ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت در دوران کرونا

چند راهکار موثر برای ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت در دوران کرونا

بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ (COVID-19) یک بیماری تنفسی است که توسط ویروسی به نام SARS-CoV-2 ایجاد می شود. درک ما از نحوه شیوع ویروس در حال تکامل است و ما در مورد آن روزبه روز بیشتر می آموزیم. تصور می شود که ویروس عمدتاً از فردبه فرد دیگر گسترش می یابد و سرفه و تنفس می توانند باعث شیوع این ویروس شوند. بااین حال، بسیاری از افراد باید در این شرایط کار کنند و یکی از این افراد کارگران و مهندسان هستند. ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت در زمان کرونا چندان مرسوم نیست اما باید به این مسئله با دقت توجه کرد و کرونا تفاوتی بین کارهای ساختمانی یا سایر کارها قائل نمی شود و هرکسی ممکن است درگیر این بیماری شود.

در این مطلب قصد داریم نگاهی بر این مسئله بی اندازیم و ببینیم که چه نکاتی را باید برای ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت در دوران کرونا رعایت کرد.

حفاظت از کارگران

تماس نزدیک با یک شخص ناقل ویروس و تماس عضو آلوده با بینی، دهان و یا چشمان شما را پس از لمس سطوح آلوده به ویروس یا دست زدن به وسایلی که سایر افراد مبتلا به کووید ۱۹ هستند، باعث انتقال ویروس می شود.

پوشاندن صورت با استفاده از ماسک ممکن است از انتقال ویروس از شخص ناقل به دیگران جلوگیری کند. کارگران پیش از هر نوع ضدعفونی ساختمان باید همیشه از ماسک استفاده کنند. سطوح لمس شده مانند ابزارهای مشترک، ماشین آلات، وسایل نقلیه و سایر تجهیزات، نرده ها، نردبان ها، توالت ها و سایر وسایل را که اغلب کارگران لمس می کنند باید بعد از لمس به صورت کامل تمیز و ضدعفونی کنید. همچنین در صورت امکان استفاده از وسایل مشترک را به صورت کامل محدود کنید.

استفاده از دستکش یکی از مفیدترین راه های جلوگیری از انتقال در این ساختمان ها است. بااین حال، در صورت امکان دستان خود را حداقل ۲۰ ثانیه به طور مرتب با آب و صابون بشویید و یا از یک ماده ضدعفونی کننده دست حاوی الکل استفاده کنید که حداقل ۶۰٪ الکل داشته باشد.

هنگام سرفه، عطسه یا لمس صورت در ساختمان در حال ساخت خود از دستمال ضدعفونی شده استفاده کنید و در صورت در دسترس نبودن سینک ظرف شویی، دستمال را در سطل زباله ریخته و دستان خود را بشویید یا از ضدعفونی کننده حاوی ۶۰٪ الکل استفاده کنید.

زمان های کلیدی برای تمیز کردن دست ها عبارت اند از:

  • قبل و بعد از شیفت کاری و استراحت
  • بعد از سرفه یا عطسه
  • بعد از استفاده از دستشویی
  • قبل از غذا و قبل و بعد از سرو غذا
  • پس از لمس اشیاء که توسط همکاران مانند ابزار و تجهیزات به کار گرفته شده اند
  • قبل از گذاشتن و بعد از خاموش کردن دستگاه کار
  • بعد از قرار دادن، لمس کردن یا بیرون انداختن ماسک صورت

اقدامات عملی کارفرمایان

کارفرمایان باید ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت را در برابر کووید ۱۹ برای محافظت از کارگران در دستور کار قرار بدهند. اقدامات زیادی می توان در این زمینه انجام داد.

دسترسی به آب و صابون

دسترسی کارمندان به صابون، آب جاری تمیز و مواد برای خشک کردن دستان خود ضروری است یا اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نباشد، ضدعفونی کننده های دستی با الکل حاوی حداقل ۶۰٪ الکل در ایستگاه های اطراف تأسیسات برای استفاده توسط کارگران و مشتریان باید به عنوان بخشی از فرآیند ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت مدنظر گرفته شود.

ایستگاه های شست وشو

ایستگاه های شستشوی دست و یا ضدعفونی کننده های دستی را در چندین مکان (ازجمله در داخل یا سرویس بهداشتی) قرار دهید تا بهداشت دست رعایت شود.

کرونا در ساخت و ساز

راهکارهای ابتکاری

شما می توانید برای افزایش میزان بهداشت محیط و ضدعفونی کردن آن، از مجموعه ای از راهکارها استفاده کنید که ابتکاری هستند و کارگران را ترغیب به افزایش بهداشت محیط می کند. برخی از نمونه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ایستگاه های شستشوی موقت نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که آب کافی، صابون و دستمال کاغذی یک بارمصرف به اندازه کافی وجود دارد.

یک سطل بزرگ (۵+ گالن) با درب و شیر تهیه کنید که می تواند برای تهیه آب برای شستشوی دست استفاده شود. در صورت استفاده از این روش، شیر آب باید به طور مرتب تمیز و ضدعفونی شود و فاضلاب آلوده مطابق با قوانین محلی و مقررات زیست محیطی جمع آوری و تصفیه شود. همچنین در صورت امکان آب را از جایی استفاده کنید که مطمئن شوید تمیز است.

بسته به اندازه یا پیکربندی محل کار، ممکن است نیاز به وجود چندین ایستگاه شستشوی دستی برای تأمین بهداشت نیروی کار در عین حفظ فاصله اجتماعی وجود داشته باشد و ممکن است ایستگاه ها در طول روز مجدداً راه اندازی شوند تا منابع کافی برای شستشوی دست را داشته باشند.

راهنماهایی را برای فاصله گذاری اجتماعی در محل کار تدوین و پیاده سازی کنید تا در صورت امکان حداقل یک و نیم متر فاصله بین کارکنان و کارگران وجود داشته باشد.

راهکارهایی برای ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت

برنامه های کاری را برای کار به شکل متناوب تغییر دهید، روزهای کاری متناوب یا شیفت های اضافی را برای کاهش تعداد کل کارگران در یک محل در هر زمان معین اصلاح کنید.

دسترسی را محدود کنید تا تعداد کارگران در مکان های محصور و سرپوشیده در یک زمان کاهش یابد. این مکان ها (به عنوان مثال، تریلرها، اتاق های کوچک در ساختمان های در حال ساخت) باید شناسایی شوند و دسترسی فقط برای تعداد کمی از افراد وجود داشته باشد تا ازدحام ایجاد نشود. فضاهای محصور (به عنوان مثال، توالت) مناطق انتقال بالقوه هستند و باید پس از هر بار استفاده به طور کامل با موادی که حداقل حاوی ۶۰ درصد اتانول هستند ضدعفونی شود. زمان صرف شده در این مکان ها باید به حداقل برسد.

ایستگاه های کاری بخش اداری را طوری تنظیم کنید که افراد از هم فاصله داشته باشند و استفاده از ماسک و ضدعفونی کننده های هوا و دست نیز جزو ضروریات محسوب می شود.

صندلی ها و پارتیشن ها را مرتب کنید یا علائم دیداری را در مناطق استراحت اضافه کنید تا از شیوه های فاصله گذاری اجتماعی بین کارگران پشتیبانی کند. مناطقی اضافی نیز در نظر داشته باشید تا در صورت امکان برای افرادی که خارج از برنامه به این مکان می آیند فضا وجود داشته باشد. قرار دادن وسایل ضدعفونی کننده دست در کنار هر صندلی نیز ضروری است.

مکان هایی که کارگران یا مهندسان یا کارکنان در آن استراحت می کنند را پس از هرگونه ملاقات ضدعفونی کنید. این ضدعفونی هم شامل استریلیزه کردن فضا و هوای محیط می شود و هم باید وسایل را به خوبی ضدعفونی کنید. این مسئله در مورد وسایل عمومی نیست و حتی در صورت وجود مصالح نیز در آن نزدیکی آن محل، بهتر است که از وسایل ضدعفونی کننده برای آن ها نیز استفاده کنید.

در هنگام بازدید از مناطق مختلف ساختمان حتماً هم خود از دستورالعمل های ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت استفاده کنید و هم برای بازدیدکنندگان چنین تدارکی ببینید. به عنوان مثال از آن ها بخواهید که مکالماتی گاه به گاه بین همکاران که معمولاً در محل کار اتفاق می افتند را محدود کنند.

هر وقت ممکن بود جلسات / آموزش های حضوری را لغو یا به تعویق انداخت. اگر حتماً نیاز بود که دیداری را تدارک ببینید، بین افراد حاضر صندلی ها را طوری بچینید که بین افراد حداقل یک و نیم فاصله وجود داشته باشد تا از انتقال آسان ویروس مرگبار کرونا پیشگیری شود.

گرمای فضا و شیوع ویروس

در مورد تأثیر دما بر ویروس کرونا بارها موردبررسی قرارگرفته و نتایج نشان می دهد علاوه بر ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت، تنظیم دما نیز در کاهش این شیوع کمک می کند. ویروس ها در دمای خنک زنده می مانند. درجه حرارت بالاتر می تواند مدت زمان ماندگاری برخی گونه های کروناویروس را به طور خاص کاهش دهد به ویژه ۸۶ تا ۱۰۴ درجه فارنهایت یا ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد دمای مناسبی برای این کار است. ویروس می تواند تا ۲۸ روز یا بیشتر بر روی سطوح زنده بماند و استفاده از راهکارهایی که دما را بالا نگه می دارد برای افزایش سلامت کارکنان مفید است.

کرونا در ساخت و ساز

چه موادی برای کشتن ویروس مفید هستند؟

همان طور که می دانید هنوز دارویی و واکسنی برای از بین بردن ویروس به طور کامل در داخل بدن یافت نشده ولی استفاده از برخی محصولات باعث شده که انتقال این ویروس در خارج از بدن کنترل شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، شکل های مختلف کروناویروس می توانند بر روی سطوح غیر متخلخل با محلول هایی که به راحتی در دسترس هستند و حاوی غلظت های زیر از مواد شیمیایی هستند، ۱.۳ از بین بروند:

  • اتانول ۷۸٪ در ۳۰ ثانیه SARS-CoV جدا شده FFM-1 را غیرفعال می کند.
  • هیدروژن پراکسید ۵٪ می تواند HCoV Strain 229E را در ۱ دقیقه غیرفعال کند.
  • ۵ قاشق غذاخوری هیپوکلریت سدیم در هر گالن آب در ۱ دقیقه می تواند این ویروس را از بین ببرد.

شما می توانید این مواد را تهیه کنید و از آن ها در داخل موادی که برای شستشوی محیط فراهم کرده اید استفاده کنید تا بتوانید این ویروس را ریشه کن کنید. استفاده از این مواد به صورت بیش ازحد برای پوست مضر است و سعی کنید به اندازه از آن ها در محلول ها استفاده کنید.

همچنین مشاهده کنید: قیمت لحظه ای سیمان

سخن پایانی

در این مطلب نگاهی به موارد بهداشتی و ضدعفونی کردن ساختمان در حال ساخت انداختیم و دیدیم که کارگران و دیگر کارکنان چه وظیفه ای در زمینه بهداشت در زمان کرونا دارند. رعایت موارد بهداشتی حتی در ساختمان های در حال ساخت نیز ضروری است، چراکه این ویروس به راحتی از شخصی به شخص منتقل می شود.

بسیاری از پیمانکاران و مالکین ساختمان در زمان ساخت سازه تنها به فرآیند ساخت تمرکز دارند و با به عمد یا سهواً توجهی به شرایط بهداشتی کارکنان، مهندسین یا متخصصین دخیل در ساخت سازه ندارند. همین مورد ممکن است باعث شود جان افراد زیادی به مخاطره بیافتد و طبعاً خود مالک یا سازنده نیز از خطر به دور نیست. این در حالی است که با رعایت نکات بهداشتی ساده و برخی پروتکل ها، می توانید به سادگی از بروز چنین مواردی پیشگیری کنید و فرآیند ساخت سازه با ایمنی و سلامت کامل عوامل دخیل در آن به اتمام برسد.

صنعت ساختمانهمه مطالب

دیدگاه ها غیرفعال است