهبود بخشید. در صورت لزوم ذی نفعان مربوطه را هم در این پروسه قرار دهید.

  • فعالیت ها، وظایف و نیاز های چک لیستتان را شناسایی کنید.
  • هر فعالیت را به چندین بخشِ قابل تحویل تقسیم کنید.
  • تمام وظایف موردنیاز برای تکمیل این بخش های قابل تحویل را مشخص کنید.
  • زمان لازم برای اتمام هر فعالیت یا وظیفه را تخمین بزنید.
  • مسیر بحرانی یا دنباله ی وظایفتان را تعیین کنید.
  • منابعتان را انتخاب کنید

منظور از منبع، همان کارمندان حرفه ای است. همیشه در هنگام برنامه ریزی برای چک لیستِ منابع، بودجه ی آن منابع را هم در نظر بگیرید.

سپس (در صورت لزوم در یک چک لیست جداگانه) مجموعه مهارت های موردنیاز برای انجام وظایف عنوان شده در چک لیست را تعریف کنید. میزان پرداخت را تعیین کنید و مطمئن شوید که با بودجه ی کلی پروژه ی شما مطابقت داشته باشد.

هنگامی که چک لیستتان را به وضوح تنظیم کردید، ساختار شکست کار را ایجاد کردید و منابعی را به پروژه اختصاص دادید، در مسیر ایجاد چک لیست کاملی قرار می گیرید که با کارآمد ترین و سازمان یافته ترین راه ممکن شمارا به اهداف پروژه تان می رساند.

یکی از چیزهای مهمی که معمولاً نادیده گرفته می شود این است که باید چک لیستتان را بر روی یک ابزار ارتباطی قرار دهید تا همکارانتان هم به آن دسترسی داشته باشند. یک چک لیست دیجیتال باعث می شود که کاراییِ چک لیستتان افزایش پیدا کند، زیرا هرکسی که به آن چک لیست دسترسی داشته باشد می تواند به طور هم زمان وظایفش را بررسی کند و آن ها را انجام دهد و این چک لیست در هرلحظه به روزرسانی می شود.

 

چک لیست های ساختمانی برای شروع به کار

ما در اینترنت جستجو کرده ایم و از کارآمد ترین الگوهای چک لیست ساختمانی پایگاه داده ی قابل درکی را برای شما جمع آوری کرده ایم، می توانید این چک لیست ها را بررسی کنید و از آن ها استفاده کنید یا از آن ها ایده بگیرید. ما این چک لیست ها را بر اساس روش های کار عمومی و مراحل مختلف ساخت وساز، دسته بندی کرده ایم.

بیشتر بخوانید: ساختمان چیست؟

ایمنی عمومی

مجموعه ای از چک لیست های مربوط به ایمنیِ عمومی را پیدا کنید که شامل ارزیابیِ روتین ریسک های موجود در کارگاه ساختمانی و بازنگری های دیگری بر ریسک های ساخت وساز مثل خطرات آتش سوزی، فیزیکی و شیمیایی، باشند.

  • چک لیست ارزیابی ریسک در مرحله ی قبل از ساخت وساز

این چک لیست به ما کمک می کند که خطرات معمول در ساخت وساز و شدت و درجه بندیِ خطر را بشناسید و برای اقدامات کنترلی برنامه ریزی کنید. این الگو را متناسب با فعالیت های کارگاه ساختمانیِ خودتان، تغییر دهید.

  • چک لیست بازرسی ایمنی عمومی در برابر آتش

اگر مطابق با پروتکل ها و استاندار های ایمنی در برابر آتش عمل کنید، آن گاه بازرسیِ ایمنی در برابر آتش بسیار آسان و بی دردسر خواهد بود. اگر آگاهی تان را نسبت به ایمنیِ آتش بالا ببرید آن گاه به راحتی می توانید خطرات آتش سوزی را تشخیص دهید.

  • چک لیست بازرسی ایمنی برق

باید کارگاه ساختمانیِ خود را ارزیابی و بررسی کنید تا ببینید که آیا از استاندارد های ایمنیِ الکتریکی پیروی می کند یا نه. ابزار و تجهیزات الکتریکی مثل خطوط برق، کلید ها، سیم کشی ها، کابل ها و غیره را بررسی کنید. همچنین دانش کارگران نسبت به ایمنیِ برق و مسئولیت پذیری شان را ارزیابی کنید.

  • چک لیست ارزیابی خطرات کلی

خطرات موجود در محل کارتان را با استفاده از این چک لیست که بر اساس استاندارد های اداره ی بهداشت و امنیت شغلی است ارزیابی کنید، این چک لیست موارد مختلفی از امنی عمومیِ محل کار و خطرات سلامتی را در برمی گیرد.

تجهیزات

یک کارگاه ساختمانی برای انجام فعالیت ها و پروژه های ساختمانی، تجهیزات، ابزار و امکانات فراوانی دارد. برای اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن ابزار و تجهیزات، باید بازرسی های منظمی انجام شود. ما در اینجا چند الگوی چک لیست مثال زده ایم که می توانید برای نصب و تعمیرات، از آن ها استفاده کنید.

  • چک لیست تجهیزات حفاظت فردی

این چک لیست با توصیه های عملی اش برای مدیر پروژه ی ساختمانی یا مسئول ایمنی تان بسیار مناسب است، آن ها با استفاده از این چک لیست می توانند خطرات احتمالی ای که ممکن است به جسم افراد آسیب برسانند را شناسایی و ثبت کنند.

  • چک لیست بازرسی قبل از استفاده از ابزارهای دستی و برقی

این چک لیست برای بررسیِ کامل ابزاری که هنوز استفاده نشده اند، بسیار ایده آل است. با استفاده از این چک لیست می توانید اطمینان حاصل کنید که ابزار و تجهیزاتتان به خوبی کار می کنند و استفاده از آن ها کاملاً بی خطر است.

  • چک لیست بازرسی ایمنی کارگاه در برابر سقوط

با استفاده از این چک لیست می توانید مناطقی که در آن ها خطر سقوط وجود دارد را شناسایی کنید و از وجود اقدامات پیشگیرانه ی مناسب مثل تجهیزات محافظت در برابر سقوط، اطمینان حاصل کنید.

ابزار اضطراری

بروز حوادث در کارگاه ها غیرقابل انکار است. به همین دلیل باید اقدامت اضطراری و اورژانسی را به وضوح مشخص کرده و آن ها را به کار بگیرید. باید ابزارهای اورژانسی ای مثل جعبه ی کمک های اولیه و کپسول اطفای حریق را در دسترس بگذارید و به خوبی از آن ها نگهداری کنید.

  • چک لیست جعبه ی کمک های اولیه

یکی از مسئولیت های شما در محیط کار این است که مطمئن شوید که تمام جعبه های کمک های اولیه، تمام لوازمی که برای کمک های اولیه در محیط کار به آن ها نیاز است را در خود دارند.

  • چک لیست گزارش حادثه

این چک لیست برای ضبط و گزارش حوادثی است که در محیط کار رخ می دهند و ممکن است منجر به آسیب، بیماری یا خسارت مالی شده باشند یا هیچ خسارتی ایجاد نکرده باشند. بسیار مهم است که فرهنگ قوی ای برای گزارش حوادث ایجاد کنید، مهم نیست که یک حادثه چقدر جزئی است، زیرا تمام حوادثی که گزارش می شوند برای پیش گیری از وقوع دوباره ی این حوادث به کار گرفته می شوند.

  • چک لیست بازرسی ماهیانه ی کپسول آتش نشانی

این چک لیست تضمین می کند که کپسول های آتش نشانیِ محل کار تان در صورت وقوع آتش سوزی، به درستی عمل می کنند. این چک لیست تضمین می کند که تجهیزاتتان با استانداردها و اقدامات ایمنی ِ لازم در مواقع اورژانسی، تطابق دارند.

ساخت وساز

کارگاه های ساختمانی یکی از پیچیده ترین و خطرناک ترین محیط های صنعتی هستند. برای به حداقل رساندن صدمات و تلفات در کارگاه های ساختمانی، از استانداردهای ایمنیِ ساخت وساز استفاده می شود. می توانید با استفاده از چک لیست  یک محیط کار بی خطر و تیم باکفایتی داشته باشید که اصول ایمنی را رعایت می کنند.

 

چک لیست کیفیتی

 

چک لیست کیفیتی

کارهای مقدماتی

قبل از شروع هر ساخت وسازی، ابتدا با استفاده از این چک لیست کارهای مقدماتی را انجام دهید و سطوح زیرین کار را آماده کنید.

  • زهکشی و سایر عملیات خاکی

این چک لیست به شما کمک می کند که زهکشی و سایر عملیات خاکی ای که برای ساخت وسازتان اولویت دارند را بررسی کنید تا بتوانید الزامات مکان نگاری و مجوز تخلیه ی آب های زیرزمینی و برنامه های کاریِ مرتبط را برآورده کنید.

  • عملیات تخریبی

با استفاده از این چک لیست می توانید تمام مقررات تخریب، از بررسی های توپوگرافی گرفته تا برنامه های تخریب، آماربرداریِ تخریب و استراتژی های تخریب را رعایت کنید.

  • ریشه کنیِ گیاهان در کارگاه ساختمانی

برای از بین بردن گیاهان و بیشه هایی که در محل ساخت وسازتان وجود دارند از این چک لیست استفاده کنید تا محل را برای پروژه ی ساختمانی تان آماده کنید. قبل از انجام هرگونه پاک سازی، خطرات محیط را ارزیابی کنید تا امنیت کارگران تأمین شود.

  • قالب بندیِ بتنی

این چک لیست به شما کمک می کند که بر عملیات بتنی ، از مصالح و دسترس پذیری شان گرفته تا کف سازیِ ساختمان، نظارت کنید و درعین حال از ایمنی کارگران اطمینان حاصل کنید.

  • طرح بتن ریزی

این الگوی ساختمانی با مشخص کردن کوچک ترین جزئیات مانند تاریخ بتن ریزی، سرعت بتن ریزی و مصالح و ترکیبات به کاررفته در بتن، به شما کمک می کند که برای بتن ریزی برنامه ریزی و زمان بندی کنید.

  • آرماتور بندیِ بتن

با استفاده از این چک لیست می توانید بر پیشرفت عملیات آرماتور بندیِ بتن نظارت کنید و اطمینان حاصل کنید که از استاندارد های مقرراتی پیروی می کند.

  • قالب لغزنده

با این چک لیست می توانید بر پیشرفت پروژه ی قالب های لغزنده تان نظارت کنید و از میله های عمودی و اتصالات رشته ای و نصبشان جزئیات دقیقی به دست آورید.

  • تیرهای پیش ساخته

با استفاده از این چک لیست می توانید قالب بندی، ترکیبات قالب، استحکام بتن و برنامه های آرماتوربندی و نازک کاریِ مربوط به تیرهای پیش ساخته تان را بررسی کنید.

  • قاب پنجره ی بتنی

با این چک لیست می توانید اجزاء و مراقبت های پس از ریخته گریِ پنجره ی بتنی را مشاهده کنید، از انجام هرگونه کار مجددی خودداری کنید و از خسارات مربوط به ساخت وساز جلوگیری کنید.

  • سقف مسطح

با رعایت استانداردهای صنعتی، سقف مسطحتان را مطابق با طرح موردنظرتان بسازید. این الگوی ساختمانی به شما کمک می کند که ویژگی های انواع سقف ها، بارِ باد، استحکام، چسبندگی سطحی و غیره را بشناسید.

  • سقف شیب دار

با استفاده از این چک لیست بر ساخت وساز سقف شیب دار نظارت کنید و آن را بر اساس مشخصات و استانداردهای ساختمانی بسازید.

  • سقف سبز (بام سبز)

با استفاده از این لیست ساخت وساز عالی، برساخت سقف سبزتان نظارت کنید و از استانداردهای دقیق و سخت گیرانه ی ساختمانی پیروی کنید.

  • گنبد نورگیر و تهویه ی هوا

این چک لیست در هنگام ساخت سیستم تهویه ی هوا و سیستم نورپردازیِ طبیعیِ پروژه ی ساختمانی تان، در مورد استانداردها و مشخصات این سیستم ها شمارا راهنمایی می کند.

  • شیشه کاری

نما و سقف شیشه ایِ ساختمان و شیشه کاری های دیگرتان را مطابق با استاندارد های مقرراتی ای که در این چک لیست ذکرشده اند، پیاده سازی کنید. شما می توانید با اضافه کردن مواردی مثل محاسبه ی میزان سروصدا، نوع شیشه، گزارش آزمایش ها و موارد دلخواهتان، این چک لیست را به طور سفارشی برای خودتان تغییر دهید.

  • کاشی کاری دیوار

کاشی کاری دیوارتان را با استفاده از این لیست که مواردی مانند دوغاب ریزی، خشک کردن و صیقل کاری در آن ذکرشده است و موارد دیگری که خودتان می توانید به آن اضافه کنید، انجام دهید.

  • کاشی کاری حیاط

با استفاده از این چک لیست می توانید پیشرفت کار کاشی کار حیاط را از پایه دنبال کنید. تمام مشخصات استاندارد را رعایت کنید و کاشی ها را بدون نگرانی از هرگونه کار اضافه ای نصب کنید.

  • بتن ریزی بر روی کف بتنیِ پیش ساخته

با استفاده از این چک لیست می توانید به راحتی بر کار کف بتنیِ پیش ساخته تان نظارت کنید. جزئیات مربوط به بررسیِ لوله کشی، لوله های فولادی، روکش سازه ای و آرماتوربندی، کنترل ارتعاش و هر چیز دیگری که برای بررسی کیفیت و ایمنی لازم است در این چک لیست ذکرشده است.

  • بلوک های گچی

با استفاده از این چک لیست ساختمانی، بر تمام وظایف و مصالح مربوط به بلوک های گچی نظارت کنید.

  • نازک کاری کف کاذب

کف های کاذب باید مطابق با استانداردهای سخت گیرانه ی اتحادیه ی اروپا ساخته شوند، با استفاده از این چک لیست به راحتی می توانید تمام این استانداردها را رعایت کنید.

  • نمای چوبی پنجره

با استفاده از این چک لیست کاربردی از بروز مشکلات مربوط به ساخت نمای بیرونیِ پنجره پیش گیری کنید.

  • پارتیشن های دیواری سبک

با استفاده از این چک لیست به راحتی دیوارهای جداکننده تان را نصب کنید. با اضافه کردن موارد دلخواهتان به این الگوی قابل تنظیم، می توانید آن را به صورت اختصاصی برای خودتان تنظیم کنید.

  • تعمیرات بتنی

با استفاده از این چک لیست می توانید تمام مراحل تعمیر را باکیفیت و مطابق با استانداردها انجام دهید.

  • بتن شیب دار

با استفاده از این چک لیست که فقط مخصوص سازه های شیب دار ایجادشده، بتن شیب دارتان را به درستی نصب کنید. ظرفیت باربری، نوع شیب براساس مشخصات، بستر مورداستفاده برای اتصال سازه ی بتنی و غیره، در این چک لیست بررسی شده اند.

  • بررسی کارهای بتنی

این چک لیست به شما این امکان را می دهد که بتوانید علاوه بر نظارت بر پیشرفت کار بتن ریزی، بر تمام فعالیت هایی که به بازرسی بتن مربوط می شوند هم نظارت کنید.

  • دیوار باربر آجری

این چک لیست به شما کمک می کند که فعالیت های ساخت وسازتان را مطابق با ضوابط ساختمانیِ مربوط به دیوار های باربر آجری(دیوار آجری محکمی که کل سازه را نگه می دارد)، انجام دهید.

  • کارهای گچی و سیمانی

از این چک لیست استفاده کنید تا کارهای گچ کاری و سیمان کاری تان را مطابق با استاندارد های موردنیاز به اتمام برسانید.

  • بتن پلیمری

این چک لیست فقط مخصوص فعالیت های مرتبط با بتن پلیمری تنظیم شده است و شامل مراحل آماده سازی، اجرا و نگهداری است.

  • نازک کاری نمای خارجی

با استفاده از این چک لیست مطمئن شوید که نمای خارجی ساختمانتان با استانداردهای صنعتی مطابقت دارد.

  • پایه های جرثقیل برجی

پایه های اساسیِ جرثقیل برجی را بررسی کنید و با استفاده از این چک لیست اطمینان حاصل کنید که پایه های فولادی اش سطح موردنظرتان را پشتیبانی می کنند یا نه.

  • نمای دیوار شیشه ای (پرده ای)

با استفاده از این چک لیست می توانید مواردی مثل سقف، جزئیات پایه ی دیوار، روکار دیوار و نمای دیوار پرده ای را به هم متصل کنید.

  • نما

نمای ساختمان ها باید مطابق با ضوابط خاص اتحادیه ی اروپا ساخته شوند. با استفاده از این چک لیست می توانید مطمئن شوید که ساختمانتان به صورت فعالانه و معقولی از انرژی خورشید بهره می گیرد و در ضمن اطمینان حاصل کنید که سیستم خنک کننده، جهت گیری و مصالحی که در نمای ساختمان به کاررفته اند با مقررات ایمنیِ کار تطابق دارند.

  • نازک کاری

اطمینان حاصل کنید که کارهای نازک کاری تان از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و با استانداردهای این چک لیست تطابق داشته باشند.

  • ساخت وسازهای جاده ای

با کمک این لیست می توانید هر نوع ساخت وساز جاده ای را مدیریت کنید. مطمئن شوید که ساخت وساز جاده ای تان با الزامات ارزیابی ایمنیِ جاده ای و بازرسی های ایمنی جاده ای و رتبه بندی های ایمنی، تطابق داشته باشد.

  • سازه های فولادی

از این چک لیست استفاده کنید تا ببینید که آیا سازه های فولادی تان با استاندارد EN 1090 تطابق دارند.

  • نقاشی و کاغذ دیواری

برای نظارت بر مرحله ی نقاشی و نصب کاغذ دیواری، از این چک لیست استفاده کنید.

  • سقف کاذب و سقف کاذب کششی

با توجه به اصول ایمنی و سلامت، نصب سقف کاذب را به پایان برسانید و با استفاده از این چک لیست به راحتی از بروز خطرات مربوط به سقف های کاذب پیش گیری کنید.

  • مهندسی پِی

این چک لیست شمارا با فعالیت های مرتبط با برنامه های پی ریزی و مراحل اجراییِ پیمان کاران فرعی، محاسبات بار، برنامه ی اجرایی و ازجمله شرایط کار، آشنا می کند. با استفاده از این اطلاعات پی ریزی را انجام دهید.

  • کف پوش

بر مشخصات کف پوش تمرکز کنید و با کمک این لیست کف ساختمان را به گونه ای بسازید که نیازهای مالکش را برآورده کند و ضوابط ساختمانی را رعایت کند.

  • کف پوش پارکت

در مراحل آماده سازی و نصب بر کیفیت و اجرای کف پوش پارکتی نظارت کنید. از این چک لیست استفاده کنید تا ببینید که آیا بلوک های چوبی تان ضد گردوغبار و رطوبت هستند و آیا بستر زیرینش صاف و مسطح است.

  • سازه های چوبی

این چک لیست را برای الزامات اساسیِ سازه های چوبی و روش نصب صحیحشان به دلخواه خودتان تغییر دهید (مقاومت مکانیکی و استحکام، ایمنی در صورت وقوع آتش سوزی، بهداشت، سلامت و محیط زیست، ایمنی و قابلیت دسترسی، محافظت در برابر سروصدا، حفظ انرژی و گرما و صرفه ی اقتصادی، استفاده ی به اندازه از منابع طبیعی، از الزامات یک سازه ی چوبی هستند).

  • اصلاح آزبست (پنبه ی نسوز)

بر حذف عناصر حاویِ پنبه ی نسوز در کارگاه ساختمانی تان نظارت کنید و تعداد پیمان کاران، کارگران و افرادی که در معرض این عناصر قرار می گیرند را به حداقل برسانید و الزامات سلامتی و ایمنی مثل نظارت بر محیط کار بدون گردوغبار را تقویت کنید. این چک لیست برای انواع روش های حذف آزبست ایجادشده است.

 

چک لیست ساختمان

چک لیست ایمنی

  • بازرسی ایمنی

یک بازرسی ایمنی با مشخصات دقیق محل کار، موقعیت مکانیِ آن، چیدمان و نصب و راه اندازی اش، محصولات خطرناک، مدیریت پسماند و غیره، انجام دهید. فرهنگ ایمنی را تقویت کنید، خطرات را شناسایی کنید و ریسک ها را ارزیابی کنید، حوادث را بررسی کنید و از وقوع حوادث و صدمات جلوگیری کنید.

  • حوادث محل کار و گزارش حوادث

اطلاعات دقیق تمام سوانح یا حوادث ازجمله اطلاعات مربوط به قربانی، محل وقوع حادثه و همچنین اقداماتی که برای اصلاح یا کاهش چنین حوادثی صورت گرفته اند را جمع آوری کنید.

  • گزارش بررسی ایمنی

جزئیات مربوط به حادثه و ازجمله اقدامات اصلاحی را گزارش کنید. از این چک لیست استفاده کنید تا بتوانید مشاهداتتان از صحنه ی حادثه و دلایل بروز حادثه را از دیدگاه خودتان گزارش کنید.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است