جزییات وام مسکن روستایی و بررسی تاثیرات آن در بازار

جزییات وام مسکن روستایی و بررسی تاثیرات آن در بازار

این روزها که قیمت مسکن سر به فلک کشیده است و خرید خانه تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده است، دریافت تسهیلات و وام های بانکی می تواند کمک کوچکی در راستای خرید خانه باشد.

اما در مورد تسهیلات مسکن چه می دانید؟ آیا می دانید که وام مسکن روستایی با وام مسکن شهری چه فرقی دارد؟

مشکل مسکن روستایی و شهری نمی شناسد. این روزها که قیمت این شاخص به بالاترین حد خود در چند دهه ی اخیر رسیده است، همه درگیر این مسئله شده ایم.

بسیاری از زوجین و جوان های مجرد، دیگر قادر به خرید خانه نیستند. هیچکس نمی داند که چگونه می توان با قیمت های سرسام آوری که هر روزه می شنویم، کنار بیاید.

اما در این مقاله از وبسایت پرشین سازه، می خواهیم در مورد جزئیات وام مسکن روستایی صحبت کنیم. شاید به نظرتان بیاید که تمام جنبه های اعطای وام مثبت است. اما پرداخت وام به متقاضیان، می تواند اثرگذاری های متفاوتی در روند بازار مسکن و قیمت ها داشته باشد.
اگر این موضوع برایتان جالب است یا این که تصمیم به دریافت وام مسکن روستایی دارید، حتما تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی

شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی در سال 1401

اگر تصمیم به دریافت این تسهیلات را دارید، باید قبل از هر چیزی تمام جزئیات مربوط به آن را بدانید. سپس در صورتی که واجد شرایط وام مسکن روستایی بودید، می توانید اقدام به ثبت نام و دریافت آن نمایید. در واقع پیش از این که بتوانید قادر به ثبت نام در این وام باشید، در ابتدا باید مشخص شود که واجد شرایط ثبت نام وام مسکن روستایی ۱۴۰۱ می باشید یا خیر!

در حال حاضر تعدادی از بانک های دولتی مثل بانک مسکن، ملی، ملت، تجارت و…اقدام به پرداخت این تسهیلات می کنند.

یکی از راه های تضمین بازگشت وجه که توسط بانک ها صورت می گیرد، چک کردن امتیاز اعتبار افراد در سامانه اعتبار من است.

هر یک از این بانک ها ممکن است شرایط خاص خودشان را برای پرداخت وام داشته باشند. بنابراین ما در این مقاله به صورت کلی می گوییم که باید چه شرایطی داشته باشید:

  •  وام مسکن روستایی به کسانی تعلق می گیرد که در روستاها یا شهرهایی با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر زندگی می کنند و در حال حاضر ساکن آن جا می باشند.
  •  همچنین وام مسکن روستایی به کسانی که یک زمین داشته و قصد ساختن آن را دارند یا این که می خواهند منزل مسکونی خود را تعمیر و بازسازی کنند نیز تعلق می گیرد.
  •  به خاطر داشته باشید کسانی که قبلا یک بار از وام های بنیاد مسکن استفاده کرده اند، دیگر نمی توانند ثبت نام وام مسکن روستایی ۱۴۰۱ را داشته باشند.
  •  همچنین اشخاصی که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ساکن هستند و پروانه ی ساخت نیز دریافت کرده اند هم واجد شرایط تسهیلات مسکن روستایی می باشند.

مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات مسکن روستایی

 

مدارک لازم جهت دریافت تسهیلات مسکن روستایی

امکان ندارد که شما بتوانید در همان بار اولی که به بانک مراجعه می کنید، مدارک کاملی در اختیار داشته باشید. هر بانکی ممکن است یک سری مدارک از شما بخواهد که طبیعتا نمی توان نام تمام آن ها را ذکر کرد. حتی زمانی که فکر می کنید که دیگر کاملا آماده هستید و هیچ چیزی لازم ندارید، باز هم بانک یک مدرک و سند دیگر از شما می خواهد.

اما به طور کلی، یک سری مدارک عمومی وجود دارد که طبیعتا هر بانکی از شما تقاضا می کند آن ها را به همراه داشته باشید. بنابراین زمانی که می خواهید اقدام به ثبت نام دریافت وام مسکن روستایی نمایید، این مدارک را همراهتان ببرید:

  • اصل شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن
  • • اصل کارت ملی و کپی از هر دو طرف آن
  • • ارائه اصل کارت ملی و شناسنامه ی ضامنین متقاضی( به همراه کپی از تمام صفحات آن ها)
  • • تکمیل فرم درخواست وام مسکن روستایی ۱۴۰۱
  • • در صورتی که یک وکیل به نیابت از متقاضی، در حال دریافت این وام است باید وکالتنامه رسمی را نیز ضمیمه مدارک و اسناد کند. همچنین وکیل مورد نظر نیز باید مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشد.

مبلغ وام مسکن روستایی چقدر است؟

مبلغ وام مسکن روستایی چقدر است؟

قیمت ساخت و ساز مسکن به قدری بالا رفته است که برای کوچک ترین تغییرات در منزل یا تعمیرهای جزئی آن نیازمند مبالغ زیادی خواهیم بود. به همین دلیل است که افراد می توانند از وام تعمیرات مسکن نیز استفاده کنند.

افزایش مبلغ وام مسکن در روستاها نیز به همین دلیل انجام می شود. در واقع تلاش می شود که هماهنگ با نرخ تورم، میزان این تسهیلات را نیز افزایش داد. در سال گذشته، مبلغ تسهیلات مسکن روستایی برابر با ۵۰ میلیون تومان بود که در سال ۱۴۰۱، این رقم دو برابر شد و به ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

حال در جدیدترین خبرهایی که به گوش می رسد، تصویب شده که وام مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان برسد. امروز و فرداست که این رقم قطعی شده و ابلاغیه ی آن به دست بانک ها برسد.

البته لازم به ذکر است که این عدد ۱۰۰ میلیون تومانی وام مسکن در روستاها، سقف پرداخت تسهیلات است و یک بانک ممکن است با توجه به اعتباراتی که در اختیار دارد، مبلغی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت نماید. همه چیز به شعبه ی بانکی که از آن وام مورد نظر را دریافت می کنید بستگی دارد.

آشنایی با روند ثبت نام و دریافت وام مسکن در روستاها

آشنایی با روند ثبت نام و دریافت وام مسکن در روستاها( سال 1401)

در صورتی که می خواهید این وام را دریافت کنید، قبل از هر چیزی باید شرایط مندرج در ابتدای مقاله را داشته باشید. در صورتی که واجد شرایط برای دریافت وام مسکن روستایی باشید، می توانید روند ثبت نام خود را آغاز کنید. حال باید بدانید که این ثبت نام به دو شیوه صورت می گیرد:

شیوه حضوری

در این روش، تمامی کسانی که واجد شرایط دریافت تسهیلات مسکن روستایی هستند، تمامی مدارک لازم را تهیه کرده و به صورت حضوری به بانک مورد نظرشان مراجعه کنند. در این شیوه، متقاضی می تواند به صورت حضوری، ثبت نام خود را در شعب بانک انجام دهد.

شیوه غیر حضوری

در این روش، باید در ابتدا ثبت نام آنلاین صورت بگیرد. به این ترتیب نیازی نیست که برای ثبت نام به صورت حضوری به بانک بروید. البته لازم به ذکر است که این شیوه در مورد تمامی بانک ها صدق نمی کند و خیلی از بانک های کشور، هنوز امکان ثبت درخواست تسهیلات به صورت آنلاین را فراهم نکرده اند. بنابراین قبل از هر چیزی مطمئن شوید که بانک مورد نظرتان، ثبت نام آنلاین وام مسکن روستایی دارد!

بعد از انتخاب روش ثبت نام، تمامی متقاضیان می توانند به شکل حضوری یا آنلاین، ثبت نام وام مسکن روستایی را انجام بدهند. در صورتی که بانک مورد نظر شما امکان ثبت نام آنلاین ندارد، می توانید با در دست داشتن مدارک خود به شعبه ی مربوطه مراجعه کنید و ثبت نام تسهیلات مسکن روستایی سال ۱۴۰۱ را انجام دهید

ثبت نام آنلاین وام مسکن روستایی

ثبت نام آنلاین وام مسکن روستایی

برای این که ثبت نام وام خود را انجام دهید، به یک سیستم کامپیوتر یا موبایل به همراه اینترنت احتیاج دارید. همان طور که اشاره کردیم، برخی از بانک ها امکان ثبت درخواست تسهیلات به شکل آنلاین را ارائه می کنند. به این ترتیب دیگر نیازی نیست که به بانک مراجعه کنید و از همان منزل خودتان هم می توانید ثبت نام مورد نظر را انجام بدهید.

برای ثبت نام غیر حضوری کافیست که قبل از هر چیزی مطمئن شوید که بانک مورد نظرتان، ثبت نام آنلاین وام مسکن را فراهم کرده است. یکی از بانک هایی که چنین امکانی را برای متقاضیان خود فراهم آورده است، بانک مسکن می باشد.

شما می توانید با مراجعه به وبسایت www.bank-maskan.ir ، مراحل ثبت نام خود را انجام بدهید. کافیست پس از ورود به صفحه ی اصلی سایت بانک مسکن روی گزینه سامانه درخواست تسهیلات کلیک کنید.

بعد از آن، یک سری اطلاعات از متقاضی دریافت می شود. بنابراین برای ثبت نام آنلاین وام مسکن روستایی سال ۱۴۰۱، باید مدارک خود را دم دست داشته باشید تا بلافاصله بتوانید آن ها را در سایت وارد کنید.

کدام بانک ها وام دویست میلیونی مسکن روستایی پرداخت می کنند؟

یکی از سوالات دیگری که در مورد این تسهیلات وجود دارد این است که در چند مرحله پرداخت می شود؟ با توجه به جدیدترین اخباری که در مورد وام مسکن در روستاها وجود دارد، رقم این وام به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب روستاییان می توانند این وام را با نرخ سود ۵ درصد از بانک مورد نظر خود دریافت کنند.

البته باید اعلام کنیم که در حال حاضر تنها بانک سپه است که پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی را آغاز کرده است. بنیاد مسکن نیز در حال حاضر، موظف شده است که سالیا=نه حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی را در کل کشور بسازد.

اقساط وام مسکن روستایی در سال چقدر است؟

اقساط وام مسکن روستایی در سال 1401 چقدر است؟

برای این که مبلغ اقساط این تسهیلات مشخص شود، در ابتدا باید معلوم گردد که چقدر وام پرداخت شده است. به هر طریق، بانک های مختلف شیوه های متفاوتی را برای پرداخت وام در پی می گیرند. مثلا در صورتی که بانک مزبور مشخص کند که متقاضی، قادر به پرداخت این اقساط نیست، وام مسکن روستایی را نیز پرداخت نخواهد کرد.

همچنین میزان اقساط وام معمولا متناسب با درآمد فرد مشخص می شود. به همین دلیل است که تمامی افراد می توانند با سنجش میزان و توان مالی خود با اقساط وام نهضت ملی مسکن، اقدام به دریافت این وام نمایند.

یکی از اصلی ترین نکاتی که باید همواره در نظر داشته باشید این است که میزان اقساط وام در کشور ما با توجه به فاکتورهای زیر تعیین می شود:

  • مبلغ وام
  • میزان سود وام
  • مدت زمان بازپرداخت وام

باید در نظر داشته باشید که با این شرایط، هر چقدر که مدت زمان بازپرداخت وام کمتر باشد و سود وام نیز بالاتر باشد، طبیعتا فرد متقاضی نیز باید مبلغ بیشتری برای اقساط این وام پرداخت کند. تسهیلات مسکن روستایی نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید به هنگام دریافت وام به این نکات نیز توجه داشته باشد.

البته نباید فراموش کرد که وام مسکن روستایی به دلیل پیگیری دولت، از جمله وام هایی است که مدت زمان بازپرداخت آن مناسب است و معمولا هم سود کمی به آن تعلق می گیرد. به همین دلیل معمولا دریافت این وام فشار چندان زیادی به افراد وارد نمی کند و همه می توانند آن را دریافت کنند. در واقع اقساط وام مسکن روستا به قدری نیست که متقاضی از عهده ی پرداخت آن برنیاید و نتواند آن را پرداخت کند.در سال گذشته بود که مبلغ وام مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان رسید که این مبلغ توسط بانک های مختلفی پرداخت می شد. لازم به ذکر است که افراد فقط می توانند یک بار از این وام های مسکن بهره مند شوند. همچنین در طول هفته های اخیر نیز صحبت از وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی بوده است. همان طور که اشاره کردیم در حال حاضر بانک سپه نیز اقدام به پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی کرده است.

در سال گذشته علاوه بر تغییر مبلغ وام مسکن روستایی، تغییرات دیگری نیز در نحوه ی بازپرداخت این وام به وجود آمد.

در سال های قبل، نحوه ی بازپرداخت این وام به گونه ای بود که در مدت ۱۵ سال انجام می گرفت. اما در سال گذشته این مسئله به طور کلی تغییر کرد و افراد می توانند وام مسکن خود را در مدت زمان ۲۰ ساله پرداخت کنند.

حال سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آیا تمام بانک ها موظف به وضع مهلت زمانی ۲۰ ساله برای بازپرداخت وام مسکن روستایی هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که این قانون برای تمامی بانک ها یکسان است و موظف هستند که از این قوانین که در سال ۱۴۰۱ ابلاغ شده است پیروی کنند.

لازم به ذکر است که تمامی کسانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند نیز می توانند برای پیگیری وضعیت خود به سایت saman.mrud.ir مراجعه کنند.

نکته ی مهم دیگری که در این میان مطرح می شود این است که بلاخره اقساط وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟ در پاسخ باید بگوییم که اقساط ماهیانه ی این وام حدود ۷۰۰ هزار تومان است. این مبلغ باید به مدت ۲۰ سال و به شکل ماهیانه توسط فرد متقاضی پرداخت شود.

البته فرد این امکان را خواهد داشت که میزان اقساط را کم کند یا این که مبلغ قسط وام را افزایش دهد. به طور کلی مبلغ ۷۰۰ هزار تومان، حداقل مبلغی است که متقاضیان وام مسکن روستایی پس از دریافت این تسهیلات می توانند پرداخت کنند.

همچنین نباید فراموش کرد که مبلغ سود سالیانه ی وام مسکن روستایی در سال ۱۴۰۱، فقط ۵ درصد است که بسیار مناسب می باشد. همه ی این موارد باعث می شود که بازپرداخت وام مسکن در روستاها بسیار آسان باشد و خیلی از افراد بتوانند از عهده ی پرداخت اقساط آن بربیایند.

در صورتی که می خواهید نسبت به دریافت وام مسکن روستایی اقدام کنید، می توانید به وبسایت loan.bank-maskan.ir مراجعه کنید. این وبسایت متعلق به بانک مسکن می باشد و شما می توانید به سادگی، ثبت نام آنلاین تسهیلات مسکن روستایی را در آن انجام دهید.

اثر تسهیلات مسکن روستایی بر بازار

اثر تسهیلات مسکن روستایی بر بازار

طبیعی است که پرداخت چنین وامی می تواند اثر گذاری زیادی بر بازار داشته باشد. به خصوص با توجه به این که، خبرها حاکی از افزایش دو برابر مبلغ این وام است. در حال حاضر متقاضیان دریافت این وام می توانند با مراجعه به سایت بانک یا شعب مورد نظر خود، اقدام به دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی نمایند.

اما سوال اصلی این جاست که پرداخت چنین وامی چگونه می تواند بر قیمت های بازار مسکن اثر بگذارد؟

در وهله ی اول باید اشاره کنیم که افزایش ساخت و ساز مسکن می تواند در نهایت به کاهش قیمت ها منجر شود. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که در حوزه ی ساخت و ساز کشور داریم این است که میزان تقاضا با عرضه متناسب نیست و همین مسئله در نهایت منجر به افزایش قیمت ها می شود.

اما در صورتی که ساخت و ساز مسکن در روستاها افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد و باعث می شود حباب قیمتی مسکن از بین برود.

در حال حاضر و با توجه به آمارهای مرکز آمار ایران، قیمت خانه های شهری و روستایی تفاوت چندان زیادی با هم ندارند. مثلا قیمت خانه هایی که در شهرک های حوالی تهران ساخته شده اند، در مدت زمانی کوتاه بسیار افزایش پیدا کرده اند. این اوضاع در مورد قیمت مسکن های روستایی اطراف تهران نیز صدق می کند. گرچه روستاهای زیادی در اطراف تهران باقی نمانده و بیشترشان تبدیل به شهرک شده اند یا این که به خود شهر الحاق شده اند؛ اما باز هم نمی توان از افزایش شدید قیمت در آن ها گذشت.

به هر طریق پرداخت تسهیلات مسکن روستایی باعث می شود که خیلی از روستاییان به ساخت و ساز در زمین های خود ترغیب شوند و به این ترتیب قیمت مسکن در این نواحی کاهش پیدا می کند.

دومین اثرگذاری پرداخت تسهیلات نوسازی مسکن روستایی این خواهد بود که ناگهان تعداد خانه های نوساز افزایش پیدا می کند و به این ترتیب، تغییرات شگرفی در چهره ی روستاها پدید می آید. به عبارت دیگر پرداخت این وام باعث می شود که علاوه بر نوسازی چهره ی روستاها، امنیت جان ساکنین در شرایط پر خطر مثل زلزله و سیل نیز افزایش پیدا کند. گرچه این موضوع به طور مستقیم ربطی به قیمت ها در بازار مسکن ندارد اما می تواند کیفیت زندگی در روستاها را بالاتر ببرد و طبیعتا میزان علاقه و توجه مردم به این نواحی بیشتر شود.

اما یکی از ایرادات که سازمان برنامه و بودجه به افزایش مبلغ وام مسکن روستایی داشته است، این بود که پرداخت این وام از کدام منبع قرار است تامین شود؟ آیا قرار است که این وام نیز به حساب بدهی دولت به بانک ها گذاشته شود. در چنین شرایطی، منجر به تورم شدید در بازار خواهد شد.

یکی دیگر از مواردی که در مورد پرداخت وام مسکن روستایی وجود دارد این است که می تواند منجر به واقعی شدن قیمت خانه های قدیمی شود. در صورتی که خانه های نوساز و با کیفیت ساخته شود، طبیعی است که خیلی از افراد به سراغ این خانه ها خواهند رفت و قیمت خانه های قدیمی که در حال حاضر سر به فلک کشیده اند، واقعی خواهد شد و خریداران کاذب خود را از دست خواهد داد.

به طور کلی پرداخت چنین وامی در کنار تمام مزایایی که برای روستایی و نوسازی بافت فرسوده ی روستایی دارد، می تواند ضررهای خود را نیز داشته باشد که بخشی از آن به موضوع تورم برمی گردد.

حالا با ابلاغ دستور پرداخت وام مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومانی باید در انتظار نتیجه باقی ماند. البته نمی توان چندان امیدوار بود که بانک های مختلف به سادگی تن به پرداخت این وام بدهند.

خیلی از روستاییان چنین می گویند که با مراجعه به بانک های مختلف جهت دریافت وام مسکن روستایی، با پاسخ منفی بانک ها مواجه شده اند. خیلی از آن ها می گویند که اعتبارات کافی برای پرداخت چنین وامی ندارند. از آن جایی که بانک ها قوانین مخصوص به خود را دارند و معمولا به سختی می توان آن ها را وادار به رعایت قوانین ابلاغ شده از سوی دولت کرد، این موضوع چندان هم عجیب و غریب نیست.

سخن آخر

در نهایت باید اشاره کنیم که تا اینجای کار تعدای کمی از بانک های موجود در کشور، اقدام به پرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن کرده اند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، بخش اخبار ساختمانی پرشین سازه را دنبال کنید.

ساخت و سازصنعت ساختمان

دیدگاه ها غیرفعال است